راضیه علیاکبری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به ویژگیهای زندگی حضرت زینب سلامالله علیها اظهار داشت: در سبک زندگی رسانهای حضرت زینب کبری(س) «بصیرت» حرف اول را میزند؛ بصیرت هم برای تشخیص حق و باطل، هم برای انتخاب بهترین عملکرد با توجه به شرایط و نوع مواجهه ایشان با جبهه دشمن و اصول و تکنیکهای مبارزاتی که ایشان در مصاف با جنگ رسانهای دشمن در پیش گرفتند.
وی ویژگی دوم حضرت زینب(س) را «مدیریت بحران» دانست و تصریح کرد: حضرت زینب(س) با آن که برادر و امام و پیشوای او را به خاک و خون کشاندند، همه فرزندان و عزیزان و جوانانش را قلع و قمع کردند، زنان و کودکان آلالله را به زنجیر اسارت بردند و در جلوی نامحرمان در کوچه و بازار به دیده نمایش گذاشتند و با شادی و هلهله از آنان استقبال و بدرقه کردند.
به گفته این مؤلف و پژوهشگر در یک چنین شرایط بحرانی، ناگهان این بانوی باعظمت ظهور میکند و به مثابه پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان با همان بیان شیوا و رسا و با همان فصاحت و بلاغت و با فریادهای غرا و کوبنده، کاخ ظلم و ستم را به لرزه درمیآورد و میفرمایند: «اى کوفیان! اى نیرنگبازان و پیمانشکنان و بیوفایان و مکر پیشگان».
حضرت زینب(س) تمدن ساز و اسوه صبر است
وی ویژگی سوم زینب(س) را تمدنسازی و اسوه «صبر» خواند و گفت:قرآن کریم زن فرعون حضرت آسیه را بهعنوان یک زن نمونه تاریخساز معرفی میکند، زنی که سرشار از ایمان به خدا است شخصیتی که زرق و برق دستگاه فرعونی او را به خود جذب نمیکند و هیچ عامل تهدید و ارعاب و تطمیع و فریبگری نتوانست دستگاه محاسباتی او را از کار بیندازد.
این استاد فعال رسانه ادامه داد: حضرت آسیه هرگز دچار محاسبه غلط نشد، بلکه به جای سیاست سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه را در پیش گرفت و در کمال شهامت و شجاعت و در پرتو نور ایمان از آرمان خود دفاع کرد و در این مسیر حاضر شد جان خود را فدا کند با این حال که او مثل حضرت زینب برادران و فرزندان و عزیزان خود را در مقابل چشمان منتظر و داغدار خود به قربانگاه نفرستاده بود.
وی خاطرنشان کرد: حضرت آسیه به پروردگار خود میفرماید «ربّ نجّنی»؛ پروردگارا من را از فرعون و عمل بد او نجات بده، اما قهرمان کربلا حضرت زینب سلامالله علیها میفرماید "خدایا این بدنهای پارهپاره را از ما قبول کن" وقتی هم از او سؤال میکنند که این مصیبتها را چگونه دیدی؟ میگوید: «ما رأیت الّا جمیلا».
این مشاور خانواده با بیان تکنیکهای دشمنان اباعبدالله(ع) برای جنگ نرم عنوان کرد: دستگاه سیاسی و سخنپراکنی یزید برای تسهیل در کشتار بزرگ عاشورا بهگونهای همهجانبه به «انتقال پیام سازی کذب» از سوی عوامل خود مبادرت کرد؛ در ابتدا با توجه به اکثریت مسلمانانی که بر ضد اقلیت عاشورا اقدام کردند، این تاثیرگزاری فعال و کاملاً مؤثر بوده است.
وی یادآور شد: حتی طرفداران اکثریت بیهیچ شکی این کشتار را نوعی عبادت و جهاد در راه خدا فرض کردند، حتی اگر شبهه، سؤال یا تردیدی پیش میآمد، از قبیل این استدلال که حسین نوهی پیامبر است، باز دستگاه رسانهای یزید پاسخهایی با استناد به ظواهر قرآن از آن مییافت یا حدیث جعل میکرد تا «مشروعیتزایی» کند و به سرعت شبههها را رفع میکرد یا سرکوب میگشت.
این مبلغ حوزه با بیان این مطلب افزود: در پیامرسانی دستگاه یزید، ارائه اخبار به شدت «شخصیسازی» میشد، در نمایش آن زمان «سیاستمداران» و نه سیاست ایفای نقش کردند و از آنجاکه آنان ممکن است مقاصد برنامهریزی شده خود را در میان امواج سیاسی تغییر دهند، آنچه در ذهن اکثر مردم بهعنوان سرچشمه سیاست باقی میماند، انگیزهها و تصاویر شخصی است.
