به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: یکی از حوزههایی که نوجوانان بهشدت دوست دارند بهآن وارد شوند، حوزه ماوراء الطبیعه است و این سبب بهوجود آمدن ژانر جدیدی در بازیها شده است. بازیهایی که ذهن آنها را درگیر خود میکند. در این سبک بازیها، نوجوانان و جوانان طی دستورالعملهای خاص و از پیش تعیین شده دست به انجام کارهایی میزنند تا اتفاقهای عجیب و غریبی برایشان رخ دهد. مخاطب این نوع بازیها را عموما نوجوانان و جوانانی تشکیل میدهند که دنبال هیجان و رقم زدن چیزهای عجیب هستند. این دسته از نوجوانان معمولا اهل دیدن فیلم و سریالهای ترسناک و ماورایی هستند و سعی میکنند ظاهر خودشان را شبیه قهرمانهای این فیلم و سریالها دربیاورند.
از احضار شارلوت تا شکار ارواح داخلذهن
بازیهایی که نوجوانان در این سبک تجربه میکنند انواع زیادی دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. این بازیها به صورت گروهی یا تک نفره اجرا خواهند شد. نوجوانان همدیگر را در فضای مجازی پیدا و تجربیات خود از این بازیها را با هم به صورت اغراق شده مبادله میکنند. بعد هم در همین فضا به یکدیگر بازیهای جدید را هم معرفی میکنند اما این که این بازیها از کجا میآید، باید گفت برخی از این بازیها حاصل ذهن خلاق خود این نوجوانان است و البته بیشترشان ترجمه بازیهایی با همین سبک و به زبان انگلیسی است. گویا طرفداران بازیهای ماورایی جهانی هستند و نوجوانان در سراسر جهان، گروه هایی دارند که در آن، این نوع بازیها را با هم امتحان میکنند و به یکدیگر پیشنهاد میدهند. دسته دیگری از این بازیهای ماورایی برگرفته از فیلمهای ترسناک هالیوودی هستند، طوریکه برشی از فیلم را بازی میکنند یا یک نماد ترسناک از این فیلمها به عنوان بخش برجسته این بازی وجود دارد یا حتی دیدهشده نوجوانان یک بازی ترسناک را که در فیلم توسط بازیگران بازی میشود، شبیهسازی و آن را با یکدیگر بازی میکنند. خیلی از این بازیها با احضار روح و ارتباط گرفتن با آنها گره خورده و شکل ترسناکتری به خود میگیرد. اما دو مورد از معروفترین آنها عبارت اند از:
احضار شارلوت| در توضیح این بازی آمده است که شما با روح شارلوت ارتباط میگیرید. شارلوت وبستر دختری بوده که سال 1400 میلادی به مادرش اتهام جادوگری زده شده است و سپس او و مادرش را سوزانده اند. شما در این بازی روح شارلوت را صدا میزنید تا به سوالاتتان جواب دهد! این بازی بهصورت گروهی انجام میشود و به وسایل دمدستی چون آینه، صندلی و چراغقوه که در هر خانهای پیدا میشود، نیاز دارید. داستان در این بازی بهجایی کشیده میشود که نوجوانان انتظار دارند، روح شارلوت در آینه ظاهر می شود و آنها میتوانند با شارلوت صحبت کنند. در توضیحات این بازی آمده که شما باید برای روح شارلوت یک کادو تهیه کنید و اگر شارلوت هدیه شما را دوست داشته باشد به سوالات شما پاسخ میدهد و حتما بدانید که نباید این روح کوچک را عصبانی کنید!
شکار ارواح داخل ذهن| در اجرای این بازی آمدهاست که باید چندین طلسم را بخوانید و این طلسمها را قبل از ارتباط با ارواح اجرا کنید! دسترسی به این طلسمها کار آسانی است و در بستر های مربوط به این نوع بازیها موجود است. بعد از خواندن این طلسمها چشمان خود را میبندید و به یک مکان مخوف(مثل جنگل یا یک خانه قدیمی) که احساس میکنید در آن روح وجود دارد، فکر و تمام اجزای آن محل را در ذهن خود مجسم میکنید. حالا نوبت صدا کردن ارواح است، یک روح را در ذهن خود صدا بزنید و از آن بخواهید که با شما ارتباط بگیرد. اگر طلسمها را درست خوانده باشید، ارواح به صورت ذهنی با شما حرف میزنند.
