به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم فجر هر ساله باید گردهمآیی انواع فیلمهای سینمایی باشد به طوریکه بتوان با حضور فیلمهای رنگارنگ و مختلف در جشنواره سبد متنوعی از فیلمهای سینمایی را برای سال آتی در نظر گرفت.
سینمای ایران از سوی دیگر بیشتر از هرگونه دیگری ژانر اجتماعی را در بردارد و آن را به عنوان سینمای اجتماعی بیشتر میشناسند و همین باعث شده است تا سلیقههای مختلف امروزی که بیشتر با فیلمهای هیجانی و داستانی و معمایی سروکار دارند را پوشش ندهند اما جشنواره هم در سال قبل و هم در امسال گزینههای متنوعتری را انتخاب کرده است و باعث شده است تا احتمال اینکه سینمای متنوعتری را در سال آتی شاهد باشیم بیشتر کرده است.
یکی از ژانرهای جالب که در تاریخ سینمای ما سابقه طولانی و پربینندهای دارد فیلمهای با مضامین استراتژیک است که در ذیل خود فیلمهایی سیاسی، ضدجاسوسی و امنیتی، دفاع مقدس و قهرمانی را دارد. سال قبل فیلمهای لباس شخصی، خروج و روز صفر نمونههایی از این دست فیلمهای راهبردی بودند که متأسفانه امسال به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی سینماها امکان اکران نداشتند.
امسال نیز در جشنواره فیلم فجر چند فیلم با این رویکرد و مضمون وجود دارد که میتواند فضای سینمایی ما را متنوعتر از سال قبل کند و مخاطبین بیشتری را با سلایق مختلف به سینماهای کشور دعوت کند. در این گزارش نگاهی داریم به این فیلمها و ویژگیهای آنان:
تک تیرانداز
فیلم جدید علی غفاری که در کارنامه او فیلمها و سریالهای استراتژیک زیادی دیده میشود یکی از امیدهای اصلی و برگهای برندهای است که احتمال بردن جایزه مقاومت (شهید سلیمانی) را نیز خواهد داشت.
غفاری که فیلم استرداد را به عنوان فیلمی تاریخی و ملی درباره خیانتهای صورت گرفته در دوران رژیم پهلوی بود و در جشنواره فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کند.
نمایی از فیلم تک تیرانداز
غفاری همینطور در تلویزیون سریال بچه مهندس را کارگردانی کرد که یکی از سریالهای محبوب و پربیننده و دارای مضمون راهبردی و با توجه به منافع ملی بود.
امسال او با فیلم تک تیرانداز با محوریت زندگی شهید عبدالرسول زرین که او را به عنوان شکارچی جنگ و یکی از تک تیراندازانی که توانست چندهزار نفر از نیروهای دشمن را از پادرآورد به جشنواره فیلم فجر آمده است.
شهدای جنگ به دلیل تقویت باور ملی و نقش مهمی که در هویت بخشی دارند نقش برجستهای را ایفا میکنند و سینما از این رهگذر نیز اهمیت دو چندانی دارد.
تک تیرانداز با بازی کامبیز دیرباز و علیرضا صالحی ساخته شده است و از جلوههای ویژه میدانی و بصری خوبی بهرهمند شده و یکی از فیلمهایی است که مخاطب را بعد از چندسال به جبهههای نبرد حق علیه باطل میبرد.
این فیلم محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح است و تهیهکنندگی آن را ابراهیم اصغری برعهده دارد.
مصلحت نظام
محمدرضا شفاه با فیلم قبلی دیدن این فیلم یک جرم است یک تریلر سیاسی و پرسروصدا ساخت که واکنشهای مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت.
فیلم تازه او که با همکاری سازمان اوج ساخته شده است اولین محصول جدی هنری و سینمایی حوزه هنری در دوران مدیریت جدید این نهاد فرهنگی است.
نمایی از فیلم مصلحت نظام
این طور که از نام، داستان و خطوط کلی فیلم به دست میآید باید گفت که فیلم فضای سیاسی و ملتهبی مانند لباس شخصی دارد خصوصا آنکه از نظر زمانی فیلم به فضای اول انقلاب و روزهای ملتهب و حساس آن بازمیگردد.
دیدن این فیلم یک جرم است محتوا و رویکرد ایدئولوژیکی را مطرح کرد که در کل نتوانت تمام سلایق بچههای انقلابی و حزب اللهی را به خود همراه کند اما شاید فیلم جدید حوزه هنری توانسته باشد با مطرح کردن سوژهای انقلابی و حساس با لایههای تریلر کمی فضا را به سمت تحول و تغییر در عرصه نهادهای انقلابی و مذهبی ببرد.
