به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور ظهر امروز در کنگره شهدای طلبه و روحانیون استان اصفهان اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما زمانی به پیروزی رسید که دنیا دو قطبی بود. بخش عمدهای از دنیا تحت ابر قدرت شرق و اتحادیه جماهیر شوری با تفکر متریالیسم و بخش دیگر زیر سلطه آمریکا با مکتب کاپیتالیسم بود و حیات مستقل حکومتها بیمعنا بود. هر حکومتی برای بقا و دوام باید به یکی از این دو سلطه متوسل میشد.
وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی این قطببندی منحوس را برهم زد و هدف از شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی و نه شرقی، نه غربی مردم در خیابانها استقرار جمهوری اسلامی بود. اردوگاههای شرق و غرب از وقوع انقلاب اسلامی به وحشت افتادند و با 112 رادیو و 10 زبان زنده حجم تبلیغات خود را علیه مردم و کشور ساماندهی میکردند. گروههای ضد انقلاب را به جان مردم انداختند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با شعارهای تجزیهطلبی تمام استانهای مرزی را دچار مشکل کردند. از خوزستان و نیروهای خلقی با سر بریدن شتر برای نیروهای بعثی تا اشرار جنوب شرق و شرق و خراسان و ترکمن صحرا آشوب ایجاد کردند. در شمال غرب کشور درگیری و فضاسازی ضد انقلاب و در کردستان، جنایات کموله و و امروز پژاک را راه انداختند و خون مردم را مباح دانستند. در طول بحران خوزستان تنها 42 هزار شهید تقدیم شد. در کردستان نیروهایی در زمان فعالیت ضد انقلاب فعال میشدند و با فصل سرما و برف و زمینگیر شدن ضد انقلاب ما نیز نیروها را کاهش میدادیم.
وی بیان کرد: پس از عملیات روانی و تبلیغاتی و بایکوت جمهوری اسلامی در دنیا و بمبگذاریها و راهاندازی جریان ضد انقلابی و تحریم اقتصادی ناخواسته ما را وارد جنگی نابرابر کردند. جنگی که در هیچ زمینهای از ابعاد تسلیحاتی و پشتیبانی و تبلیغات جهانی نسبت به دشمن برتری نداشتیم. عملیاتهای جنگی مانند والفجر 8 ، نمایشگاهی از هواپیماهای پیشرفته آمریکایی و فرانسوی و دیگر کشورها بود.
ذوالنور افزود: اما چه چیز باعث شد در جنگی که هیچ برتری نظامی در آن نداشتیم، به پیروزی برسد؟ چه چیزی باعث شد تا در جنگی نابرابر دشمن را مضمحل کند و جمهوری اسلامی به عنوان ام القرا کشورهای اسلامی بدرخشد؟ این سرافرازی ملت از چه بود؟
وی تصریح کرد: علل پیروزی ما در دفاع مقدس ولایت مداری، روحیه شهادت طلبی، دنیا گریزی، دشمن شناسی و بصیرت، فداکاری و آخرت گرایی و عشق به اهل بیت بود. گروههای مختلفی در تعمیق و تقویت این ویژگیها در رزمندگان موثر بودند. کسی نمیتواند این واقعیت را انکار کند که روحانیت عظیمترین، سازمانیافتهترین و فعالترین افراد در جبهه بودند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به 8 محور از نقش روحانیت در دفاع مقدس گفت: محور اصلی تاثیر و نقش کلان روحانیت در جنگ بود که به امام راحل(ره) و شخصیتهای تراز اول بود. محور دوم نقش روحانیت در پشتیبانی جنگ بود. تریبونهای نماز جمعه، مساجد و مراسم بزرگداشت شهدا در اختیار روحانیت بود و همواره مردم را به حضور در جبهه ها فرا میخواندند. علاوه بر اینکه خود حضور پر رنگ داشتند، تنور دفاع مقدس را گرم نگه میداشتند.
وی با اشاره به محور دیگر روحانیون در جنگ بیان کرد: مدیریت و مسئولیت جنگ از دیگر محورهای نقش طلاب بود که در کنار توپخانه و یگان زره و سایر واحدهای رزم، واحدهای فرهنگی و عقیدتی و سیاسی و تبلیغات فعالیت داشت و از نمایندگی حضرت امام و مبلغ به جبهه اعزام داشتیم و در کنار فرماندهان مسئولیت بزرگی به عهده داشتند. شهید محلاتی و شهید میثمی از جمله شهدایی بودند که در این زمینه نقش پر رنگی ایفا کردند.
ذوالنور نقش تبلیغی روحانیون را محور چهارم خواند و افزود: اساتید حوزه و ائمه جماعات و روحانینون سنگرهای دفاع مقدس را به تکایا و مسجد و حسینیه تبدیل کردند و به بیان احکام مبتلا به و مشاوره و بصیرتافزایی و بیان آیات جهاد پرداختند. در کشور 36 ائمه جمعه در زمره شهدای دفاع مقدس تقدیم انقلاب شدند.
وی در خصوص محور پنجم نقش طلاب تصریح کرد: محور دیگر نقش طلاب و روحانیون محور رزمی بود. بسیاری از طلاب و روحانیون از اعلام اینکه طلبه هستند، پرهیز میکردند تا آموزش رزمی ببینند و در عملیاتهای مختلف حضور یابند. بسیاری از شهدای روحانیت در آمار شهدای طلبه نیستند و گمنام به شهادت رسیدند. شهید مرتضوی که طلبهای اهل درچه اصفهان بود در 11 عملیات شرکت کرده بود. محور ششم نقش رزمی تبلیغی بود که هم لباس رزم به تن داشتند و هم لباس روحانیت و بالاترین تاثیرگذاری را در دفاع مقدس داشتند.
ذوالنور با اشاره به محور هفتم نقش طلاب در دفاع مقدس تصریح کرد: نقش دیگر نقش تخصصی روحانیون در جنگ بود که از آرپیجیزن و تخریبچی و اطلاعات عملیات و خدمه تا راننده لودر و بولدوزر و دکتر و جراح و خلبان فعالیت داشتند. آخرین محور نقش روحانیون در فرماندهی جنگ بود. قرارگاه کربلا از محوریترین قرارگاهها بود که در نفسگیرترین عملیاتها مانند عملیات کربلای 4 و 5 تاثیرگذار بود. فرماندهان این قرارگاه از روحانیت بودند.
وی با اشاره به خاطرهای از حجت الاسلام شهید ردانی پور خاطرنشان کرد: ایشان در جبهه جنوب فعالیت داشت. چند روزی برای انجام اقدامات ازدواج به اصفهان بازگشت و بعد از اینکه شنید در غرب به نیرو نیاز است به جبهههای غرب شتافت ؛ این درحالی بود که پشت سر او در جبهههای جنوب حرفهایی زده میشد که در این زمان رخصت مرخصی و ازدواج نبود. در حالی که پیکر پاک او در همان زمان او در جبهه غرب به شهادت رسیده بود و پیکر او در ارتفاعات غرب بود.
انتهای پپیام/163/ش