پژوهشگر صنایع دستی: احیای هنرهای سنتی نیازمند شناخت سلیقه‌های گوناگون است

ایرنا پنج شنبه 14 بهمن 1400 - 08:11
شیراز-ایرنا-یک هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: امروزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برای حضور مؤثر در بازارهای داخلی و جهانی و رشد و دوام در این بازار،نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقه‌یابی با توجه به گروه های مختلف مردم است.
پژوهشگر صنایع دستی: احیای هنرهای سنتی نیازمند شناخت سلیقه‌های گوناگون است

فاطمه باقری زاده پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:امروزه هنرهای سنتی با معضلات بسیاری روبه رو هستند. معضلاتی که سبب منسوخ شدن بعضی از هنرهای سنتی و صنایع دستی در حال فراموشی، انزوای استادکاران پیشکسوت و عدم به کارگیری بعضی از طرح و نقوش اصیل و سنتی ایرانی توسط هنرمندان می‌شود.

این هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی ادامه داد: من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا با اتکا به تحقیقات و پژوهش‌هایی که همسو با فعالیت های هنری و تولیدی خودم است و با رویکرد آسیب شناسانه و مطالعات فرهنگی، به احیای هنر نمدمالی و سایر دست ساخته های نمدی بپردازم.

باقری زاده گفت: پژوهش مبتنی بر خلق اثر هنری که موجب احیا، حفظ و گسترش هنرهای سنتی شود یکی از مهمترین اهداف من در این عرصه به شمار می‌رود.

او عنوان کرد: تولید بی هدف، مداومت در امر تولید بدون اهمیت دادن به اصول زیبایی شناسی، فاصله گرفتن از هویت و اصالت هنرهای سنتی می تواند باعث رکود، منسوخ شدن و رو به فراموشی رفتن هنرهای سنتی شود.

قربانی زاده گفت: در واقع یکی از دلایل رکود هنرهای سنتی نداشتن آگاهی و اطلاعات مناسب برخی تولیدکنندگان در خصوص سلیقه مشتریان و عدم تفکیک سلیقه خریداران داخلی از خریداران خارجی است.

وی بیان کرد:  تولید و عرضه یک محصول صنایع دستی که دارای سابقه ای کهن است، در واقع بازتاب اندیشه، اعتقادات، باورها و آداب و رسوم قوم و ملیتی است که این ارکان از میان قصه‌ها، اسطوره‌ها، بناهای تاریخی و میراث به جای مانده از فرهنگ و تمدن‌های گذشته آن قوم و دیار نشأت می گیرد و در نهایت ماهیت یک اثر بومی و کاربردی را شکل می دهد که پیام‌آور فرهنگ و تمدن گذشته هر منطقه است.

قربانی زاده اضافه کرد: بنابراین پس از سلیقه یابی و شناسایی بازار هدف، علاوه بر در نظر گرفتن جنبه کاربردی، برطرف کردن نیازهای جامعه و پاسخ به سلیقه بازار و خریداران، باید ارزش فرهنگی، هنری، ماهیت و اصالت آن اثر تولیدی صنایع دستی حفظ شود تا به پاسداشت هویت و میراث فرهنگی بیانجامد.

وی افزود: بدین جهت من به منظور سلیقه یابی و احیای هنر نمد و با هدف کاربردی‌تر کردن محصولات نمدی، چندین هنر سنتی که همواره بخش جدانشدنی از اصالت و میراث فرهنگی این مرز بوم هستند را با هنر نمد تلفیق کردم.

قربانی زاده ادامه داد: نگارگری، طراحی سنتی، گل و مرغ، خوشنویسی، دوخت و رودوزی های سنتی و طراحی فرش از جمله هنرهایی هستند که من سال ها به صورت تخصصی و مستقل در این حوزه ها فعالیت کرده‌ام.

وی بیان داشت: تلفیق و همنشینی نمد با هنرهای مذکور موجب احیای هنر نمدمالی، دست ساخته های نمدی و بازآفرینی طرح و نقوش هنر اصیل ایرانی بر روی این دست آفریده کهن و میراث ملی شده است.

