به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این بار مصوبات جدید شورای صنفی نمایش در حالی اعلام میشود که در بندهایی از آن اعتراضات عجیبی به وزارت ارشاد آمده است.
این شورا در بندهای جداگانه معترضانهای نسبت به وزارت ارشاد و جشنواره فیلم فجر، انتقادهایی را مطرح کرده که برای آنها دلایل و توضیحات کافی ذکر نکرده است. به عنوان مثال در بند سوم گفته است که " این شورا ضمن بیان اعتراض سینماداران نسبت به وزارت ارشاد، اعلام کرده است که چنانچه در کنار فیلمهای جدید اکران، یک فیلم پرمخاطب اکران نشود کلیه سینماها تعطیل خواهد شد ".
معلوم نیست که چرا چنین بندی در این اطلاعیه آمده و اعضای شورای صنفی نمایش به کدام سیاست اعتراض دارند؟ سازمان سینمایی خود با اکران فیلمهای پرفروش در دوره جدید مدیریت سینمایی موافقت کرده است و تا به حال فیلمهای پرفروشی اکران شدهاند. از سوی دیگر، آیا غیر از این است که شورای صنفی نمایش با اطلاع از آمادگی دفاتر پخش، خود برای اکران فیلمهای سینمایی اقدام و برنامهریزی میکند؟ نکته مهم که شاید جواب این سؤالات باشد این است که برخی از اعضای شورای صنفی نمایش خود صاحبان فیلمهای اکرانی جدیدند و با این حساب که میدانند فیلمشان فروش خوبی ندارد، حاضر شدهاند تا با اعلام اینکه باید فیلم پرمخاطب در کنار فیلمشان اکران شود، فیلم خود را به رونقی برسانند. اما فیلمهای پرفروش دیگری نیز اکران شده و میشود که میتواند به صاحبان فیلمهای دیگر نیز نفع برساند. اما چرا صحبت از فیلمهای اکران نشده است؟
بهنظر میرسد که محتملترین علت برای نگارش این بند چیزی جز عدم تأمین مقاصد برخی تهیهکنندهها نباشد. شاید بار دیگر پدرخواندههای سینمای ایران بهخاطر آنکه روند مدیریت سینمای کشور مطابق میلشان نیست و فیلمهایشان اکران نشده است، اقدام به اعتراض کردهاند و این بار بهجای انتشار بیانیههای جنجالی، از طریق انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش وارد شدهاند تا با تحریک آنان وزارت ارشاد را تهدید کنند. چرا که در بند آخر نیز شورا خواهان پایان بازبینی فیلمهای دارای پروانه نمایش است. شورای صنفی نمایش چرا باید در حوزهای که به آن هیچ ارتباطی ندارد ورود کند؟ آیا غیر از این است که با پایان بازبینی و هموار شدن راه فیلمهای اصلاحی، صاحبان آثار به منافع خود میرسند و اینگونه هم آنان به مقاصد خود میرسند و هم معترضان این بیانیه.
حرکت "چپ راست" پدرخواندههای سینما در مسیر تعامل فیلمسازان با سازمان سینمایی
در بند دیگری شورای صنفی نمایش به نقل از انجمن سینماداران بیان کرده که بهخاطر شرایط سرسامآور هزینههای پایان سال، سینماها امکان ادامه حیات و بقا نخواهند داشت. در حالی که سینماها در چندماه گذشته و بعد از وقفه طولانیمدت دوران کرونا اکرانهای موفق و پرفروشی را پشت سر گذاشتند و فیلم «دینامیت» به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران اعلام شد. اما در سال گذشته و در همین ایام یکی از بدترین روزگار سینمای کشور در حال سپری شدن بود اما انجمن سینماداران اینچنین وزارت ارشاد را تهدید به تعطیلی نمیکردند. برای همین باز بهنظر میرسد که شورا و انجمن به بهانه دیگری تلاش میکنند تا راه اکران فیلمهای پشت در مانده را باز کنند.
در بندی دیگری شورا انتقاداتش را با اعتراض به نحوه فروش و عرضه فیلمهای جشنواره فیلم فجر و نحوه تعامل ستاد جشنواره فیلم فجر با سینماها ادامه داده است. بهنظر میرسد که منافع سینماها در این جشنواره آنطور که در سالهای قبل تأمین میشد، نشده است زیرا در بند دیگری به عدم افزایش قیمت بلیتهای سینما نیز اعتراض دیگری داشتند.
شلوغکاری شورا در اینجا نیز تمام نمیشود و در بند دیگری در حوزهای ورود کرده که هیچ ارتباطی با این شورا ندارد. شورا این بار با دخالت در موضوع بازبینی فیلمهای دارای پروانه نمایش نسبت به آن اعتراض کرده است. شورا در هر حالت با اکران فیلمها چه اصلاح شده و غیر آن مشکلی ندارد و وظیفهاش اکران فیلمها است پس چرا این بند را بیان کرده است؟
جالب اینجا است که بند دوم این شورا یعنی اکران فیلمهای جدید از 23 بهمن خبر تکراری است و روابط عمومی شورا این خبر را در تاریخ 19 دی ماه نیز منتشر کرده است.
البته دو فیلم «آینده» و «ترانه عاشقانهای برایم بخوان» عناوین جدید این فهرست است که از 23 بهمن و «مستطیل قرمز» از 13 بهمن اکران میشوند. اما چیزی که احساس میشود این است که گویا شورا برای بیان اعتراضات خود نیازمند مصوبات و اخبار جدیدی بوده تا در کنار پر کردن برنامههای خالی خود، بتواند اعتراضات پدرخواندهها را نیز منتشر کند.
انتهای پیام/