دیوار نگاره ابزاری قدرتمند برای انتقال مفهوم، فرهنگ و شعار است

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 21 شهریور 1401 - 14:31
بهمن عبدی معتقد است که دیوارنگاره ابزاری قدرتمند برای انتقال مفهوم، فرهنگ و شعار است؛ او در عین حال به جای خالی کاریکاتور در دیوارنگاره‌ها هم تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیوارنگاره یکی از بهترین، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار ارتباطی است که کمک می‌کند از طریق آن پیام، مفهوم، شعار، فرهنگ و... به شکل قابل قبولی به مخاطب‌ منتقل شود. از این رو هنر دیوارنگاری چه در ایران و چه در سایر کشورها، چه از سوی هنرمندان و چه از سوی مسئولان، دارای اهمیت است و همچنان تلاش می‌شود در این زمینه اقدامات مناسب و تاثیرگذاری انجام گیرد. بهمن عبدی، گرافیست و کارتونیست باسابقه که سال‌هاست در این حوزه مشغول به کار است نیز تاکید می‌کند دیوارنگاری جزو هنرهای قدیمی بوده که هیچ وقت تاثیرگذاری‌اش کهنه نمی‌شود و می‌توان همچنان از این هنر برای ارتباط با مخاطب‌های کثیری بهره برد. هنری که یک زبان بین‌المللی است و می‌تواند مخاطب‌های بسیاری را به سمت خود بکشاند. از این رو نیز بهترین ابزار و زبانی است که می‌شود با گسترده‌ای از مخاطب‌هایی که در یک شهر، کشور و حتی جهان قرار دارند ارتباط برقرار کرد.

بهمن عبدی در زمینه تاثیرگذاری دیوارنگاره در شهر از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قوی یاد می کند و می‌گوید: «دیوارنگاره بهترین ابزاری است که می‌توان برای کارهای تبلیغاتی استفاده کرد. همچنین می‌شود برای انتقال مفهوم، فرهنگ، شعار و... نیز از دیوارنگاره‌های مناسب استفاده کرد و همچنان می‌توان دیوارنگاری را ابزاری قوی در دنیای مدرن نیز تلقی کرد. بنابراین دیوارنگاره مربوط به یک دوره و زمانه نیست و تمام دوره‌ها را شامل می‌شود.»

این هنرمند گرافیست با اشاره به دیوارنگاره‌های ماندگار، معروف و موثر در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این نکته اشاره دارد که باید از این هنر به بهتری شکل ممکن استفاده کرد و قدرت تاثیرگذاری آن را بر مخاطب و جامعه دست کم نگرفت: «استفاده درست و هنرمندانه از دیوارنگاره می‌تواند اثرات بسیاری داشته باشد به طوری که تاریخ نیز این موضوع را به خوبی ثابت کرده است. همچنان هم دیوارنگاره می‌تواند تاریخ ساز و ماندگار باشد و باید به اهمیت این موضوع واقف شد.»

عبدی جانمایی درست و به موقع در بهره مندی از دیوارنگاره را بسیار مهم عنوان می کند: «دیوارنگاره هر چقدر دارای کیفیت لازم باشد و پیام مناسبی را منتقل کند، اما در زمان و مکان مناسب صورت نگیرد نمی‌تواند موفق باشد. زود به فراموشی سپرده می‌شود و حتی ممکن است اصلا دیده نشود. بنابراین باید علاوه بر نکات تکنیکی در دیوارنگاری به زمان و مکان مناسب آن نیز توجه شود.»

او بر همین اساس دیوارنگاره میدان ولیعصر را از جمله دیوارنگاره‌هایی می‌داند که توانسته مکانی پایدار و مناسب داشته باشد و ادامه می‌دهد: «دیوارنگاره میدان ولیعصر دارای جانمایی بسیار مناسبی است که از آن برای مناسبت‌های ویژه استفاده می‌شود. میدان ولیعصر یکی از مهم‌ترین میادین شهر است که شاهراه خیابان ولیعصر از آن عبور می‌کند، دارای خط اتوبوس، مترو و تاکسی است و محل عبور و مرور بسیاری را در برمی‌گیرد. برای همین هم از نظر مکانی بسیار مکان مناسبی است. مکانی که برای دیوارنگاره آن بیشتر پیام‌های مناسبتی، سیاسی و البته حکومتی در نظر گرفته می‌شود که با آن وسعت دیوار و مکان میدان ولیعصر امری طبیعی است.»

عبدی از نظر تکنیکی و طراحی، دیوارنگاره‌هایی که تا کنون در میدان ولیعصر قرار گرفته است را مورد قبول دانسته و می‌گوید: «کارهایی که بر روی دیوارنگاره میدان ولیعصر قرار می‌گیرند کارهای قویی و با کیفیتی هستند که مشخص است فارغ از محتوای سیاسی، مذهبی، حکومتی و... هم روی طرح‌ها فکر شده و هم افراد متخصص در این حوزه ورود کرده‌اند. بنابراین بزرگی دیوار و حجم طراحی که بر روی آن به کار برده شده توی ذوق نمی‌زند و توجه مخاطب را با توجه به حجم و ابعاد به درستی به سمت خود جلب می‌کند.»

این هنرمند گرافیست و کارتونیست با ارائه پیشنهادی در زمینه وجود دیوارنگاره‌هایی در حوزه کاریکاتور می‌گوید: «وجود دیوارنگاره‌هایی که بتوان بر روی آنها هنر کاریکاتور را نیز پیاده کرد شاید نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد. نتیجه‌ای که در کنار سایر دیوارنگاره‌ها می‌تواند تعادل خوبی ایجاد کند. اختصاص بیلبورد به طراح‌های کاریکاتوری کافی نیست و این فرصت برای دیوارنگاره نیز باید فراهم شود. شخصا بارها در این زمینه در محافل و جشنواره‌های مختلف نیز صحبت کرده‌ام که چرا جایی برای کاریکاتور نیست و اگر هم باشد در آخر از آن یاد می‌شود. اگر در دیوارنگاری به هنر کاریکاتور نیز توجه شود قطعا نتیجه خوبی هم به همراه خواهد داشت. کاریکاتور برای فرهنگسازی و ارتباط برقرار کردن بسیار موثر است و در تهران بسیار جوابگوست. فقط باید این فرصت به افراد متخصص داده شود تا از سوژه‌های خاص و بکر استفاده کند.»

به گفته عبدی از نظر محتوایی در دیوارنگاری باید تعادل به خوبی حفظ شود: «بودن دیوارنگاره خوب است و شهر را زیبا می‌کند و مخاطب با یک نگاه و در کم‌ترین زمان ممکن می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند؛ اما چه بهتر از نظر محتوایی حد تعادل حفظ شود. استفاده از سبک‌های فانتزی، رئال و... استفاده از سوژه‌های مختلف در حفظ تعادل کمک کننده خواهد بود. حفظ تعادل چشم مخاطب را نیز آزار نخواهد داد و تمام محتواها با هر موضوعی را بهتر خواهد پذیرفت. تعادل و تنوع در نوع سوژه‌ها مهم است.»

او در پایان می گوید:« دیوارنگاره میدان ولیعصر نیز هر چند بیشتر سیاسی و مذهبی است، اما تنوع قابل قبولی دارد و چندان باعث دلزدگی مخاطب و بیننده نمی‌شود و این نیز امتیاز مثبت دیوارنگاره میدان ولیعصر به حساب می‌آید.»

 

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.