هر شب کابوس میبینم!
بهعنوان اولین نفر با «ژوان» صحبت میکنم. یک دختر 15 ساله که عکس پروفایلش سایه سیاه و سفید یک دختر است. از او میپرسم چقدر اهل چنین بازیهایی است که میگوید: «بیشتر این بازیها را انجام دادم و باید بگویم بعضیهایش برای من تجربههای خوبی نبودند. اولش برای تجربه هیجان زیاد بازی میکردم و باید بگویم واقعا هم هیجان انگیز بود اما کم کم خوابم به هم ریخت و هر شب کابوس میدیدم. جوریکه نمیتوانستم شبها تنها بخوابم.» به این دختر میگویم که از کجا این کابوسها شروع شد؟ او ادامه میدهد:
«یک روز داشتم یک بازی انجام میدادم که مثل اغلب بازیها با روح سرو کار داشت اما این بازی یک فرقی با بقیه بازیها داشت. به محض شروع بازی صداهایی میشنیدم، صداهای درهم و برهمی که انگار داشتند با خودشان حرف میزدند. بعد از تمام شدن این بازی صداها ادامه داشت و کابوسهای من هم شروع شد و آن بازی هیچ وقت تمام نشد و انگار من توی آن گیر کردم».
بعد از یک تجربه تلخ، دیگر سمت این بازیها نرفتم
دومین نفری که با او صحبت میکنم، خودش را هلیا معرفی میکند. عکس پروفایلش یک خرگوش زخمی است که از چشمانش خون میریزد! از او میپرسم چقدر بازی میکند و این که چه تجربهای از این بازیها دارد؟ او جواب میدهد: «چندین بار از روی کنجکاوی و برای بالا بردن هیجان این بازیها را انجام دادم و یک بار برایم اتفاقی افتاد که دیگر دنبال این بازیها نرفتم. باید اعتراف کنم اصلا فکر نمیکردم اتفاق بدی برایم بیفتد و برای همین انجامش دادم. در حین بازی یک بوی بد مثل بوی آشغال به مشامم خورد و این بو تا مدتها همراهم بود و شب ها وقتی میخواستم بخوابم هم از سمت حمام صداهای عجیب و غریبی میشنیدم. باید بگویم که تا چند وقت از سایه خودم هم میترسیدم و آن بوی بد هم کلافهام کرده بود. برای همین دیگر سمت هیچ بازی ماورایی نرفتم.»
اگر بترسی، نفرین و طلسم خواهی شد!
نفر بعدی که با او صحبت میکنم، یک پسر نوجوان است که از گفتن سنش طفره میرود. اسم پروفایلش عجیب است و عکس یک مرد سیاهپوش روی آن است. او میگوید: «تا به حال بازیهای زیادی انجام دادم و اتفاق خاص و عجیبی برایم نیفتاده است.» وقتی خودم را مشتاق انجام دادن اینگونه بازیها نشان میدهم، میگوید: «رمز انجام دادن این بازیها این است که نترسی، معمولا کسانی که میترسند برایشان اتفاقهای بدی می افتد و دچار نفرین و طلسم میشوند.»
ترس، اضطراب و حتی توهم
الهام اعلمیدوست | کارشناسارشد روان شناسبالینی
وقتی پای بازی آن هم در دوران نوجوانی به میان میآید، باید انتظار تنوع و پیچیدگیهای زیادی را داشته باشیم. بسته به سبک شخصیتی و ویژگیهای روان شناختی نوجوانها هر کدام به سمت و سوی دسته خاصی از سرگرمیها گرایش پیدا میکنند و طبعا هرچه جسورتر و ماجراجوتر باشند، بازیهای عجیب تری مییابند، آن هم در مارکت بزرگ و کم نظارت دهکده جهانی که به مدد اینترنت میتوان از همهچیز در همهجا سردرآورد.
