به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت بازیهای موبایلی و رایانهای ایرانی چند سالی است که با افزایش کیفیت در طراحی و ساخت، با استقبال فراوانی از سوی گیمرهای ایرانی مواجه شده و وقتی یک بازی علاوه بر جذابیتهای ساخت و طراحی، نام سردار سلیمانی را همراه خود یدک بکشد، قطعا کنجکاوی هر کسی را به همراه دارد تا حداقل برای یک بار هم که شده این بازی را امتحان کند.
همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، از بازی موبایلی «سایه انتقام» رونمایی کرد؛ به این بهانه با مدیر عامل این مرکز و مسئول تیم ساخت این بازی درباره جزئیات فنی و اهداف ساخت «سایه انتقام» به گفتگو نشسته ایم.
علیرضا حقیقی قریب مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» در خصوص انگیزه ساخت بازی «سایه انتقام» بعد از شهادت سردار سلیمانی گفت: مرکز رایمون به دنبال این بود که یک کاری برای سردار سلیمانی انجام دهد و به این نتیجه رسیدیم که از طریق یک بازی بتوانیم توانمندیها و قدرت نظامی کشور را نشان دهیم و در کنار آن یاد و خاطره شهید سلیمانی را نیز زنده نگه داریم و ایده ساخت این بازی مطرح شد و طی یک بازه زمانی آن را تولید کردیم.
«سایه انتقام» یک بازی موبایلی پهپادی است
حقیقی قریب درباره شرکتهایی که در تولید این بازی همکاری داشتند، افزود: مجموعه رایمون به طور مستقیم و با همکاری شرکت اصحاب رسانه پویا عوامل تولیدی این بازی بودند. تیم استارتاپی که در مجموعه ما مستقر بود، ابتدا این ایده را مطرح کردند و بر اساس آن ما ده پهپادی را که تا حالا ساخته شده بود، برای این بازی شبیه سازی کردیم؛ چون بازی «سایه انتقام» یک بازی موبایلی پهپادی است.
وی در خصوص زمان بندی این پروژه گفت: از بهمن ماه سال گذشته ما پروسه تولید این بازی را شروع کردیم و دو ماهی به خاطر کرونا یک وقفه کوتاهی در تولید بوجود آمد و نهایتا بعد از ۹ ماه این بازی به خروجی رسید.
تجربه بالای ساخت بازیهای موبایلی
مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» از پیشینه تجربه این مرکز در ساخت بازیهای موبایلی گفت: رایمون به عنوان بزرگترین مرکز سی جی آی کشور دارای یک سری امکاناتی مانند استودیوها، موشن کپچر و زیرساختهایی مربوط به حوزه تولید محتوا و مدیا دارد و تیمهای مختلفی برای هر کدام از این زیرمجموعهها در حال فعالیت اند. خود رایمون هم از همان ابتدا یکی از اهداف آن ساخت بازی بوده و در گذشته ما بازی «تاریخ از این ور» و «ماهی بادکنکی» را تولید کردیم و در بسیاری از بازیهایی که الان تولید شده و در بازار منتشر شده، نقش داشتیم. بازی «سفیر عشق» که اخیرا منتشر شده، بخش موشن کپچر آن در رایمون کار شده است.
۳۶ مرحله بازی پهپادی
حقیقی قریب در ادامه بازی «سایه انتقام» را این گونه توضیح داد: این بازی در ۳۶ مرحله طراحی شده و ابتدا یک نقشه راهی توسط سردار سلیمانی به عنوان فرمانده بازی در دستور کار بازی کننده قرار میگیرد که میتواند زدن اهداف دشمن باشد، گرفتن میهمان یک ماشین وی آی پی و همه این اتفاقات از زاویه دوربین یک پهپاد در دو حالت دید در شب و معمولی طراحی شده است.
وی افزود: در هر مرحله علاوه بر اتفاقات معمول، یک ماموریت ویژه هم طراحی شده که ممکن است زدن یکی از سران داعش و یا عملیات خاصی باشد. زمین این بازی بیشتر در عراق و سوریه و با هدف زدن نیروهای داعش طراحی شده است.
مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» در خصوص هدف ساخت این بازی گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی، موضوع انتقام سخت مطرح شد و بعد از آن رهبری صحبت از انتقام نرم و سایبری را مطرح کردند که به نظر میرسد ساخت چنین بازیهایی میتواند در این گام دوم تعریف شود.
بازی در خارج از کشور منتشر میشود
حقیقی ادامه داد: قطعا در دنیای امروز کارهای اینچنینی بسیار تاثیرگذارتر از کلام و سخنرانی است. یکی از اهداف ما در ساخت این بازی این بود که آن را در خارج از کشور و کشورهای حوزه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) منتشر کنیم. این بازی با نشان دادن اهداف مقاومت طراحی شده؛ از طراحی لوگوی این بازی تا زدن نیروهای داعشی این مساله هدف گذاری شده است. تولید چنین بازیهایی حتی از فیلم و سریال بسیار اثرگذارتر است و میتواند در انتشار فرهنگ دلخواه اثر داشته باشد.
