بازی «کال آو دیوتی» از انحصار ایکس‌باکس خارج شد

دنیای اقتصاد یکشنبه 24 بهمن 1400 - 00:04
مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که قصد دارد شرکت اکتیویژن بلیزارد، خالق بازی‌های محبوبی چون «کال آو دیوتی» را با قراردادی به ارزش 7/ 68 میلیارد دلار خریداری کند. قراردادی که اگر نهایی شود، بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت و همچنین بیشترین مبلغ پرداخت‌شده برای خرید یک استودیو بازی‌سازی در تاریخ لقب خواهد گرفت. اما شرط نهایی شدن این معامله و اضافه شدن این شرکت به مجموعه بزرگ مایکروسافت، چراغ سبزی است که باید از سوی کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده صادر شود؛ فرآیندی که ممکن است بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول بینجامد. در همین راستا، مایکروسافت باید به یک سوال و نگرانی بزرگ نهادهای تصمیم‌گیر در این خصوص پاسخ دهد: آیا با این خرید، بازی‌هایی اصلی و پرطرفدار اکتیویژن بلیزارد به صورت انحصاری برای کنسول ایکس باکس عرضه خواهند شد و کاربران دیگر کنسول‌ها ‌مانند پلی‌استیشن سونی قادر به دریافت آن نخواهند بود؟

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت با انتشار مطلبی در فضای وب نوشت: مایکروسافت به روند عرضه بازی‌های کال آو دیوتی و دیگر عناوین محبوب اکتیویژن بلیزارد تا پایان قرارداد ادامه خواهد داد. ما به سونی متعهد شده‌ایم که این بازی‌ها را فراتر از توافق موجود برای کاربران پلی‌استیشن عرضه کنیم. این اظهارات با آنچه پیش‌تر توسط فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس در این خصوص عنوان شده بود، مطابقت دارد. اسپنسر دو روز پس از اعلام خبر اکتیویژن بلیزارد عنوان کرد: این هفته تماس‌های خوبی با مدیران سونی داشتم. من تصمیم خود برای پایبندی به تمامی‌ قراردادهای موجود پس از خرید اکتیویژن بلیزارد و حفظ کال آو دیوتی برای پلی‌استیشن اعلام کردم. سونی بخش مهمی‌ از صنعت ماست و برای همکاری و ارتباط خود با این شرکت، ارزش زیادی قائل هستیم. اما طبق شواهد، این بازی‌ها روی سرویس ایکس‌باکس‌ گیم‌پس (Xbox Game Pass) عرضه خواهند شد. اسپنسر در همان روز اعلام خبر این خرید عنوان کرد: ما تا جایی که بتوانیم بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را روی ایکس‌باکس گیم‌پس و پی‌سی گیم‌پس در اختیار کاربران قرار خواهیم داد که این تصمیم همه بازی‌های جدید و موجود در کاتالوگ اکتیویژن بلیزارد را شامل می‌شود.

بر این اساس، مایکروسافت به جای عرضه بازی‌ها به صورت انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس، آنها را روی سرویس ایکس‌باکس گیم‌پس خود قرار می‌دهد که کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه، به این بازی‌ها دسترسی داشته باشد. در حال حاضر، ایکس‌باکس گیم‌پس، از جایگاه ویژه‌ای در صنعت بازی جهان برخوردار است و هر ساله میلیاردها دلار را برای مایکروسافت به ارمغان می‌آورد. طبق گزارش اخیر این شرکت، تعداد کاربران این سرویس تا ماه ژانویه بیش از ۲۵ میلیون مشترک عنوان شده است که رشدی ۷ میلیونی را به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. مایکروسافت چند طرح برای خرید اشتراک این سرویس در نظر گرفته که مبلغ حداقلی آن ۱۰ دلار در ماه است و این شرکت توانسته از این طریق، تقریبا ۲۵۰ میلیون دلار در ماه از ایکس‌باکس گیم‌پس به دست آورد. طبق پیش‌بینی‌ها، ایکس‌باکس گیم‌پس هم‌اکنون تا ژانویه ۲۰۲۳ تقریبا ۴ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت که همین امر نشان می‌دهد چرا مایکروسافت مایل بوده تا ده‌ها میلیارد دلار را برای خرید ناشران اصلی بازی ‌مانند اکتیویژن و Zenimax بپردازد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.