به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اولین کرسی آزاد اندیشی واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با موضوع بررسی چالش های پیش روی پیشرفت زنان در جامعه با حضور حجت الاسلام و المسلمین کدخدایی مدیر گروه جنسیت و خانواده موسسه شناخت در تالار گفتمان باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین کدخدایی در این نشست با بیان اینکه کرسی آزاداندیشی باید بصورت چالشی و طرح موضوعات و دغدغه های کف جامعه پیش برود، اظهار داشت: در کرسی های آزاداندیشی موضوع جلسه به صورت تک متغیره مطرح شود و آسیبها و تهدیدهای موضوع را موافقین و مخالفین بصورت تک متغیره مطرح کنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است این آسیب ها در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و فردی و اقتصادی و ... مطرح شود؛ میتواند فضای دیگری را با تعارضات بیشتر به میان بکشد و بهتر است بیشتر به دنبال نقش حضار در بیان چالشها باشیم.
کدخدایی درباره سوالی افزود: اولین واکنش فمنیستها به مسئله زن و خانواده بعد از قرن 19 همین بود که خانواده از سه بخش ظالم که همان مرد خانواده است و مظلوم که همان زن خانواده است و مزاحمان آزادی که همان فرزندان هستند؛ تشکیل شده است. این نگاه که اکنون در کشور ما وجود دارد که فرزندآوری حضور زنان را در جامعه و ثروت آفرینی برای آنها را محدود می کند نشات گرفته از همین نگاه فمینیستی است.
کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری درباره آسیب های فرزندآوری و دستاوردهایش، به رویکردهای فمینست ها اشاره کرد و اظهار داشت: فمنیست ها می گفتند مادری و فرزندآوری برای این است که بانوان را از لذت ها دور کنند و عفت، نجابت، حجاب و فرزندآوری را در مادران برای ساخت نظام مردسالاری جلوه دادند. اوج این تفکر زمانی بود که غرب در انقلاب جنسی حدود دهه 70 و 80 در غرب اتفاق افتاد که الان ما در شاخص های انقلابی و جنسیتی همان دوره غرب گرفتار شدهایم.
وی افزود: در مورد خود غرب نیز در سالیان اخیر یک شوکی وارد شده دال بر این که اگر این روند ادامه یابد؛ کثرت مهاجران و مسلمانان مطرح میشود و جمله فرزند کمتر زندگی بهتر برای جوامع اسلامی مطرح شد.
کدخدایی تاکید کرد: در این رویکرد بحث مقابله با فرزندآوری از یک منظر به عنوان مانع لذتگرایی بود و از منظر دیگر این که منافع را باید دید. اینکه افراد لذت گرا یا منفعت گرا باشند؛ شرایط را برایشان ایجاد کرده اند که دنیای خودش را ببیند و منافع دنیایی خودش را در نظر داشته باشد.
وی بیان کرد: هدف خلقت انسان بحث عبودیت است و بندگی خداوند و عبودیت یعنی هر جا مصادیق تعبد و عبودیت بیشتر شود؛ اهداف الهی در زمین بیشتر محقق می شود یعنی انسان موضوعیت دارد تکثر و تکثیر انسان موضوعیت پیدا میکند.
انتهای پیام/