وی در خصوص زمان انتشار این بازی نیز گفت: این بازی هنوز در مارکتها عرضه نشده و با اخذ مجوزهای لازم اگر مشکلی پیش نیاد تا دو سه هفته آینده در مارکتهای اندرویدی عرضه خواهد شد.
بیشتر بخوانید
دانلود رایگان «سایه انتقام»
حقیقی قریب درباره قیمت این بازی و درجه بندی سنی استفاده کنندگان گفت: دانلود این بازی رایگان است و از طریق پرداختهای درون برنامهای درآمدزایی دارد. در هر مرحله شما یک سری ستاره میگیرید که بر اساس آنها میتوانید اسلحههای خود را بروز رسانی کنید. چون درجه خشونت این بازی پایین است، این بازی برای افراد بالای ۸ سال مناسب است و باید بنباد ملی بازیهای رایانهای درجه سنی آن را مشخص کند.
در ادامه مهدی آتش جام، مدیر عامل شرکت «اصحاب رسانه پویا» که مسئول ساخت این بازی بوده اند، درخصوص نکات فنی «سایه انتقام» گفت: موتور این بازی یونیتی است و ژانر بازی هم در رده بازیهای شوتی و شلیکی طراحی شده است. همه اینها از نگاه دوربین یک پهپاد اتفاق میافتد و انواع سلاحها از قبیل موشک، تیربار و ... در اختیار گیمر قرار دارد.
شبیه سازی پهپادها و موشکهای ایرانی
وی افزود: در این بازی ده مدل از پهپادهای ایرانی و ده مدل از موشک هایمان طراحی و شبیه سازی شده، از پهپادهای شناسایی تا حمله؛ از پهپاد صاعقه ۲ که همان RQ۱۷۰ آمریکایی است تا موشک قائم و سدید که همه با جزئیات طراحی شده است.
آتش جام ادامه داد: این بازی ۳۶ مرحله دارد و انواع و اقسام ماموریتها در آن گنجانده شده است. اگر ماموریتهای ویژه هر مرحله را انجام دهید با سه ستاره میتوانید به مرحله بعدی بروید و فعلا این بازی به صورت آفلاین انجام میشود.
مدیر عامل شرکت «اصحاب رسانه پویا» در خصوص نام این بازی توضیح داد: زمین بازی در ترکیه، سوریه، عراق، عربستان و کشورهای دیگر طراحی شده و در واقع، چون سردار سلیمانی را با پهپاد مورد اصابت موشک قرار دادند این بازی به صورت پهپادی طراحی شده است. چون پهپاد در آسمان یک سایهای حتی کوچک به همراه دارد، خواستیم دشمنان این حس را داشته باشند که همیشه سایه یک پهپاد را بالای سر خود احساس کنند و ممکن است مورد اصابت همان پهپاد قرار بگیرند، اسم این بازی «سایه انتقام» نام گذاری شد تا از آن موضوع انتقام سخت فاصله گرفته باشیم. نکته دیگر اینکه بازی در این ژانر در ایران خیلی کم طراحی و تولید شده است.
هیچ ارگان نظامی حتی یک ریال پول برای این بازی نگذاشته است
آتش جام از عکس العملهای مثبت کسانی که این بازی را تست کرده اند گفت: فکر کنم بازی جذابی را طراحی کرده ایم؛ ما عکس العملهای خوبی از تستهای پیش از انتشار گرفتیم؛ هم توسط بازی سازها و هم گیمرهایی که این بازی را انجام میدادند. نکتهای که وجود دارد این است که معمولا تمام بازیها یک هسته اولیه دارد که ممکن است بر همین مبنا شما خیلی بازیهای مشابه آن ببینید که در نگاه اول فکر کنید کپی برداری شده است؛ حتی با این فرض هم که بازی را شروع کنید مطمئنا این بازی بر اساس همان عرق ملی، جذابیتهای خاص خودش را برای گیمر دارد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این بازی با کمترین بودجه ممکن ساخته شده و هیچ ارگان نظامی حتی یک ریال برای این بازی سرمایه گذاری نکرده و کار سفارشی نبوده است. در مقایسه با نمونه خارجی این بازی که شاید چیزی حدود نیم میلیون دلار هزینه برای طراحی تا ساخت آن هزینه شود، برای این بازی ارقام بسیار بسیار پایینی سرمایه گذاری شده و اگر کسی در ایران امکانات ساخت این بازی را داشته باشد، بعید میدانم با ارقامی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بتواند این بازی را تولید کند؛ ولی با وجود همه اینها بازی «سایه انتقام» با رقمهایی به مراتب کمتر از اینها به خروجی رسیده است.
منبع: راه دانا
انتهای پیام/