به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، بیش از ۳ دهه از ارتحال امام خمینی میگذرد. ایشان به عنوان یک عالم دینی و رهبر سیاسی، میراث مهمی را در عرصه گفتمان و اندیشه برجا گذاشت که در این سه دهه، افراد زیادی با اغراض و اهداف مختلف سعی در تحریف و تغییر این میراث فکری امام داشتند. در ادامه حاصل گفتوگوی ما را با مسعود رضایی، تاریخپژوه و استاد مطالعات انقلاب اسلامی را در این باره میخوانید:
مفاهیمی که امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی نهادینه کرد
رضایی با اشاره به اندیشه امام و مؤلفههای مهم فکری ایشان بیان داشت: امام خمینی (ره) ضمن اینکه یکی از شخصیتهای بلندمرتبه حوزوی بودند، برخلاف بسیاری از حوزویان که تنها به درس طلبگی مشغول بودند، توجه ویژهای به مسائل سیاسی و حتی بینالمللی داشتند.
وی افزود: همین جامعیت موجب شد که شخصیت امامی چند بعدی باشد. به تعبیری امام از اسلامی پیروی کرد که همهجانبه بود و امام به عنوان یک روحانی مبارز ضد استبداد و وابستگی شناخته شدند.
این تاریخپژوه ابراز داشت: این رویکرد همهجانبه امام خمینی در انقلاب اسلامی هم تبلور و ظهور یافت. موضوعاتی چون؛ مشارکت ملت در امور سیاسی، حضور زنان در اجتماع و فعالیتهای آنها، اسلامیشدن اقتصاد و دوری از اصول لیبرالیزه شده غربی، تقابل با استعمار خارجی و جریان سلطه و غیره وجوهی بودند که امام خمینی توانست آنها را در انقلاب اسلامی نهادینه کند.
نباید تنها وجوهی از نگرش امام خمینی مورد استفاده قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه امام تأکیدش بر آن بود که راهحلهای ارائه شده برای موضوعات جدید و چالشهای پیشرو حتماً باید اخذ شده از اصول اسلامی باشد، ادامه داد: باید توجه داشت که اصالت اندیشه امام باید همیشه حفظ شود. نباید اجازه داد که تنها وجوهی از نگرش امام مورد استفاده قرار گیرد و در مقابل پاره دیگری از عقاید ایشان مخفی بماند.
رضایی اظهار داشت: مثلاً اگر امام درباره طلاب علوم دینی توجه وافری بر فقه جواهری و طلبگی سنتی دارند، باید این موضوع هم بیان شود که امام تأکید داشتند که حوزه علمیه همیشه موضعگیری جدی در برابر نظام سلطه و امپریالیسم جهانی داشته باشد و از نظرگاه انفعال به این مسائل نگاه نکند. اگر غیر از این شد ما با تحریف اندیشه امام خمینی مواجهیم.
با جا زدن اندیشه خود به دنبال تحریف اندیشههای امام خمینی هستند
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به اشکال مختلف شاهد تحریف و واژگون جلوه دادن عقاید امام خمینی هستیم، افزود: امام خمینی (ره) همانگونه که رأی و اراده مردم و مردمسالاری دینی برایشان اصالت داشتند، به همانمقدار تأکید فراوانی بر ولایتفقیه و ولایتپذیری داشتند و اینها را ۲ روی یک سکه میدانستند که به هیچ وجه قابل انفکاک از هم نیستند.
این استاد مطالعات انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که عدهای تنها به مردمسالاری نزد امام توجه دارند و گویی ولایتفقیه و تبعیت از حاکم اسلام هیچ جایگاهی ندارد، تصریح کرد: به تعبیری تنها به آن بخشی از کلمات امام استدلال میکنند که به نفعشان است، اما در مقابل به پاره دیگری از تفکرات امام خمینی (ره) نظیر ولایتفقیه هیچ توجهی ندارند و گویی اصلاً در نزد امام این مقوله موضوعیت نداشته است.
با کلیدواژه «سازش» به دنبال تحریف اندیشه مقاومت امام خمینی (ره) هستند
وی گفت: تحریف اندیشه امام یعنی اینکه اندیشه خود را جای اندیشه امام جازدن و آنبخشی که چندان با عقایدشان سازگاری ندارد را به حاشیه بردن. در حالی که اندیشه امام (ره) یک برداشت کامل از اسلام ناب بود. امروز نیز وظیفه ما این است که این اسلام با قرائت امام را حفظ کنیم و از گزینشی برخورد کردن با آرای امام پرهیز کرده و حتی در برابر این نگرش بایستیم.
رضایی با بیان اینکه هر کس بخواهد به شکل دلبخواهی با امام مواجه شود، در وادی تحریف ایشان قدم گذاشته است، ابراز داشت: امروز شاهدیم اشخاصی که ادعای «پیروی از خط امام » را داشته و دارند، عملاً با استحاله در تفکراتشان اقدامات جدی در تحریف تفکر امام و گفتمان انقلاب کردند. برخی افراد به هوای حفظ نظام و دفاع از انقلاب با رویکرد سازشکارانه سعی در تحریف موضوعی دارند که امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشت؛ یعنی دست به تحریف واژه «مقاومت» زدند.
انتهای پیام/