شماره دوم نشریه «اندیشه آینده» منتشر شد

تابناک دوشنبه 11 بهمن 1400 - 17:30
شماره دوم نشریه «اندیشه آینده» منتشر شدشمارۀ دوم «نشریۀ اندیشۀ آینده» منتشر شد. نشریۀ اندیشۀ آینده که از شمارۀ اول یکی از رسالت‌ها و اهداف خود را بررسی و تحلیل موضوعات نوپدید اجتماعی عنوان کرده بود، در این شماره به سراغ مسئلۀ سایت‌های BET و مسئلۀ قمار آنلاین در ایران رفته است. همانند شمارۀ پیشین، در این شماره نیز تلاش دست‌اندکاران مجله آن بوده است تا با فراروی از حد بررسی‌های کارشناسی، به جهان و دنیای سوژه نزدیک‌تر شوند و جهان سوژه‌ها را نه از دور و با قاب کارشناسی که در تعامل مستقیم با جهان سوژه درک کنند.

این شمارۀ مجلۀ اندیشۀ آینده به موضوع سایت‌های BET اختصاص دارد. سایت‌هایی که در چند سال گذشته به صورت قارچ‌گونه و با استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی به سرعت خود را تکثیر کردند و در مدت کوتاهی توانستند میلیون‌ها ایرانی را به دام خود بیاندازند. آمار‌ها حکایت از آن دارد که سالانه میلیارد‌ها تومان پول نیز در این سایت‌ها جا‌به‌جا می‌شود. هرچند که این سایت‌ها در این معنای گسترده بسیار نوپا هستند، اما به سرعت توانستند جامعۀ ایرانی را تحت تاثیر خود قرار دهند و همین سرعت تکثیر آنان باعث شد تا سیاستگذار اجتماعی و فرهنگی در کشور از فهم ماهیت متحول این سایت‌ها جا بماند. این شماره از مجلۀ اندیشۀ آینده تلاشی است تا اولاً این تصویر ناقص سیاستگذار از مسئلۀ سایت‌های BET را بازتاب دهد و ثانیاً متذکر شود که ماهیت این سایت‌ها چنان تغییر کرده است که به دشواری می‌توان این سنخ از قمار را با شکل سنتی آن یکی دانست.

در این شماره از اندیشۀ آینده ابتدا تلاش شد تا نشان داده شود که چرا موضوع شرط‌بندی‌های آنلاین و سایت‌های BET چنین موضوع مهمی‌اند. این مهم در یک گزارش تفصیلی که به بررسی پیدایی، شبکه‌ها، افراد، میزان گردش مالی و افراد درگیر در سایت‌های شرط‌بندی پرداخته است، مورد توجه بود. در این شماره هم‌چنین سایت‌های BET و چگونگی گسترش آن در بستر فضای مجازی در گفتگو با عبدالحسین کلانتری مورد بحث قرار گرفت. محمدرضا جوادی یگانه نیز تلاش کرد تا جامعۀ ایران را با نیم‌نگاهی به سریال بازی مرکب در نسبت با میل به قمار تحلیل کند. ستیزه اف کینگما دانشیار دانشگاه وید آمستردام نیز نگاهی جامعه‌شناختی به قمار داشت که تفاوت نگاه او به مسئلۀ قمار باتوجه به عرف جوامع غربی، این گفتگو را شایان توجه کرده است.
 
ایمان ایران‌منش نیز بحثی روان‌شناختی از قمار داشت و تلاش کرد تا قمار را به عنوان مسئله‌ای که با ابعاد روانی انسان در پیوند است تشریح کند. مهدی فیضی نیز به قمار از دریچۀ اقتصاد رفتاری نگریست و تلاش داشت تا علت میل به قمار در جامعۀ ایرانی را از این منظر توضیح دهد. حسین قاضی‌زاده با نگاهی به سیاست کیفری قمار را مورد بررسی قرار داد و جواد بابایی به عنوان معاون فضای مجازی دادستان تلاش کرد تا از منظر نهادی - قانونی به سایت‌های BET نگاهی داشته باشد. محمدحسن انتظاری هم فضای مجازی و اسناد بالادستی در این رابطه را محل تامل و بحث خود قرار داد.
 
بررسی قمار و شرط‌بندی‌های آنلاین از منظر فقه نیز برش دیگری از این شمارۀ اندیشۀ آینده است که در گفتگو با جواد عبادی طرح شد. امیر عابدینی نیز از قمار در ورزش صحبت کرد. نهایتاً گفت‌و‌گویی با مرتضی فرشباف، کارگردان فیلم سینمایی تومان نیز ترتیب داده شد تا در اواخر اکران این فیلم، قمار از لنز دوربین او و به بهانۀ فیلم او به بحث گذاشته شود. سید مهدی ناظمی، احمد بخارایی و مصطفی پرتوی نیز هرکدام به ترتیب با نگاهی به اقتصاد سیاسی ایران و فرهنگ سلبریتیسم، شانس‌باوری ایرانیان و نهایتاً بررسی تطبیقی قوانین موجود درخصوص قمار در کشور، گفتار‌هایی در این شماره داشتند.

در این شماره از اندیشۀ آینده نیز مانند شمارۀ پیشین جهان زیست سوژه محل دقت بوده است. به همین مناسبت در بخش «آدم‌هایی از پشت سر» این مجله، با کسانی که در سایت‌های BET زیان‌دیده بودند، از قمار پشیمان نبودند یا تمام سرمایۀ خود را از دست داده بودند، گفت‌و‌گویی ترتیب داده شد. یک گزارش واقعی از یک کازینوی زیرزمینی در تهران نیز از دیگر خواندنی‌های این شمارۀ این مجله است.

شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده»، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی احمد نادری و سردبیری متین محجوب از امروز روی پیشخوان مطبوعات کشور، در دسترس عموم قرار گرفته است.
 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.