حجتالاسلام حمیدرضا ویژه در گفتوگو با ایسنا به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) در خصوص بارزترین ویژگیهای اخلاقی این حضرت اظهار کرد: زمانی که میخواهیم در خصوص بارزترین اخلاق حضرت زهرا(س) صحبت کنیم، بحث انسان کامل مطرح میشود. باید گفت آن حضرت در بعد فردی، عبادت، زهد و ارتباط با خدا عالی بوده است.
وی افزود: از آن طرف نیز زمانی که وارد بعد زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س) میشویم، میبینیم که رفتار حضرت نسبت به همسر، پدر و فرزندانشان ویژه است و رفتار درست و خوب ایشان با پدرشان لقب امابیها را همراه دارد. امیرالمومنین(ع) نیز در خصوص ایشان گفتهاند «نعم العون علی طاعه اللَّه». از طرفی دیگر حضرت زهرا(س) نسبت به فرزندان خود در حوزه تربیت به گونهای عمل میکند که خروجی آن امام حسین(ع) و امام حسن(ع) میشود.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: پس در نهایت متوجه میشویم که در تمام ابعاد اخلاقی و خانوادگی این حضرت ویژگیهای بارزی داشته و از طرفی دیگر نیز بحث اخلاق اجتماعی و رفتار حضرت زهرا(س) با مردم، گذشت داشتن و دعایی که همیشه در حق مردم میکردند، دغدغهمند بودن حضرت را میرساند. آن حضرت همیشه به فکر مردم بوده و محبوب خود را انفاق در راه خدا معرفی کرده است.
ویژه خاطرنشان کرد: در نهایت باید گفت حضرت فاطمه(س) در تمام ابعاد زندگی خود چه بعد فردی، چه خانوادگی و چه اجتماعی صفاتی بارز دارد.
القاب مخصوص حضرت زهرا(س) ما را متوجه حقیقت وجودی ایشان میکند
وی در خصوص القاب حضرت زهرا(س) و چرایی انتخاب آن تشریح کرد: زمانی که ما برای فرزندانمان نامی انتخاب میکنیم، به این دلیل نیست که صفت خاصی را دارا هستند بلکه این اسمها برای نامیدن افراد است؛ تفاوت اسمای الهی با نامهایی که ما برای فرزندانمان انتخاب میکنیم، به این دلیل است که اسمای الهی حقیقت وجودی فرد را نمایان میکند و دیگر اسامی تنها برای نام بردن افراد استفاده میشود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: القاب و اسامی که به ائمه(ع)، مخصوصا به حضرت زهرا(س)، داده میشود، ما را متوجه حقیقت وجودی آنها میکند و صرفا برای نامیدن آنها نیست. برای مثال واژه زهرا به معنای نورانیت به واسطه عبادت و بندگی آن حضرت برایشان در نظر گرفته شده که به شدت حقیقت وجودی ایشان را میرساند. القاب دیگری چون بتول، فاطمه و... نیز که به حضرت داده شده، نشان دهنده شخصیت وجودی ایشان بوده و با اسامی که ما برای فرزندانمان انتخاب میکنیم، کاملا متفاوت است.
ویژه در خصوص جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه(س) تصریح کرد: ادیان نیز به دنبال انسانهایی متعالی و الگوهایی چون حضرت زهرا(س) هستند که با صفات اخلاقی بارز خود بهترین بشریت هستند.
وی در مورد چگونگی ترویج فرهنگ فاطمی در عصر امروز گفت: به عقیده من باید تقسیمبندی بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت کامل اتفاق بیافتد و این موارد باید از یکدیگر تفکیک شود. دومین مورد این است که باید این تفکیکها به برنامه تبدیل شود. مشکلی که امروز در ارائه الگو وجود دارد، این است که ما فردی را به عنوان الگو معرفی میکنیم اما وجوه او را به خوبی ارائه نمیکنیم. پس در همین راستا باید الگوی مورد نظر به تفکیک در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی معرفی شود.
برای ترویج فرهنگ فاطمی ابتدا باید فرهنگسازی کرد
این کارشنان مذهبی اضافه کرد: پس برای ترویج فرهنگ فاطمی در ابتدا به فرهنگسازی نیاز داریم که شامل تفکیک بعدها و مباحث اخلاقی است و پس از تفکیک و مشخص شدن موارد تبدیل این موارد به برنامه شرط مهمی است. برای مثال در رشتههای پزشکی ابتدا داروها معرفی میشود، سپس پزشک زمانی که میخواهد برای بیمار دارویی تجویز کند، اطلاعات خود را به نسخه تبدیل میکند. پس ما نیز باید بتوانیم موارد تفکیک شده را به عنوان برنامهای مدون ارائه کنیم.
ویژه بیان کرد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که برنامهها باید به مرور زمان تبدیل به مهارت شود. ما باید چنین کاری را انجام دهیم و برنامه را به مهارت تبدیل کنیم و برای انجام آن نیاز به کلاس و کارگاههای متفاوت داریم.
وی ادامه داد: از آنجایی که امروز نقش همسری و مادری در جامعه جهانی به شدت در مباحث اجتماعی دچار چالش شده و اینکه ما برای رفع این چالش تنها میگوییم حضرت زهرا(س) برای مثال نقش همسری خود را به خوبی ایفا کردهاند، فایدهای ندارد چرا که ابتدا ما باید نقشها را از یکدیگر تفکیک کنیم و برای نقش همسری مطابق با کاری که حضرت انجام داده، برنامهای مدون بچینیم تا بتوانیم نقش همسری ایشان را به شکل مهارت در کارگاهها و کلاسها تدریس کنیم.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اگر مراکزی که متولی این امر هستند، بتوانند این امور را تفکیک و پس از آن برنامهریزی کنند و به شکل یک مهارت دربیاروند، می توانیم فرهنگی خوب داشته باشیم؛ البته امروز متاسفانه تنها درگیر بیان کلیات هستیم و برای این نوع موضوعات باید به جزئیات ورود پیدا کرد تا بتوان موفق شد.
ویژه افزود: اگر میخواهیم فرهنگ فاطمی، علوی و حسینی نهادینه شود، باید امور گفته شده انجام شود تا بتوان مهارتها را تک تک آموخت و در حیطههای فردی، خانوادگی و اجتماعی به گونهای عمل کرد که رضایت خداوند و به تبع آن حضرت زهرا(س) داشته باشیم.
انتهای پیام