از الگوی متفاوت داستانی در «ملاقات خصوصی» تا جذابیت ناکافی «هناس» برای سینما

ایرنا پنج شنبه 21 بهمن 1400 - 13:11
زنجان - ایرنا - «ملاقات خصوصی» و «هناس» از جمله ۱۶ فیلم جشنواره فجر بودند که به طور همزمان در زنجان نیز اکران شدند و مورد اقبال و توجه مخاطبان و منتقدان زنجانی قرار گرفتند.
از الگوی متفاوت داستانی در «ملاقات خصوصی» تا جذابیت ناکافی «هناس» برای سینما

یک منتقد سینما روز پنجشنبه پیرامون فیلم  «ملاقات خصوصی» به خبرنگار ایرنا گفت: داستان این فیلم برگرفته از کهن الگویی است که در آن دختری ساده و درستکار در خانواده ای ناخلف و نادرست زندگی می کند و سعی در بهبود شرایط زندگی برای تمام اعضای خانواده دارد. در این میان درگیر عشقی نادرست می شود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. در آخر اما پس از تحمل مخاطرات بسیار، ضدقهرمان را عاشق خود می کند و به زندگی نصفه نیمه ای راضی می شوند.

شادی علیمحمدی افزود: ریسک امید شمس در این فیلم عدم تبعیت از الگوهای همیشگی داستان است. مخاطب تا نیمه های فیلم با شخصیت پروانه با بازی پریناز ایزدیار همراه می شود. چالش های او را می پذیرد و به خوبی همذات پنداری می کند. پس از نیمه اول، به طرز عجیبی مخاطب متوجه می شود که قهرمان کاملا منفعل شده و حالا زندگی ضدقهرمان با بازی هوتن شکیبا برای او مهم است؛ خطری که امید شمس به جان خرید و با خلق هرچه هنرمندانه تر صحنه های رمانتیک، توانست مخاطب را به دنبال خود بکشاند و بالاترین رای رضایت را از آن ها بگیرد.

وی اظهار داشت: گرچه فیلمنامه خالی از ایراد نیست، این کارگردان در جای جای فیلم ثابت می کند که به ساختار واقف است و از تمام دانش خود برای دکوپاژ، انتخاب پالت رنگ، هدایت بازیگر و... بهره برده است.

علیمحمدی گفت: البته از فیلمی که نام چهره های معروف سینمای کوتاه را یدک می کشد، انتظار بیشتری می رود، اما امید شمس با خلق داستانی نسبتا شخصی، به دلیل حضور برادر خود ایمان شمس و استفاده از داستان فرعی او، توانسته که بازخوردهای مثبتی برای فیلم خود بگیرد.

 «هناس» مناسب برای مدیوم تلویزیون و فاقد جذابیت کافی برای سینما

علیمحمدی پیرامون فیلم «هناس» نیز گفت: این فیلم شروع نسبتا خوب و درگیر کننده ای دارد اما در ادامه به همان قدرت پیش نمی رود. افت و خیزهای داستان به جا نیستند و دیالوگ ها به دلیل رو بودن از کار بیرون زده و مخاطب را پس می زنند. گرچه تلاش ها برای عدم شعارزدگی فیلم مشخص است، اما انگار فیلمسازها عادت کرده اند برای نشان دادن لحظات حساس از دیالوگ استفاده کنند و کمتر به تصویر بپردازند.

این منتقد سینما افزود: کنش های شهره با بازی مریلا زارعی منطقی نیستند و مخاطب تا آخر متوجه دلیل پنهان کاری او از شوهرش نمی شود. گرچه مریلا زارعی به درستی برای ایفای نقش زنی محکم که زندگی را جمع می کند انتخاب شده است، اما به نظر می رسد تنها دلیل انتخاب بهروز شعیبی چهره ی معصومانه اوست. در لحظات حساس که باید عصبانی باشد رشته ی کار از دستش در می رود و مخاطب را جذب نمی کند.

وی ادامه داد: در این میان شخصیت بد ماجرا با بازی وحید رهبانی کمی مبهم است. رفتار عجیب و غریبی دارد و حرفهای عجیبی می زند که تا آخر متوجه نمی شویم در سر این شخصیت چه می گذرد. اساسا چه نقشه و هدفی دارد و چرا آنقدر روی شهره می تواند تاثیر بگذارد؟

علیمحمدی اظهار داشت: نکته ی دیگری که مخاطب را اذیت می کند گریم نامناسب شهره است. دلیل آن همه آرایش که به هیج وجه با پرداخت شخصیت متناسب نیست مشخص نیست و به نظر می رسد گریمور تنها برای ایجاد جذابیت این کار را کرده و به شخصیت و کارکرد گریم او در داستان توجهی نداشته است.

وی خاظرنشان کرد: در فیلم لحظه های نسبتا خوبی از کارگردانی و تصویر وجود دارد اما با پرداخت نامناسب همان ها هم از دست می روند.

این منتقد سینما تصریح کرد: در کل «هناس» فیلمی برای مدیوم تلویزیون مناسب است و فاقد جذابیت کافی برای سینماست.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.