فیلمهای تریلر سیاسی از این منظر میتوانند به عنوان فیلمهای راهبردی حساب شوند که میتوانند ضمن نقد و اشاره به مسائل بنیادی یک نظام سیاسی راه حل را درون همان سیستم و نظام بدست آورند. فیلمهای فراوانی با این نگاه در سینمای جهان ساخته شده است.
کارو
فیلم قهرمانی و ملی با تم ورزشی ساخته جدید و مهم احمد مرادپور از فضای سیاسی و تریلر فاصله دارد اما نگاه ملی و قومیتی به سینما دارد.
مرادپور که با فیلم سجاده آتش نشان داد که توانایی و قدرت ویژهای در زمینه خلق فیلمهای جنگی و دفاع مقدس دارد. سریال رقص پرواز او با بازی شهاب حسینی و مهدی هاشمی بار دیگر قدرت سینمایی او را در ساخت و تولید اثر دفاع مقدس نشان داد.
فاصله زیاد او با دنیای سینما و تلویزیون همواره علاقهمندان دنیای سینمای دفاع مقدس را منتظر گذاشته است تا بار دیگر شاهد فیلمی متفاوت با حس و حال ملی و قهرمانی باشیم.
فیلم تازه او با بازی مریلا زارعی درباره پسر نوجوانی است که قرار است در مسابقه کشتی وارد شود اما اتفاقاتی باعث میشود که مسیر او تغییر کند.
این فیلم نیز محصول سازمان هنری و رسانهای اوج است و به نظر میرسد که بازی مریلا زارعی که در فیلم چ نیز نقش یک بومی کرد را بازی کرده است جلب توجه کند.
فیلمهای قهرمانی و ملی نیز به علت برخورداری از توجه به ظرفیتهای قومی و مردمی در تقویت هویت ملی و کشوری نقش مهمی دارند و به عنوان فیلمهای راهبردی به حساب میآیند.
یدو
مهدی جعفری با فیلم 23 نفر نشان داد که بچههای جنگ و پایمردی آنان را میشناسد و به خوبی فهم کرده است. فیلم او که در جشنواره فیلم فجر توانست بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کند مورد توجه شهید حاج قاسم سلیمانی نیز قرار گرفت و یکی از فیلمهای جذاب و مهم هم از حیث تاریخ دفاع مقدس به دلیل برخورداری از منابع و همینطور حیث کودک و نوجوان به خاطر حضور بیش از 20 بازیگر نوجوان بود.
جعفری که حالا تجربه مسیر قبلی را دارد بار دیگر با همان فضا و حس و حال فیلم دیگری را به نام یدو ساخته است. فیلمی درباره کودکان و نوجوانان در دوران جنگ و دفاع مقدس.
نمایی از فیلم یدو
تصویر کودکان و نوجوانان در دوران دفاع مقدس هم نشاندهنده گستردگی ظلم بر ملت ایران است و هم نشاندهنده توجه و رشادتهای نوجوانان دیروزی که مردان امروز کشورند. این مهم هم در تقویت روحیه ملی و هم در برجستهسازی مسیر مبارزه با کفر و دفاع از کشور اهمیت دارد.
فیلم تازه جعفری را کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ساخته است.
منصور
تاریخ ایران قهرمانان ملی فراوانی دارد و در تمام زمینههای علمی، نظامی، ورزشی و... چهرههای برجستهای دارد. دفاع مقدس نیز ستارگان فراوانی دارد اما تنها جبههها و خاکریزها نیستند که قهرمانان ملی دارد بلکه ایثارگران و فرماندهان زیادی در جبهههای هوایی مشغول دفاع و روحیه بخشی به ملت ایران بودند.
شهید ستاری به عنوان یکی از شهدای بزرگ و گرانقدر کشور تنها در دفاع از ملت نقش داشت بلکه در تقویت زیرساختهای علمی و فناوری نظامی نیروی هوایی ارتش کشور نیز نقش بسیار مهم و جدی داشت.
فیلم منصور که در مصاحبهای به ابعاد بیشتر آن پرداختیم از زاویه خودباوری و تقویت اراده ملی به این شخصیت نگاه میکند و محتوای مهمی که برای منافع ملی و رشد کشور در عرصه ملی و نظامی دارد.
در یک جمعبندی کلی میتوان گفت که جشنواره فجر 39 در زمینه فیلمهای استراتژیک و ملی مانند همیشه فیلمهای تریلر سیاسی و دفاع مقدسی است در حالی که سینمای راهبردی تنها معطوف به این موارد نیست بلکه فیلمهای خانوادگی و تاریخی و ورزشی نیز میتواند در سینمای امروز در مقام فیلمهای استراتژیک نیز معرفی و جایگاه مهم خود را در تبیین منافع ملی بیان کند.
شاید سالهای بعد بتوان فیلمهای جدیدی را در این زمینه و در این مسیر شاهد بود
انتهای پیام/