خبرگزاری تسنیم-حسن وارسته
سالهاست که فیلمهای فراوانی در حوزه دفاع مقدس ساخته میشود، هر کدام زاویهای از جنگ تحمیلی را روایت میکنند، برخی با همان سبک و سیاق کهنه و سرشار از شعار زدگی و قهرمانسازی ساخته شدهاند و برخی گرچه قهرمانهایشان واقعیند، اما قصهشان حکایت جنگ و گلوله و آتش و خونست.
کمتر اثری سراغ دارم که طعم تلخ این نبرد ناجوانمردانه از سوی خصم را، گوارا و شاعرانه و جذاب روایت کرده باشد. "موقعیت مهدی" از انگشت شمار آثاریست که مخاطب را با حال خوب از سالن سینما بدرقه میکند، نه فقط مخاطب خاص سینمای دفاع مقدس را، بلکه حتی آنانی که نگاه رادیکالی به مضامین جنگ و دفاع مقدس دارند. واقعاً چه جادویی در موقعیت مهدی وجود دارد که منتقدترین و سخت سلیقهترین و مخالفترین و انتلکتوئلترین افراد نیز، با لبخندی تحسین برانگیز آن را ستودهاند.
"موقعیت مهدی" که فقط بخشی کوتاهی از زندگی مهدی و حمید باکری تا لحظه شهادتش بود، چه موقعیت پنهانی در اثر است که آن را نسبت به آثار شبیه خودش متمایز کرده! حدس قریب به یقینم اینست که این فیلم با شکوه پیش از آنکه موقعیت مهدی و حمید باکری باشد، در حقیقت موقعیت صفیه مدرس (همسر مهدی ) و فاطمه چهل امیرانی (همسر حمید) است و چه زیبا و عاشقانه و شاعرانه، هادی حجازی فر موقعیت صفیه را به تصویر کشیده است و چه متفاوت به زندگی این دو برادر و خانوادهاش، در پشت صحنه نبرد و لحظات سخت جنگ و دفاع پرداخته است.
دست مریزاد باید گفت به این قصه و سازندگانش
انتهای پیام/