داود معماری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: خداوند متعال با بعثت پیامبر تاریخ را به ۲ قسمت تقسیم میکند؛ قبل از نزول اولین آیه به پیامبر جامعه در عصر جاهلیت به سر میبرد اما عصر بعد از بعثت عصر قلم و خواندن است. خداوند متعال با نزول آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» میخواهد به پیامبر بگوید عصر جاهلیت به پایان رسیده و عصر ارزشهای اخلاقی آغاز شده است.
وی در ادامه گفت: بسیاری از کارهایی که انجام نمیدهیم بهخاطر ندانستن نیست بلکه بهخاطر عدم پایبندی است. خانواده کوچکترین جزء جامعه است بنابراین والدین باید بهجای تعالیم نظری تعالیم عملی داشته باشند برای مثال اول خودشان امانتدار باشند تا آن را به فرزندانشان بیاموزند. به عنوان معلم، روحانی و استاد بیش از آنچه که سخن میگوییم باید عمل کنیم اگر میخواهیم آموزههای پیامبر (ص) را عینیت ببخشیم مهمترین مولفه عمل کردن است چون مشکل ما در ندانستن نیست.
استاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) بیان کرد: مطالب بسیاری گفته و با تکرار شعاری شده است و همین موجب بیمیلی در جوانان میشود؛ باید دینمداری را بیش از سخن در عمل نشان دهیم و به آموزههای قرآن و پیامبر (ص) عینیت ببخشیم و آنها را در قالب رمان، فیلم، سریال و تئاتر به جوانان عرضه کنیم چون اینگونه توفیق بیشتری خواهیم داشت.
وی با اشاره به دستاورد بعثت گفت: خداوند متعال با انتخاب پیامبران میخواست قید و بندهای عقاید ناصواب و خرافات را از ذهن مردم باز کند و پیامبران بار سنگین شرک و کفر را از دوش مردم بردارند تا مردم با روشنبینی و بصیرتدهی نسبت به مبدأ جهان هستی خداباور شوند و در عین حال به آخرت توجه داشته باشند.
معماری اشاره کرد: از طرفی پیامبران تلاش کردند تا انسانها خودشان را مانند سایر موجودات در نظر نگیرند و خود را اشرف مخلوقات بدانند. پیامبران آمدند تا به بشریت بصیرت دهند و بگویند موجود ارزشمندی هستند و خداوند متعال آنان را عبث و بیهوده نیافریده بلکه آنان گل سرسبد جهان هستی هستند و جهان آفریده شده تا انسان به کمال برسد.
وی اظهار کرد: قرآن کریم میفرماید همه پیامبران را فرستادیم تا مردم به قسط رفتار کنند؛ «قسط» به این معناست که از نظر فردی به اعتدال برسیم و انسان متعادل باشیم و به همه جنبههای سعادت دنیوی و اخروی توجه کنیم و مانند خوارج نهروان از آن سوی بام نیفتیم بلکه مانند علی (ع) در همه رفتارها متعادل باشیم.
این دکترای علوم قرآن و حدیث افزود: از نظر اجتماعی نیز «قسط» به معنای عدالت اجتماعی است و همه ثروتها، قدرتها و فرصتها در جامعه عادلانه تقسیم شود و بر اساس شایستگی امکان پیشرفت وجود داشته باشد و رانتخواری و تبعیض بین مردم حاکم نباشد.
معماری در پایان یادآور شد: پیامبر آمد تا مکارم اخلاق را بین مردم احیا کند و مکارم اخلاق، اخلاقی است که با آن به اعتدال فردی، عدالت اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی برسیم که ویژگی همه ادیان اسلامی است. باید تلاش کنیم با سنت و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم و در عمل شبیه آنان باشیم.
انتهای پیام