به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در پیام محمود شالویی آمده است: چهارم بهمن زادروز استاد فرزانه محمود فرشچیان است. هنرمندی که زمانه ما از حضور ایشان روشناییهای بسیار یافت و نام و آثار سترگ ایشان مایه فخر و مباهات ایرانِ عزیز است.
استاد فرشچیان با کارنامه ای پُربها و گرانقدر، دُردانه هنر ایران زمین است و نامی پرآوازه در این سپهرِ پُرستاره. هنر نگارگری ایشان آکنده از رمز و معنا و تمثیل و نشانه است و جان هر بیننده ای را سیرآب از زلال عشق و پاکی میکند. استاد فرشچیان سهمی سترگ و مانا در همگرایی و نزدیکی فرهنگ و هنر سرزمین ایران با دیگر سرزمینها داشته است. ایشان از سویی توانسته اند مرز بین خواص و عوام را نیز پشت سر بگذارند
در ادامه پیام شالویی ذکر شده است: نگاره های استاد فرشچیان جوهره هنر معنوی ایرانی –اسلامی است و پیوندی ریشه دار میان زیبایی و تعالی و معنویت و صناعت به نمایش می گذارند. استاد نگارگر، با درختان سرو، پرندگان، آهوان ،فرشتگان و صور اساطیری مخاطب خود را نه به تماشا بلکه به هم انبازی در رویدادها دعوت می کند. کیست که نگاره عصر عاشورا را که نمادی هنری از واقعه عاشوراست بنگرد و بر مصیبتی که بر امام حسین (ع) و یاران باوفایش گذشت، نگرید؟ آیا می توان نگاره پرچمدار حق را نگریست و از زخمهایی که به حضرت ابوالفضل العباس (ع) وارد شد، غمین نشد؟ آیا می توان با سیمرغ بر فراز قله قاف رَه نوردی نکرد؟ با ابراهیم (ع) به قربانگاه نرفت و با نگاره پناه به یاد یتیم نوازی های امام علی (ع) نیفتاد؟
استاد فرشچیان در کنار شاهکارهای نگارگری، افتخار طراحی ضریح مطهر امام رضا (ع) و امام حسین (ع) را نیز برعهده داشته اند و چه توفیقی بزرگتر و والاتر از این برای یک هنرمند؟! طراحی ضرائح مقدّسی که ملائکه آسمان گرد آن ها پرسه میزنند و دست های دخیل زائران را به خود گره می کنند و اینک فرصت را مغتنم شمرده و در آغازین روزهای بهمن هیجان انگیز، زادروز فرخنده یگانه نگارگری را به ایشان و جامعه بزرگ هنری تبریک و تهنیت می گویم و برای ایشان سلامتی و طول عمر و توفیقِ روز افزون آرزو می کنم. سایهسارشان در این مُلک و بوم پاینده باد.
استاد فرشچیان در یک نگاه
به گزارش ایرنا، استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در شهر هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش که مردی هنردوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی او را به کارگاه استاد حاج «میرزاآقا امامی» رهنمون کرد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت. پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.
پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق آثار شگفتانگیز، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.
استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوههای نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد. نقاشیهای استاد آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است. وی با خطوط روان و ترکیببندیهای ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود میآورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گسترهای فراتر از قالبهای مرسوم میرسد. رنگهای تابناک و مواجی که در آثار استاد دیده میشود، آیتی است از ابتکار که افسانهای به نظر میرسد.
آثار استاد فرشچیان در بیش از صدها نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سایر کشورها برپا گشته و با استقبال بسیار زیادی روبهرو شده است. برگزاری نمایشگاههای پیدرپی معرف شهرت ایشان در پهنه جهانی است؛ به گونهای که موزهها و کتابخانهها و مجموعهداران شخصی و عاشقان هنر به داشتن قطعهای از آثار او مباهات میکنند.
با تأسیس موزه فرشچیان در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد، سازمان میراث فرهنگی کشور بر آن شد تا فرصتی برای عموم هموطنان عزیز و هنردوستان جهان فراهم آورد تا از آثار این هنرمند بزرگ در یک مجموعه زیبا بازدید به عمل آورند. در این موزه بالغ بر هفتاد اثر از آثار استاد گردآوری شده است.
همچنین طراحیهای ضریح مطهر و منور حضرت اباعبدالله (ع) و ثامنالائمه حضرت رضا (ع) به قلم ماندگار و با کفایت استاد فرشچیان صورت گرفته است که این نقوش زرین، یادمانی است خجسته در تاریخ فرهنگ و هنر ایران که استاد به صورت افتخاری انجام داده و به این توفیق، مفتخر است.