قربانی زاده در رابطه با آثار خود گفت: آثار تولیدی من به دو گروه تقسیم می شوند که گروه اول شامل زیراندازهای نمدی، نورآویز و آباژور، کوسن، گلدان، پاراوان و پرده های تزیینی می‌شود که در بخش دکوراسیون داخلی قابل استفاده هستند و گروه دوم شامل انواع کیف، کفش، شال، تن پوش و دست کش است که در بخش پوشاک و آکسسوری لباس قابل استفاده هستند.

وی افزود: گروه دوم به دلیل کاربردشان که پوشیدنی هستند به ظرافت و تکنیک های خاصی در فرآیند تولید نیاز دارد.

قربانی‌زاده بیان کرد: آثارم به دلیل نوآوری در طراحی و تولید و بدیع بودنشان موفق به دریافت حق مالکیت فکری و معنوی و کسب گواهی ثبت اثر ادبی و هنری از معاونت حقوقی مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است و اصالت این محصولات از سوی اتحادیه صنایع دستی تایید شده و دارای شناسنامه دو زبانه مجزا هستند.

این پژوهشگر گفت: فعالیت در این هنر و حرفه، سختی‌های زیادی به همراه دارد و من در ابتدای کار شرایط دشواری را تحمل کردم و حتی بسیاری از استادان و پیشکسوتان باور نمی کردند که یک خانم جوان با تحصیلات دانشگاهی و سابقه تدریس وارد حرفه نمدمالی و تولید آثار نمدی شود. زیرا کار نمد مالی بسیار سخت و طاقت فرسا است و آن را می‌توان جز مشاغل سخت در نظر گرفت چون در حین نمدمالی تمام اعضای بدن به شدت درگیر این کار است.

وی ادامه داد: این هنر به صورت موروثی از سوی پدران به پسران یاد داده می شود و معمولا پسران این حرفه را به عنوان شغل انتخاب می کنند در حالی که هیچکدام از اعضای خانواده من در این هنر و حرفه فعالیتی ندارند و من صرفا به دلیل علاقه و بر اساس پژوهش هایی که داشتم وارد این حرفه شدم و پس از چندین سال تلاش، پژوهش و نوآوری وخلاقیت در طراحی آثار نمدی که تولید کردم، این آثار هم در بین استادان و متخصصین صنایع دستی و هم در بین خریداران داخلی و خارجی با استقبال خوبی روبه رو شده است‌

 باقری زاده تحصیلات خود را از هنرستان تا مقطع کارشناسی ارشد در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف گذرانده و به طور تخصصی در رشته‌های طراحی فرش، نگارگری، طراحی و ساخت طلا و جواهر و طراحی و تولید نمدهای دکوراتیو فعالیت دارد.

او  دارنده مهر اصالت ملی است و مقالات و پژوهش های متعددی را در رابطه با هنرهای سنتی، صنایع دستی و فرش دستباف به چاپ رسانده است.

باقری زاده همچنین در جشنواره های علمی، فرهنگی و هنری نظیر جشنواره ملی و بین المللی تالیفات برتر علمی، جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، جشنواره مد و لباس فجر، جشنواره مدیافت، جشنواره سیپال، جشنواره مد و لباس دانشجویان دختر و سایر جشنواره ها، مسابقات علمی و هنری حائز رتبه و مقام شده  است.

وی در سال ۱۴۰۰ به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده  است. با اتکا به پژوهش هایی که در رابطه با احیای هنر نمدمالی و طرح و نقش هنر اصیل ایرانی به انجام رسانیده است، موجب احیای هنر نمد مالی و بازآفرینی طرح و نقش هنر اصیل ایرانی بر روی این دست آفریده کهن و میراث ملی شده است و لذا تا کنون موفق به دریافت حق مالکیت فکری و معنوی آثار خویش شده است. 

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.