وی ابراز داشت: برای وقوع جنایتی که در کربلا رخ داد آمادهسازی افکار عمومی دارای اهمیت بود و حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوههای رسانهای همچون «عملیات روانی و شایعهسازی» سعی در«اقناع افکار عمومی» برای همراهی با برنامههایشان را داشتند و از همین روی مردم کوفه به یک باره تحت تاثیرگزاری روشهای مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام(ع) منصرف میشوند.
علیاکبری القائات آن زمان را عامل رفتار مغایر کوفیان دانست و گفت: آنها که خود حسین بن علی(ع) را دعوت کرده بودند، تحت تأثیر القائات، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند؛ این کار را دستگاه حکومتی یزید انجام داد تخریب اردوگاه امام حسین(ع) و «تصویرسازی از طریق ترور شخصیت» با انبوهی متراکم از «تهمتها و شایعات» یکی پس از دیگری که مخاطب مجال تفکر و راستی آزمایی دربارهی هیچ یک را نداشته باشد.
وی عملکرد زینب(س) را پس از واقعه عاشورا به دو بخش تفکیک کرد و عنوان کرد: اولین وظیفه او مادری خاندان باقیمانده از عاشورا بود؛ او سنگ صبور خاندان و کاروان اسیران شد میتوان فضای سنگین غم غربت و فراق زنان و کودکانی را تصور کرد که همه امید خود را از دست دادهاند و در کاروانی با بیرحمی بهسوی سرنوشتی نامشخص کشانده میشوند.
این مبلغ حوزه با بیان اهمیت نقش حضرت زینب(س) گفت: در اینجا نقش مددکاری و پرستاری و سنگ صبوری زینب آشکار میشود در واقع مودت با دوستان خطمشی اوست اما بخش دیگر نقش بسیار مهم زینب، «استراتژی رسواسازی» اوست؛ امروزه واژه رسواسازی در ادبیات سیاسی جهان بهویژه در دموکراسیها که مطبوعات نقش مهمی دارند، از رشد بیسابقهای برخوردار شده است.
وی ادامه میدهد: نظامهای سیاسی جهان، دیکتاتورها و رهبران سیاسی با این سیاست عمدتاً از سوی رسانهها تضعیف یا سرنگون شده و از قدرت پایین کشیده شدهاند که این رسواسازیها عمدتاً از فساد سیاسی (از قدرتطلبی تا ارتشا و اختلاس) تا فساد اخلاقی (رسوایی جنسی، مصرف الکل و مواد مخدر) را دربر میگیرد.
این مشاور خانواده افزود: در بحثهای رسانهای جنگ، جنگ روایتها است و دشمنان در حال ساخت روایتی از امام حسین(ع) بودند که ایشان را یک شخص خارجی که از دین خروج کرده نشان دهند، اما روایتی که حضرت زینب(س) دنبال آن بودند روایت واقعی عاشورا بود که امام(ع) فرزند پیامبر هستند و برای اعتلای دین پیامبر و امر به معروف قیام کردهاند.
خطابه حضرت زینب(س) نقطه آغاز رسانه قدرتمند در دنیای بیرسانه
علیاکبری خطابه حضرت زینب را نقطه آغاز یک رسانهی قدرتمند در دنیای بیرسانه دانست و گفت: طنین آن بهسرعت در تمام جهان اسلام بهگونهای گسترده پخش و منتشر شد که حتی امروزه نیز سندی مهم و معتبر از واقعه عاشورا است و سرلوحهای برای روایتهای بعدی که دستگاه سیاسی سعی در کدر و مخدوش کردن آن داشت.
وی عنوان کرد: ضربه نهایی از سوی زینب که یادگار و گنج ارزشمندی برای تمام مسلمانان است تا از آن منشوری برای زندگی و حیات دنیا و آخرت خود خلق کنند، در مجلس ترتیب داده شده از سوی یزید بود که قصد تحقیر بیشتر و مشروعیتزایی پس از واقعه را داشت؛ مجلسی که برای ترور بیشتر شخصیت حسین و بازماندگانش ترتیب داده شد.
به گفته این فعال رسانه وقتی حضرت زینب(س) دشمن را رسوا کرده و فرمود: ما به رضاى الهى صابریم؛ در حقیقت بانوی گرامی کربلا پس از حادثه، با ایفای نقش رسانهای خود امکان هر گونه دستکاری یا رمزگشایی اشتباه را از مخاطب سلب و او را با حجمی از اطلاعات مواجه میکند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله(ع) در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد.
وی در پایان گفت: اگر او و خطبههایش نبودند، دروغپردازی دستگاه، جور حادثه را به گونهای دیگر روایت میکرد بنابراین زینب کبری(س) با افشاگری خود، انگارهسازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد کرد و توانست تمام عمق فاجعه دشت کربلا را به گوش همگان برساند؛ امروزه و در شرایط فعلی نیز به چنین نقش رسانهای نیاز داریم و باید دخترانمان در روایتگری اتفاقات مثبتی که در جامعه در حال رخ دادن است نقش زینبی ایفا کنند.
انتهای پیام/452/ح