خبرگزاری مهر، گروه استانها: سوت پایان نیمه نخست اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فجر در استان گیلان با نمایش ۱۶ فیلم به کار خود پایان داد.
طی چهار روز نخست اکرانهای همزمان علاقه مندان به هنر هفتم در گیلان شاهد نمایش فیلمهای «ماهان» به کارگردانی «حمید شاهحاتمی»، «ملاقات خصوصی» به کارگردانی «امید شمس»، «علفزار» به کارگردانی «کاظم دانشی»، «شهرک» به کارگردانی «علی حضرتی»، «شادروان» به کارگردانی «حسین نمازی»، «دسته دختران» به کارگردانی «منیر قیدی»، «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بیرو» به کارگردانی «مرتضی علی عباسمیرزایی»، «برف آخر» به کارگردانی «امیرحسین عسگری»، «بدون قرار قبلی» به کارگردانی «بهروز شعیبی»، «ضد» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی»، «موقعیت مهدی (باکری)» به کارگردان «هادی حجازیفر»، «مرد بازنده» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان»، «لایههای دروغ» به کارگردانی «رامین سهراب»، «شب طلایی» به کارگردانی «یوسف حاتمیکیا» و «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» بودند.
تنها فیلم جدول اکرانهای جشنواره فجر در گیلان هنوز نمایش داده نشده فیلم «نمور» به کارگردانی «داوود بی دل» است که فردا برای تماشاگران اکران میشود. تا به روز گذشته فیلمهای «مرد بازنده»، «ملاقات خصوصی»، «علفزار»، «خائن کشی» با اقبال عمومی از سوی تماشاگران مواجه شده است.
به گفته مسئولان ستاد برگزاری جشنواره فجر در استان گیلان حدود چهار هزار نفر از ۱۶ فیلم اکران شده در این مدت دیدن کرده اند. با اکرانهای روز دوشنبه «موقعیت مهدی» هم به جمع فیلمهایی که با اقبال عمومی تماشاگران همراه بود پیوست.
روند آرام و خسته کننده
چهارمین روز اکران فیلمهای جشنواره فجر در استان گیلان به نام «موقعیت مهدی» سند خورد. نخستین فیلم جدول اکرانهای روز چهارم در رشت مربوط به ساخته «بهروز شعیبی» با عنوان «بدون قرار قبلی» بود. که ساعت ۱۷ عصر دوشنبه در سینما ۲۲ بهمن رشت به نمایش گذاشته شد.
یاسمین به سن و سال پسر شش سالهاش بوده که به آلمان (برلین) مهاجرت کرده و حالا با مرگ پدر، ناچار است پس از سی سال به ایران بازگردد. پسرش دچار اوتیسم است و این سفر را برایش دشوار میکند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته، باعث تعجب او میشود. اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را میشناسند، یاسی را به درک تازهای از انسان و مفهوم مرگ میرساند. این خلاصهای از داستان پنجمین ساخته «بهروز شعیبی» است.
پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری، حامی ترابی، رضا صابری بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند. بعد از پایان نمایش فیلم مثل همیشه بازار نقد و بررسی تماشاگران داغ بود اما آنچه که از صحبتهای تماشاگران پیداست در مقایسه با آثار ضعیف و سوال برانگیز انتخاب شده برای جشنواره فیلم فجر امسال «بدون قرار قبلی» تا حدودی توانست رضایت مخاطبان را جلب کند.
فیلمی در حد کارتون فوتبالیستها
و اما «بی رو» دومین فیلم جدول اکرانهای چهارمین روز جشنواره در رشت بود. این فیلم به کارگردانی «مرتضیعلی عباسمیرزایی» داستان زندگی علیرضا بیرانوند، از کودکی تا اولین قرارداد رسمی اش در فوتبال است که از فراز و فرودها و سختیهای بسیار تا بازی مقابل پرتقال و پنالتی رونالدو است.
امیرحسین بیرانوند، سهیل قنادان، مهران نائل، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسدالهی، سیاوش چراغی پور، مهدی زمینپرداز نقش آفرینان این فیلم هستند.
رضا امینی یکی از تماشاگران این فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پرداختن به یکی از چهرههای مشهور ورزشی شاید جذاب باشد اما سابقه فیلم سازی با این موضوع در گذشته نشان داده که کارگردانان در پرداختن به این موضوع موفق نبوده اند.
وی با بیان اینکه فیلم جذابیتی برای من به عنوان بیننده نداشت، گفت: به عقیده من فیلم «بی رو» حتی در حد یک فیلم سینمایی درجه دو برای نمایش در تلویزیون نیست چه برسد به حضور در بخش سوادی سیمرغ جشنواره فیلم فجر.
