به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی از سلسله نشستهای سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور بهروز افخمی، کارگردان، در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست افخمی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: یکی از بحثهایی که در فیلم کوتاه مطرح است، فشردگی داستانی است که قابلیت نمایش در سینما را داشته باشد؛ فشردگی است که باعث میشود مطلبی دوپهلو عنوان و فرم گیجکنندهای برای مخاطب ایجاد شود. معمولاً فیلمهای اپیزودیک البته غیر از فیلمهای ترسناک از حوصله مخاطب خارج است و تمرکز مخاطب را میگیرد پس تنها در فیلمهای ترسناک است که مخاطب ممکن است اپیزود به اپیزود به فیلم علاقهمند شود.
افخمی ادامه داد: این مهم است که موضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمیگیرد، آیا در دو صفحه هم میتواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کرد، چون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبهرو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه میکند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب به سرعت متوجه میشود. غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک میشود همین است.
وی تاکید کرد: در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده میشود روبهرو است و این موضوع کاملاً در سینما احساس میشود. زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع میشوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر میشود که در استادیومها قابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب میدانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سر بزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.
این فیلمساز با بیان اینکه ساخت فیلم سینمایی ارتباطی با ساخت برنامه برای موبایل و اینترنت ندارد، افزود: برای همین درباره ساخت فیلمهایی صحبت میکنیم که قابلیت نمایش در صفحه بزرگی مانند سینما داشته باشد. اولین مشخصه باید این باشد که طول فیلم از طول خواندن یک کتاب بیشتر نشود. این داستان را کمی کند خواندم که میتوانستم تندتر بخوانم و همه چیز را منتقل میکرد؛ احتیاج به تصویر و موسیقی و فضاسازی نداشت. اما اگر فیلم طولانی و کشدار شود کاری میکند که پائولو کوئیلو کرده و تاثیرگذاری و ماندگاری را فدای زیادهگویی میکند. مهمترین چیزی که در داستانهای ترسناک باید درباره آن تصمیم درست بگیرید زمانسنجی کردن است.
وی ادامه داد: خاصیت سینما این است که برای زیاده گفتن جایی ندارد و حوصله مخاطب سر میرود. از این نظر، سینما نزدیکترین رسانه به رادیو است. در اجراهای تلویریونی باید توجه داشته باشید صدا درست اجرا شود، بدین ترتیب مخاطب میتواند مانند یک نمایش رادیویی سریال یا آن برنامه را دنبال کند. در هر کدام از رسانهها خاصیتهایی است که نمیتوانید از آن فرار کنید، برای همین شما نمیتوانید فیلمهای تلویزیونی را روی پرده تماشا کنید.