«ماهیت عکس‌ها» اثری مهم و در عین حال ساده است

ایرنا سه شنبه 30 دی 1399 - 13:42
تهران- ایرنا- مترجم کتاب «ماهیت عکس‌ها»، گفت: این کتاب به نظریه‌هایی در عکاسی پرداخته که ذیل نقد ادبی قرار می‌گیرند و نظریه‌های استیون شور نویسنده کتاب در این اثر نظریه‌هایی ملموس قابل فهم برای مخاطب است.
«ماهیت عکس‌ها» اثری مهم و در عین حال ساده است

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب ماهیت عکس‌ها نوشته استیون شور با حضور محسن بایرام نژاد مترجم اثر و فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنر سوره به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محسن بایرام نژاد مترجم این اثر، درباره انگیزه خود از ترجمه این کتاب، گفت: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته منابع اصلی برای تدریس عکاسی وجود نداشت و این رشته به درستی تدریس نمی شد به همین خاطر این مسئله را نوعی نیاز دیدم و تصمیم به ترجمه کتاب هایی در حوزه عکاسی به خصوص کتاب ماهیت عکس‌ها گرفتم.

وی افزود: کتاب ماهیت عکس‌ها اثری مهم و ساده است، البته ساده به معنای لفظ روان و قابل درک این اثر است که تاکتیک‌های استیون شور را در بر می‌گیرد که به مباحث نظریه عکاسی می‌پردازد و وارد فاز نظری عکاسی می‌شود به نوعی این کتاب فضای خالی بین مکتب و نظریه‌ها را با زبانی گویا پر می کند؛ در این کتاب جملات ساده و تیتری نگارش شده است که مخاطب باید برروی جملات کتاب تفکر کند.

فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب، نیز در رابطه با اهمیت این اثر گفت: کتاب ماهیت عکس‌ها به نظریه‌هایی در عکاسی پرداخته است که ذیل نقد ادبی قرار می گیرند و نظریه های استیون شور در این اثر نظریه‌هایی ملموس قابل فهم برای مخاطب است.

وی در ادامه در رابطه با کیفیت چاپ تصاویر و جلد کتاب افزود: این کتاب به لحاظ کیفی از چاپ مناسبی برخوردار است و وجود عکس ها در این اثر به قابل فهم بودن مطالب کمک می کند.

بایرام نژاد نیز با بیان اینکه هزینه ها بر روی کیفیت چاپ اثر می گذارد گفت: قیمت کاغذ و هزینه های چاپ از کفیت‌های قابل توجه تصاویر و جلد کتاب می‌کاهد و اگر قرار باشد یک کتاب با کیفیت بالایی به چاپ برسد به جهت قیمت بالای آن قدرت خرید مخاطب نیز کاهش پیدا می کند.

عسگری کیا سه سطح نمایشی، فیزیکی و ذهنی عکس را در این کتاب نام برد و از مترجم اثر خواست تا این سه سطح را به صورت مختصر توضیح دهد.

وی افزود: سطح نمایشی عکس به مسائل پایه ای در عکس اشاره می کند و در سطح ذهنی نیز از برداشت های ذهنی مخاطبان نسبت به تصاویر بحث می شود؛ در بحث سطح فیزیکی نیز به تکنیک‌ها پرداخته است.

به گزارش ایرنا، عکاسی، رشته‌ای تجربی و تحلیلی است و عکاسِ علاقه‌مند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله جدیدی می‌شود که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشته‌های دیگران، ذهنیت بگیرد.

نمی‌توان که پیشاپیش، از نتیجه کارِ خود مطلع بودکه چه چیزی پیش می‌آید و دو عکس از یک مکان، با اندک اختلافِ زاویه به چشم نمی‌آید، به طور کلی عکس ها از لحاظ بصری و محتوایی متفاوت هستند.

دلیل تفاوت عکس ها، یاد گرفتنی است، اما در عمل، باز هم نتایج متفاوتی به دست می‌آید. با توجه به داشته‌های ذهنی، باید عکس گرفت و امتحان کرد. عکاس، ابزار و انتخاب‌های زیادی به لحاظ تکنیکی و ذهنی پیشرو دارد.

کتاب ماهیت عکس‌ها به سادگی، مسائل ریزِ عکاسی را یادآوری می‌کند. مقالات صرفا تکنیکی، خسته‌کننده و در نتیجه، تاثیر کمتری بر روی مخاطبان می گذارند.

 استیون شور در این کتاب، ماهرانه، در باب عکس می‌گوید و با تصاویری که همراه نوشته آمده، به خواننده‌ها ذهنیت می‌دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.