به گزارش ایرنا، محمدهادی همایون در دهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، در نشست تخصصی سینمای تمدنی، تعریف و چشمانداز نظری افزود: پیش از ظهور سینما، جنگهای سنگینی رخ داد. اگر سینما را از تکنولوژی به فلسفه تغییر دهیم بهتر میتوان مسئله را درک کرد. پیش از ظهور سینما، جنگهای سنگینی رخ داد. اگر سینما را از تکنولوژی به فلسفه تغییر دهیم بهتر میتوان مسئله را درک کرد.
وی درباره سینمای تمدنی بیان کرد: بعد از رنسانس، تحول جدی در هنر رخ داد علم، مهمترین رکن شکلگیری تمدن است. اروپا تحمل الگوی جدیدی را نداشت به همین دلیل راهی آمریکا شدند تا موقعیت جغرافیایی برای شکلگیری تمدن فراهم شود. نگاه دینی را هم با خود همراه کردند.
همایون با بیان اینکه هیچ هنری نظیر سینما نتوانست عمیقا تمدنی شود، افزود: چاپ عنصر چهارم شکلگیری تمدن از همه عناصر مهمتر و بسیار تاثیر گذار بود هنری که در ابتدا تحول پیدا کرد و رسانهای که در ادامه ایجاد شد در سینما بهم پیوند خورد.
وی ادامه داد: آمریکا برای رواج سبک زندگی آمریکایی باید گذشته بد خود درمورد سرخ پوستها را بپوشاند و سینما در این کار به آمریکا کمک میکند. سینما ممکن است دیرهنگام آمده باشد اما به سرعت از جریان اجتماعی سبقت گرفت. اندیشهای که در سینما تعریف میشود در جامعه بازنمایی شده است. سینما اگر اهل اندیشه باشد، سیاستگذار و موتور محرک این تمدن خواهد بود. یک قدم از تحولات اجتماعی جلوتر بودن آن چیزی است که ما میخواهیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص تمدنسازی در سینما گفت: اگر به سینمای فلسفی برگردیم، سینما خود تمدنساز میشود نه اینکه دنبالهروی یک تمدن باشد. اگر ما بگذاریم سینما به معنای فرهنگساز فرمان تمدنسازی را در دست بگیرد، اتفاقی که میخواهیم رخ میدهد. ما سینما را در یک مسیر و فرهنگ را در مسیری دیگر گسترش میدهیم و بعد تلاش میکنیم این 2 را به هم پیوند دهیم که نمیشود.
همایون با بیان اینکه جایی موفق بودهایم که عالممان هنرمند بود، افزود: پیوند علم و هنر ناگسستنی است، باید اندیشه را وارد هنر کنیم و زمانی که اهالی هنر اندیشمند شوند غوغا میکنند ما نباید در دیدن آینده خودمان را سانسور کنیم درحالی که هالیوود این کار را نمیکند و آواتار را میسازد و در مرزهای مختلف حرکت میکند.
بدون نگاه تمدنی سینا از بین می رود
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره نگاه تمدنی به سینما نیز گفت: کره جنوبی سینمای خود را تمدنی دیده و نیازی ندارد که خود را مانند هالیوود کند. ما در صنایع موشکی پیش رفتیم چون افقمان را بلند دیدیم اما در سینما، هنر و رسانه خودمان را ابزار دیدیم و منتظر ماندیم تا ببینیم که دیگر ابزارها چطور جلو رفتند، زمانی که شما افق را بلند میبینید بودجه، هزینه و نیروی انسانی را تامین میکنید اما زمانی که دید ما اینطور نباشد رشد نمیکنیم. حرکت سنگین به سمت جلو یعنی حرکت تمدنی، اگر نگاه تمدنی نباشد حتی سینما هم از بین میرود.
همایون با بیان اینکه سینما به واسطه رنگ تصویر و حرکت جلوتر از دیگر رسانهها است و تحریک قوه خیال مهمترین ویژگی آن است، اگر زیباترین فیلم هم ساخته شود و این موضوع را نداشته باشد، دیده نمیشود، ادامه داد: سینمای واقعی با تحریک قوه خیال درون ما ایجاد میشود. معماری ما فقط زیبایی نداشت و فلسفه پشت آن بود پس ما گذشته عمیق تصویرسازی را داریم و تصویرسازیهای ما موجود است؛ این موارد سرمایه جدی به شمار میآید. ما در تاریخ هم توان تصویرسازی خود را نشان دادهایم پس چرا نمیتوانیم سینمای خودمان را داشته باشیم؟
وی خاطرنشان کرد: تمدن را تاسیساتی میدانیم که قرار است تا زمان ظهور، خوب زندگی کنیم و به نظر من اختلاف اساسی اینجا آغاز میشود که قرار نیست تمدنی بسازیم که نابود شود بلکه تمام ابعاد زندگی دنیا را به قصد رسیدن به آخرت آباد کند.
همایون با بیان اینکه ارکان تمدنسازی زمانی معنا دارد که جنبه مردمی داشته باشد، بیان کرد: گاهی از سینما به عنوان امری تخصصی و تکنیکی حرف میزنیم که عدهای را دور خود جمع کرده اما سینمایی تمدنساز است که مردمی باشد حتی اگر نام آن سینمای روشنفکری باشد اگر مردم حضور داشته باشند، سینما دیگر فقط فیلم ساختن نیست بلکه ابزاری برای جا انداختن یک موضوع است، سینما قرار نیست استدلال علمی کند بلکه باید سر سفره مردم باشد، برای همین هالیوود مهم میشود.
دکتر مهدی ناظمی در این باره گفت: به نظر میرسد تناسب فرهنگی عمیقی میان فرهنگ آمریکا و سینمایش وجود دارد.
توان ما در حد سینای متعارف هم نیست
مدیر این نشست نیز گفت: ما حتی در سینمای متعارف هم دچار اما و اگر هستیم، توان ما در حد سینمای متعارفی، که بتواند مناسبات اقتصادی خود را تامین کند هم نیست.
مهدی ناظمی اذعان داشت: ما طلایهدار ظهور تمدن هستیم و بسیاری معتقدند که ظهور هر تمدن با هنر است، با ظهور تمدن غرب از قرن 15 همه مولفات ظهور و بسط پیدا کرد اما سینما چند سال مانده به آغاز قرن بیستم متولد شد.
وی افزود: وجود سینما باعث بقای تمدن غرب شده به عنوان مثال جان فورد سعی میکرد معنایی از آمریکایی بودن را تعریف کند.