احمد طالبینژاد، نویسنده، پژوهشگر و منتقد سینما هفته قبل در مصاحبهای در پاسخ به این سوال که با وجود انتقادهایی که به فیلم در حال اکران داریوش مهرجویی یعنی «لامینور» وارد شده، آیا مخاطبانی که آثار این فیلمساز را دنبال میکنند میتوانند این حق را داشته باشند که نسبت به کاهش سطح کیفی فیلمهای کارگردان محبوبشان گلهمند باشند یا خیر، با اشاره به فیلمساز بزرگ سینمای دنیا اورسن ولز که تنها فیلم شاخص او همان اولین ساخته سینمایاش «همشهری کین» است، گفته بود: «مهرجویی هم دقیقاً از این دست سینماگران است که بر گردن نسل ما و سینمای ایران بسیار حق دارد و اگر ما دارای یک جریان فرهنگی روشنفکری هستیم، بدون تردید یکی از کسانی که در این عرصه نقش داشته داریوش مهرجویی به عنوان یک فیلمساز متفکر است.»
او البته از همکاریهای مشترک مهرجویی در فیلمنامهنویسی هم یاد کرد و برخی از آنها را از دلایل ضعف بعضی آثارش دانست، چرا که معتقد است سینمای مهرجویی با تکیه بر اندیشههای فلسفی و اجتماعی خود او تداوم دارد و برای رسیدن به این هدف نیاز است که خودش شخصا بر فیلمنامهها متمرکز شود.
اما این صحبتها واکنشهایی را در فضای مجازی داشت و احمد طالبینژاد خطاب به همسر داریوش مهرجویی چنین اظهار کرد:
«سرکار خانم وحیده محمدیفر شاعر، نویسنده و فیلمنامهنویس محترم، من جوابیه شما را در فضای مجازی خواندم و راستش از اینکه گفتههایم باعث کدورت خاطر و دلخوری شما شد بسیار بسیار متاسفم، اما این چه رسمی است که وقتی متنی خوانده میشود فقط یک قسمت از آن را که انتقادی است، بزرگ و پررنگ میکنیم و بقیه را نادیده میگیریم؟! در حالی که سرتاسر گفتوگوی کوتاه من با خبرگزاری ایسنا در ستایش آقای داریوش مهرجویی به عنوان یک فیلمساز مؤلف است و در گوشهای از آن انتقاد کردم که چرا این کارگردان بزرگ دقت لازم را در فیلمهایش به کار نمیگیرد.
نکته جالب توجه اینجاست که پس از انتشار آن گفتوگو، توسط دوستان و همکارانم به شدت سرزنش شدم که این ستایشنامه چیست؟! برایم جای تعجب است که چرا این وجه از مطلب دیده نشده و فقط همان یک جملهای که به اسم شما اشاره کردهام، به طور گسترده مورد توجه شما و دیگرانی که فقط پاسخ را خواندند و مطلب اصلی را ندیدهاند، قرار گرفته است.
شاید بهتر بود به جای اینکه به اسم شما اشاره کنم از عنوان «همکار فیلمنامهنویس» استفاده میکردم ولی گاهی انسان اختیار ذهن و زبانش را ندارد. من بابت این خبط پوزش میخواهم اما حرفم را پس نمیگیرم. به هر حال از فیلم «بمانی» به بعد، آقای مهرجویی از آن جایگاه رفیعی که داشت پلهپله پایین آمد. بخشی از این اتفاق به سن و سال مربوط میشود و بخشی هم لابد به مسائل دیگر از جمله همین همکاریهای مشترک در فیلمنامهنویسی. آیا نمیشود پرسید فیلمنامه «لامینور» کجا و فیلمنامه «هامون» کجا؟ فیلمنامه «لامینور» کجا و فیلمنامه «پری» کجا؟ این حرف و پرسش مهمی است که آن را نه از سر دلسوزی بلکه به خاطر احترام و تعهد نسبت به آقای مهرجویی بیان کردم.
من «لامینور» را دیدهام و باید بگویم برخلاف تصوراتی که به من القا شده بود و میشنیدم که با واژههایی سخیف آن را توصیف میکنند، اتفاقا از «لامینور» خیلی بدم نیامد و به زودی در یکی از مجلات تخصصی سینمایی مطلبی جامع درباره این فیلم که به نظرم قابل بحث است، خواهم نوشت.»
فیلم «لامینور» جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی با بازی علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، بیتا فرهی، رضا داودنژاد، کاوه آفاق و ... از چند هفته قبل در سینماها اکران شده است. فیلمنامه این اثر توسط داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر (همسر مهرجویی) نوشته شده است.
۲۵۹۲۵۹