پرواز پر حاشیه بر فراز حوض روغن موزه هنرهای معاصر+فیلم

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 22 اسفند 1400 - 16:04
موزه هنرهای معاصر تهران،روز گذشته میزبان پرفرمونسی بوده که در حین اجرا با برخورد با حوض روغن باعث  بیرون ریختن مایع داخل آن شد که به دنبال آن مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران مدعی شده است که هیچ اتفاق و آسیب جدی برای اثر حوض روغن نیفتاده است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ Ø¹ØµØ± روز گذشته موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه "پنج گنج" در بزرگداشت حکیم نظامی و با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و جمعی از هنرمندان بود که در اتفاق عجیبی و در اجرای پرفورمنسی، شخصی آویزان بر طناب و در حالت معلق Ø¯Ø± حوض روغن اثر یکی از هنرمندان مشهور ژاپنی غوطه‌ور شد و باعث  Ø¨ÛŒØ±ÙˆÙ† ریختن مایع داخل آن شد.

این قضیه به اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» باز می‌گردد که Ø¨Ø®Ø´ عمده اجرای این گروه، شامل بندبازی بر فراز حوض معروف موزه هنرهای معاصر بود که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از برخورد اجراکننده با روغن داخل حوض و بیرون ریختن مایع داخل آن به بیرون بوده است. 

نوریوکی هاراگوچی، هنرمند ژاپنی و خالق اثر «ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر تهران که به حوض روغن شهرت داشت، در سال 1399 درگذشت.

نوریوکی هاراگوچی، هنرمند ژاپنی پیرو مکتب Ù…ینیمالیسم که Ù…عمولا Ø§Ø² مواد صنعتی Ø¯Ø± کارهای خود استفاده می‌کند. یکی از آثار مهم او «ماده و فکر» است Ú©Ù‡ ظرف فولادی جوش‌خورده Ù…ربعی Ø§Ø³Øª که درون آن با Ø±ÙˆØºÙ† سیاه Ù¾Ø± شده است. از آنجایی که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه Ø¨Ø²Ø±Ú¯ سیاه رنگ در کف زمین است.

هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال 1971 خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال 1977 به نمایش درآمده بود که ØªÙˆØ³Ø· Ù…وزه هنرهای معاصر تهران Ø®Ø±ÛŒØ¯Ù‡ شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

وی حدود سه سال پیش در سال 1396 برای ترمیم یادگاری‌اش در موزه هنرهای معاصر تهران Ø¨Ù‡ تهران آمد و حدود 800 لیتر روغن به اثرخود اضافه کرد. وی 20 اثر در آن زمان الهام گرفته از این ایده خود خلق کرد و به جز 6 اثر که برای ژاپن ساخت، سایر آثار نیز در کشورهای دیگر قرار گرفت؛ اما تنها اثری که پابرجا ماند همین اثری است که در ایران وجود دارد.

 

موزه هنرهای معاصر تهران ,

 

حالا اما حادثه‌ای که به واسطه اجرای یک پرفورمنس بر فراز اثر «ماده و فکر» رخ داده، باعث انتقاد Ø¹Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ از هنرمندان و کارشناسان درباره سلامت این اثر شده است.

ناصر نوفرستی، Ù…دیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره جزئیات و چگونگی ایجاد این حادثه،  Ø¨Ø§ اشاره به اینکه روز گذشته روز بزرگداشت نظامی گنجوی شاعر بزرگ و شهیر ایرانی بود گفت: Ø¨Ø¹Ø¶Ø§Ù‹ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌هایی که در موزه هنرهای معاصر برپا می‌شود، برنامه‌های اجرایی یا موسیقی نیز برگزار می‌شود. Ø¨Ù‡ همین منظور و از آنجایی که هنرمند مربوطه برنامه اجرایی در ارتباط با نظامی گنجوی داشتند قرار شد این برنامه بر فراز حوض روغن در داخل موزه اجرایی شود.

نوفرستی ادامه داد: در جریان این اجرا قسمتی از بدن هنرمند اجرا کننده با حوض روغن اثر هنرمند ژاپنی به صورت ناخواسته تماس برخورد کرد و در اثر این تماس چیزی در حدود یک و یا Ø¯Ùˆ لیتر روغن به بیرون نشت کرد.

مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران با تأکید بر اینکه قبل از اجرای این برنامه به صورت مؤکد و مکرر به ایشان گفته شده بود که الزاماً باید جنبه‌های امنیتی حفاظت کامل از این اثر و عدم تماس رعایت شود تصریح کرد: بر همین اساس اتفاقی که روز گذشته افتاد کاملاً ناخواسته بوده و آسیب جدی به این Ø§Ø«Ø± وارد نشده است.

وی با بیان اینکه حدود چهل سال و از سال 1356 تاکنون از زمان افتتاحیه موزه هنرهای معاصر این اثر در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داشته است، اذعان کرد: به مرور زمان قاعدتاً بخشی از این روغن بر اثر گذشت زمان تبخیر شده یا از بین رفته است.

نوفرستی همچنین توضیح داد: حدود سه سال قبل نیز نوریوکی هاراگوچی، خالق Ø§Ø«Ø± «ماده و فکر»  Ø¨Ø±Ø§ÛŒ بازدید این اثر به تهران آمد که مشخص شد مقداری از سطح روغن کم شده است که برای جبران و رفع آن حدود 800 تا 900 لیتر روغن سوخته مناسب با شرایط این اثر اضافه شد.

مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در پایان مجدداً با تأکید بر اینکه این اتفاق Ø¨Ù‡ هیچ عنوان عمدی نبوده است و هنرمند مربوطه به شدت متأسف شده و عذر خواهی کرده است، گفت: هیچ اتفاق و آسیب جدی Ø¨Ø±Ø§ÛŒ این اثر نیفتاده است؛ چراکه این اثر حاوی 5000 لیتر روغن است و صرفاً چیزی در حدود یک تا دو لیتر از آن بر اثر این اتفاق از بین رفته است.

گفتنی است  Ù…وزه معاصر تهران ÛŒÚ©ÛŒ از سرشناس‌ترین موزه‌های Ø§ÛŒØ±Ø§Ù† Ø§Ø³Øª که در سال 1356 خورشیدی Ø¯Ø± گوشهٔ غربی بوستان لاله در خیابان Ø§Ù…یرآباد Ø´Ù‡Ø± ØªÙ‡Ø±Ø§Ù† Ø¨Ù†Ø§ شد. بنای موزه را Ú©Ø§Ù…ران دیبا Ø¯Ø± سبک Ù…عماری مدرن Ùˆ با الهام از Ø¨Ø§Ø¯Ú¯ÛŒØ±Ù‡Ø§ÛŒ Ú©ÙˆÛŒØ±ÛŒ ایران طراحی کرد.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های Ù‡Ù†Ø± مدرن Ø¯Ø± خارج از Ø§Ø±ÙˆÙ¾Ø§ Ùˆ Ø¢Ù…ریکای شمالی[4] Ùˆ مالک یکی از 5 تا 10 مجموعهٔ مهم Ù‡Ù†Ø± نوگرا Ø¯Ø± دنیاست.[5] Ø§ÛŒÙ† موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های Ù‡ÛŒØ¬Ø§Ù†â€ŒÙ†Ù…ایی انتزاعی، Ù¾Ø§Ù¾ آرت، Ù…ینی‌مالیسم، Ù…فهومی Ùˆ ÙÙˆØªÙˆØ±Ø¦Ø§Ù„یسم Ø§Ø³Øª.

در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از 3000 اثر ارزشمند از نخبگان Ù‡Ù†Ø±Ù‡Ø§ÛŒ تجسمی Ù†Ú¯Ù‡Ø¯Ø§Ø±ÛŒ می‌شود که نزدیک به 400 عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از Ú¯ÙˆÚ¯ÙŽÙ†ØŒ Ø±ÙÙ†ÙˆØ§Ø±ØŒ Ù¾ÛŒÚ©Ø§Ø³ÙˆØŒ Ù…اگریت، Ø§Ø±Ù†Ø³ØªØŒ Ù¾ÙˆÙ„اک، ÙˆØ§Ø±Ù‡ÙˆÙ„ØŒ Ù„ُویت Ùˆ Ø¬Ø§Ú©ÙˆÙ…تی Ø§Ø´Ø§Ø±Ù‡ کرد. موزهٔ هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعهٔ بسیار مهم و جامعی از Ù‡Ù†Ø± نوگرا و معاصر ایران Ø§Ø³Øª.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.