بازیهای ماورایی نوجوانان را آسیبپذیر میکند
برای نوجوانانی که به سمت بازیهای ماورایی کشیده شدهاند، مشکلات کوچک و بزرگ متعددی ممکن است اتفاق بیفتد. باور به رویدادهای متافیزیکی و قدرتهای نامرئی و ... میتواند افراد را به شدت آسیبپذیر کند و موجب شود تا طیفی از مشکلات از ترس خفیف تا اضطراب شدید و حتی توهم پایدار را تجربه کنند. در این بین، اهمیت نظارت والدین بیش از هر چیزی باید مورد توجه قرارگیرد.
اماچه باید کرد ؟
قدم اول پیشگیری
با توجه به شناختی که از فرزند نوجوان خود یا دوستانش دارید، میتوانید تشخیص دهید که آیا او به چنین تفریحاتی تمایل دارد یا خیر. اگر درباره چنین مسائلی و علاقهاش به تجربه آن صحبتی هرچند گذرا کرده، بهتر است کاملا دوستانه و نه دستوری و تحقیرآمیز، اطلاعات کافی را در اختیارش بگذارید تا بداند که عوارض این بازیها چیست و چه مشکلاتی خواهد داشت. سپس نوجوان ماجراجو و کنجکاو خود را به سمت و سویی که سرگرم کننده و بیخطر باشد، هدایت کنید. به خاطر داشته باشید گفتن این کار را نکن، بدون معرفی جایگزین جذاب و مناسب، فایده چندانی ندارد بنابراین خلاقانه و با خود نوجوان به دنبال سرگرمیهای بهتر یا گروه دوستانه دیگری باشید.
قدم دوم درمان
اگر بعد از درگیری نوجوان با این نوع بازیها و عواقب ناخوشایندش متوجه اوضاع شدهاید، بهتر است به جای سرزنش و دعوا که تنها نتیجهاش آسیب و انزوای بیشتر نوجوان است، سعی کنید وضعیت موجود را کاملا بفهمید. دوستانه با او گفتوگو کنید تا متوجه شوید چطور و با چه شدتی درگیر شده و چه مشکلی پیدا کرده است. با تمسخر و دستکم گرفتن مشکل قطعا نمیتوانید آن را از بین ببرید. اغلب اوقات نیاز به یک روان شناس باتجربه خواهید داشت تا در کمترین زمان به بهترین شکل نوجوان را به روال عادی زندگی برگرداند.در گیری با این بازی ها باعث می شود ذهن نوجوانان آن ها را واقعی تصور کند و درگیر توهم شود. توهم و ترس میتواند فلجکننده و بهشدت آسیبزا باشد پس زمان را با راهکارهای غیراصولی مضر هدر ندهید . مزمن شدن اضطراب، ترس و توهم در این سنین حساس که هویت نوجوان در حال شکلگیری است به صلاح آینده وی نخواهد بود. گاهی ممکن است درک و همدلی و همراهی با نوجوان برای غلبه بر اضطراب کافی باشد اما اگر کافی نبود و توهم هایی که ذهن او آنها را باور کرده است، ادامه داشت رواندرمانی تخصصی کمک میکند تا هم مشکل حل شود و هم سبک شخصیتی نوجوان شناسایی و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.
قدم سوم
نیفتادن در دام سادهانگاری
نکته بسیار مهم این که نوجوانی، زمان بروز اولین نشانههای بسیاری از اختلالهای شخصیت و بیماریهای روانی حاد از جمله اسکیزوفرنی است و نباید با ساده انگاری و نسبت دادن این علایم به عوارض این نوع بازیها یا چیزهایی از این قبیل، زمان طلایی تشخیص و درمان را به تعویق انداخت. در نهایت، داشتن رابطه دوستانه با نوجوان، اهمیت دادن به گفتههایش و حساس بودن به تغییر رفتار او و ... میتواند به والدین کمک کند تا مشکلات فعلی و آینده فرزند خود را کمتر کنند و هر جا لازم بود به مدد روان شناس، درمان تخصصی دریافت کنند.
انتهای پیام