امینی با انتقاد از روند انتخاب فیلمهای جشنواره فجر از سوی هیئت انتخاب، افزود: اکثر فیلمهای اکران شده طی روزهای گذشته را تماشا کرده ام شاید کمتر از انگشتان یک دست فیلم خوب داشته ایم در این دوره از جشنواره که این چگونگی انتخاب را زیر سوال میبرد.
وی با اشاره به اینکه فیلم «بی رو» بیشتر مرا یاد کارتون دوران کودکیمان فوتبالیستها انداخت، ادامه داد: روند انتخابها باید برای حضور در بخش سودای سیمرغ از جشنوارههای بعدی تغییر کند وگرنه این یعنی افول سینمای ایران.
میتوانست کار قویتری باشد
«شب طلایی» سومین اکران امروز (دوشنبه) جدول اکرانهای جشنواره فجر در گیلان بود. این بار حاتمی کیا پسر وارد میدان شده و با «شب طلایی» به دنبال گذاشتن پا جای پای پدر است. حسن معجونی، مریم سعادت، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، علی باقری، سینا رازانی نقش آفرینان این فیلم هستند.
در خانه قدیمی مادربزرگ، همه دور هم جمع شدهاند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش میرود تا این که داماد خانواده سر میرسد و شمش طلایش را میخواهد و بعد از گشتن خانه متوجه نبودن شمش طلا میشوند. این خلاصه داستان فیلم شب طلایی است که به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده میپردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه میشوند.
یکی از تماشاگران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه «شب طلایی» نظر مرا جلب کرد، اظهار کرد: شاید این کار میتوانست قویتر از این هم باشد اما همین نیز رضایت بخش بود.
وی با بیان اینکه همیشه کارهای حاتمی کیا برایم قابل احترام و دیدنش ارزشمند بود، گفت: وقتی اسم پسرش را در لیست فیلمهای جشنواره فجر دیدم از همان ابتدا میدانست یکی از فیلمهایی که قطعاً در جشنواره امسال تماشا میکنم همین کار است.
این شهروند رشتی با اشاره به اینکه «شب طلایی» کار در حد عالی نبود اما از سطح خوبی برخوردار بود، افزود: بعضی از بازیگران آن همانند خانم سعادت و یا خانم ناصر بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند.
عاشق «هادی حجازی فر» در قامت «مهدی باکری» شدم
و اما آخرین فیلم جدول اکرانهای روز چهارم جشنواره فجر در گیلان «موقعیت مهدی» نخستین ساخته «هادی حجازی فر» بود. فیلمی که از همان روزهای آغازین جشنواره تماشاگران زیادی خود را برای تماشای آن با توجه به داستان و سابقه قبلی از بازیهای درخشان هادی حجازی فر آماده میکردند. فروش همه بلیتهای این فیلم که در تالار مرکزی رشت به نمایش گذاشته شد نشان دهنده همین امر است.
در این روزهای افراد شناخته شده زیادی بعد از دیدن فیلم «موقعیت مهدی» دست به قلم شده در ستایش این کار زیبا یادداشتها نوشته اند و جای تولید چنین آثاری را در سینمای ایران جای دانسته اند. در «موقعیت مهدی» حجازی فر زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشگر عاشورا، از زمان ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را به نمایش میگذارد.
رامین یکی از تماشاگران حاضر در سالن تالار مرکزی رشت است که در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما عاشق بازی حجازی فر «در ایستاده در غبار» در قامت حاج احمد متوسلیان بودم و حال عاشق او در قامت «مهدی باکری» شدم.
وی با بیان اینکه حجازی فر نشان داد که هم در قالب یک بازیگر و هم در قالب یک کارگردان توانمندیهای بسیاری دارد، افزود: ساختن فیلم درباره یک شخصیت ملی که تاکنون کمتر از آن شنیده ایم هم میتواند پله صعود به ارتفاع باشد و هم تهدید به سقوط.
این شهروند رشتی با اشاره به اینکه در این فیلم به دور از هر گونه شعار زدگی به موضوع اصلی داستان پرداخت شد و همین نقطه قوت کار حجازی فر است، گفت: حجازی فر در فضاسازی برای فیلم هم موفق عمل کرد و این را میشود از غرق شدن مخاطبان در بطن داستان فیلم پی برد.
وی با بیان اینکه موقعیت مهدی را میتوان یکی از بهترین فیلمهای جشنواره چهلم نام برد، تأکید کرد: امیدوارم این روند در ساخت و معرفی قهرمانان ملی ایران ادامه یابد و روزی شاهد ساخت زندگی نامه سردار سلیمانی باشیم.
یکی از نکات قابل ذکر در زمان اکران فیلم «موقعیت مهدی» حضور جمعی از خانوادههای شهدا در سالن نمایش بود و در پایان اکران فیلم نیز تماشاگران چند دقیقهای ایستاده «موقعیت مهدی» را تشویق کردند.