به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در این نشست محمد خوش هیکل آزاد سفیر ایران در جاکارتا، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی، حمیدرضا مقدمفر پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه، پروفسور ذوالکفلی معاون رئیس دانشگاه شریف، هدایتالله جاکارتا رئیس دانشکده ادب و علوم انسانی دانشگاه رادن فتاح، عثمان رئیس گروه تمدن اسلامی دانشگاه رادن فتاح و مفتاح رحمت مدیر مجتمع آموزشی شهید مطهری به ایراد سخنرانی پرداختند.
حمیدرضا مقدمفر در این نشست طی سخنانی که به موضوع «تاملاتی درباره تمدنسازی» اختصاص داشت، گفت: تمدن در بستر زمان اتفاق میافتد و علل و عوامل، مقتضیات و موانعی دارد که زمینههای بروز و ظهور آن را فراهم میسازد و یا از بین میبرد. علاوه بر این تمدنسازی نیازمند «نرمافزاری» است که قابلیت و ظرفیت لازم برای پیریزی پایههای تمدن را داشته باشد.
وی ادامه داد: در کنار اینها، تمدنسازی نیازمند «هاضمه» قوی برای بهرهبرداری از دستاوردهای همه مکاتب و ادیان در راه تمدنسازی است. هاضمه قوی باعث میشود برای تمدنسازی نه دچار تقلید کورکورانه شویم و نه چشم بر همه تجربیات گذشته و آزمونشده فروبندیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه، پس از بیان این مقدمات تاکید کرد که وقوع انقلاب اسلامی در ایران که هم سابقه تمدنی در بعد ملی و هم در بعد اسلامی دارد و از تنعمات تمدن ایرانی و اسلامی بهرهها برده است، بهترین فرصت ممکن را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و یا احیای آن تمدن فراهم کرده است.
مقدمفر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با تجربه بیش از 40 ساله خود توانسته است زمینههای تمدن نوین اسلامی را شناسایی و در بسیاری موارد عوامل دستیابی به آن را فراهم کند، پیشرفتهای علمی و فناوری ایران در عرصههای مختلف در سایه انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از این مصادیق و مثالها عنوان کرد و گفت: همچنین یکی از مهمترین کارکردهای انقلاب اسلامی برای زمینهسازی تمدن نوین اسلامی کنار زدن علل و عوامل بازدارنده و رفع موانع آن بوده است. مبارزه توأمان با «استبداد» و «استکبار» و رهایی آحاد بشر از شر طواغیت و فراعنه و برهم زدن بساط سلطه و تسلط آنان بر سرنوشت انسانها یکی از مهمترین موفقیتهای انقلاب اسلامی بوده است.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی نشان داد تا این شرّ از سر بشر دور نشود امکان پیشرفت فراهم نمیشود. پیشرفتهای بسیار چشمگیر کشور ایران در مقایسه وضعیت امروز با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عملاً نشاندهنده درستی این مدعاست.
این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که انقلاب اسلامی توانسته است «قابلیتها» و «ظرفیت»های اسلام ناب محمدی(ص) را به عنوان «نرمافزار» تمدن سازی اثبات کند و به رخ جهانیان بکشاند.
مقدمفر بر این مبنا افزود: انقلاب اسلامی نه تنها احیاگر ادیان الهی در عصر حاضر بوده است و به نظریه «دین افیون تودههاست» در عمل مهر بطلان زده، بلکه توانست از چهره جدید و مکتوم مانده «اسلام واقعی» که توانایی شگفتآوری برای نظامسازی و دولتسازی دارد، رونمایی کند.
مقدمفر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی الگوی تازهای از نظام سازی سیاسی (به عنوان یکی از مولفههای مهم در فرآیند تمدنسازی) را فارغ از الگوهای رایج زمان خود یعنی نظامهای لیبرال و سرمایهسالار و نظامهای کمونیستی دیکتاتورمحور، خلق کند و در عین حال از چنان قدرت هاضمهای برخوردار بود که توانست دوگانههایی مانند دین و علم، تعهد و تخصص، اقتصاد و امنیت، مقاومت و پیشرفت و ...را در خود هضم کند و از آنها حقیقت واحدی بسازد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نه چشم بر دستاوردهای تمدن غربی بست و نه از عظمت تمدن شرقی غفلت کرد اما در دام هیچیک از آنها نیفتاد و راه میانهای را انتخاب کرده و با قدرت در مسیر آن حرکت کرده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه رهبران حکیم انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی (ره) و امام خامنهای به عنوان خلف شایسته ایشان مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی را شناخته و با اعتقاد عمیق مسیر تحقق آن را تعیین و با صلابت و بدون انحراف پیمودهاند، اضافه کرد: امام خمینی(ره) با رهبری حکیمانه خود توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و شالوده «نظام سیاسی» برآمده از آن را بر اساس اسلام عزیز پیریزی کند. امام خامنهای مدظله نیز با درکی عمیق از کار سترگ امام خمینی(ره) ادامه مسیر و فرآند انقلاب اسلامی را از طریق «ایجاد دولت اسلامی» و پس از آن «ایجاد جامعه اسلامی» پی گرفتهاند و در طوفان حوادث هرگز از آن غفلت نکردهاند؛ بلکه بر عمق معرف اجتماعی، کسب آمادگیهای لازم و تمهید مقدمات ایجاد تمدن اسلامی افزودهاند. که از آن جمله میتوان به تاکید ایشان بر دو مولفه «مردمسالاری دینی» و «پیشرفت علمی» به عنوان عامل موثر و مقوم ساخت تمدن نوین اسلامی و سرعت بخشی در فرآیند نیل به تمدن نوین اسلامی یاد کرد.
مقدمفر در بخش پایانی سخنان خود «توجه به انسان و کرامت ذاتی او» را یکی از ویژگیهای اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان نرمافزار ساخت تمدن نوین اسلامی برشمرده و خاطرنشان کرد: اسلام هم دین این جهانی است و هم آن جهانی، ضمن آنکه درهم تنیدگی معنویت و عقلانیت و عدالت در منظومه معارف اسلام و همچنین اعتقاد به مردم پایه بودن تحول و تغییر در منظومه فکری اسلام و نیز توجه به علم و دانش در منظومه فکری اسلام از دیگر ویژگیهای اسلام ناب محمدی است که میتواند در دستیابی به تمدن نوین اسلامی بسیار موثر باشد.
انتهای پیام/