تبریزی: ضعف بزرگ سینمای ایران تهی شدن از ژانر است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 15:23
نویسنده و کارگردان سینمای ایران معتقد است که در مقطع کنونی ضعف بزرگ و اساسی سینمای ایران در زمینه فیلم‌های بلند و کوتاه سینمایی، تهی شدن از ژانر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عادل تبریزی نویسنده و کارگردان جوان سینمای ایران Ø¶Ù…Ù† تأکید بر Ø¶Ø±ÙˆØ±Øª پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه، گفت: مسئله مهم این است که سینمای ایران از ژانر تهی شده است، این اتفاق چه در ÙÛŒÙ„م‌های کوتاه و Ú†Ù‡ در فیلم‌های بلند سینمایی دهه 90 محسوس است. 

کارگردان فیلم کوتاه «ضد ضربه» ادامه داد: در زمینه فیلم کوتاه، Ø¨Ù‡ نگاه‌های بکر فیلمسازان جوان و Ø³Ù„یقه‌ها و نگاه‌های مختلف نیاز داریم؛ Ø§ÛŒÙ† نگاه‌هاست Ú©Ù‡ ما را به تنوع آثار می‌رساند نه اینکه فیلمسازان جوان لزوما فضایی را رصد کنند که از طریق آن بتوانند در جشنواره‌ها مطرح شوند؛ آنها باید دیدگاه خودشان را مطرح کنند. وقتی تنوع دیدگاه‌ها وجود داشته باشند و این دیدگاه‌ها در بسترهای مختلف به درستی ارائه شوند، این وضعیت Ø¯Ø± جذب مخاطب هم تأثیر خواهد گذاشت.

تبریزی در ادامه Ø³Ø®Ù†Ø§Ù† خود بیان کرد: پرداخت Ø¨Ù‡ ژانر Ù…بحثی مجزا Ø§Ø³ØªØŒ پرداخت Ø¨Ù‡ نگاه‌ها و هویت فردی هر شخص در جایگاه فیلمساز مبحث مجزای دیگری است؛ بدین‌معنا Ø§Ú¯Ø± هر فیلمساز ماهیت اصلی و درونی خود Ø±Ø§ کشف کند و تحت تأثیر جریان‌های روز سینما و فیلم‌هایی که در داخل یا خارج مطرح می‌شوند این هویت فردی را شفاف سازد، آنگاه می‌تواند نگاه خاص خود را وارد فیلمسازی کند و این امر منجر به خلق و تقویت ژانرهای متنوع خواهد شد.

وی افزود: اساساً ضعف بزرگ کنونی سیستم کلی سینمای ایران چه در حوزه فیلم کوتاه و چه در زمینه فیلم Ø¨Ù„ند، تهی شدن از ژانر Ø§Ø³ØªØ› این روزها این تصور وجود دارد که فیلمساز فقط باید دغدغه‌مند اجتماعی باشد؛ درحالی‌که در همین زمینه هم ژانر کودک و ژانرهای متنوعی داریم که می‌توانند بستر دغدغه‌های اجتماعی قرار گیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «گیجگاه» ضمن ضعیف برشمردن حضور ژانر در برنامه‌های آموزشی Ø³ÛŒÙ†Ù…ا گفت: قطعاً پرداختن به ژانر در حوزه آموزش سینما چه در دانشگاه‌ها و چه در آموزش‌های انجمن سینمای جوانان Ø¶Ø¹ÛŒÙ بوده است. به زعم من در انجمن سینمای جوانان باید تاریخ سینمای ایران به شکل اساسی تدریس شود نه فقط سرفصل‌ها و ØªØ¹Ø¯Ø§Ø¯ÛŒ فیلمساز Ù…هم؛ ما در دهه 70 بهترین فیلم‌های سینمای کودک را داریم، بهترین حالت سینمای اکشن ما در این دوره است، Ø¨Ø§ÛŒØ¯ در برنامه‌های آموزشی، تاریخ سینمای از قبل از انقلاب تاکنون بررسی و ارائه شود تا فیلمسازی که وارد این عرصه می‌شود، فکر نکند افق دیدش محدود به همین چند سال اخیر سینمای ایران است؛ اگر این فکر را بکند، ÛŒØ¹Ù†ÛŒ شکست.

مدرس اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» Ø§Ù†Ø¬Ù…Ù† سینمای جوانان ایران که سابقه ساخت فیلم Ø¯Ø± ژانر «کمدی-فانتزی» دارد، درباره دیدگاه و برنامه خود برای Ù‡Ø¯Ø§ÛŒØª فیلمسازان این اردوی فیلمسازی Ø¹Ù†ÙˆØ§Ù† کرد: سعی من بر این است که هیجان فیلمسازی و لذت بردن فیلمسازان از فیلم ساختن را در وجودشان ایجاد کنم و سپس این حس لذت را افزایش دهم؛ Ú†Ø±Ø§Ú©Ù‡ Ø§Ú¯Ø± در فیلمسازی هیجان وجود داشته باشد و عشق و علاقه به کار به وجود بیاید در کیفیت  اثر هم تأثیر می‌گذارد. Ø¯Ø± کنار هم Ø¨Ù‡ اشتراک گذاشتن آثار و Ø´ÙˆØ± و هیجان فیلمسازان برای من به‌عنوان مربی بسیار جذاب است. ضمن اینکه به زعم من هرچه فیلمسازان با تجربه و حرفه‌ای Ø¯Ø± بستر مناطق دور Ùˆ محروم‌تر قرار گیرند، Ù†ØªØ§ÛŒØ¬ پربارتری برایشان به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.