به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمدمجتبی حسینی امروز (سهشنبه، هفتم بهمن) در نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در محل این موزه، با اشاره به روند ۳۲ ماهه برای بازسازی این موزه گفت: در روند مرمت و بازسازی موزه به امنیت آثار توجه ویژه و عملیات به گونهای انجام شد که سرعت استهلاک بنا در آینده کاهش پیدا کند، هچنین عایقبندیهای تاسیساتی برای شرایط پایدار و توجه به هم رفاه اثر و هم رفاه مخاطب اثر در بازسازی ها مورد تاکید و دقت قرار گرفت.
معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به مخاطبان زیاد و تعدد نمایشگاهها در موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: در برنامهریزیها خطر تعطیلی موقت و انجام تعمیرات اساسی را به مصلحت بلندمدت موزه ارزیابی کردیم و از حدود دو سال و نیم پیش، بازسازی و تعمیرات موزه آغاز شد، البته در ماههایی روند به تاخیر افتاد که شیوع کرونا هم یکی از عوامل آن بود.
وی با تاکید بر اینکه بخش سختافزاری تعمیرات در موزه باید اساسی و اصولی انجام شود گفت: از طرفی تعمیرات باید به گونهای باشد که کمترین تفاوت را با ذهنیت سابق مخاطبان از موزه ایجاد کند؛اصرار داشتیم تغییرات در دیوارها و حتی رنگ کفپوشها و موکت به طراحی سابق موزه کاملا شبیه باشد و به اصل سختافزاری موزه وفاداری را رعایت کردیم.
در این مدت در بخش نرمافزاری هم تلاش کردیم کار موزهداری تعطیل نشود. شناسنامهدار شدن آثار، راهاندازی و بارگذاری اطلاعات دقیق آثار در بانک اطلاعاتی و سامانه موزه و کار مطالعاتی بر روی آثار را در دستور کار قرار دادیم و موزه فعالیت خود را استمرار داد تا پشتوانه باکیفیت خود را برای روز بازگشایی آماده کند.
معاون هنر وزیر فرهنگ با بیان اینکه موزهها در همه جهان به گنجینه دائمی خورد پشتگرم هستند، گفت: در سالهای اخیر فعالیت و استفاده از موزه به عنوان یک گالری بزرگ در جامعه و علاقهمندان هنرهای معاصر جا افتاده است؛ موزهها همواره بخشی از آثار دائم خود را در قالب نمایشگاههای موضوعی دائم و موقت در معرض تماشا قرار میدهند و در کنار آن نمایشگاههای دیگری را هم مدیریت میکنند و به اجرا میگذارند و مخاطب بیشتری را جلب میکنند.
نبود یک گالری بزرگ ملی در دورههای مختلف کار را به سمتی برده است که از موزه به عنوان یک گالری بزرگ هم استفاده شود، تلاشی که در این مدت انجام شد بر این اساس بود که این مجموعه، بخش موزهای خود را احیا کند و همواره ماموریت موزهای خود را انجام دهد، اما در کنار آن از فرصتهای جدید و نمایشگاههای موقت نیز بهره ببرد. این ترکیب به یک فضایی نیاز داشت که ایجاد شد.
حسینی اظهار داشت: موزه میتواند بر اساس یک برنامه جامع فرهنگی نظم و نظامی داشته باشد و هر سال نمایشگاه های سال بعد خود را معرفی کند. البته این طور برنامهریزی می شود که برنامههای یک موزه تا سه سال قابل رصد است و در نخستین گام تا ماه آینده و قبل از پایان سال جدول برنامههای نمایشگاهی موزه در سال ۱۴۰۰ را اطلاعرسانی میشود تا علاقهمندان از برنامههای سالانه این نهاد نامدار خوشسابقه فرهنگی که در چهل سال گذشته نماد و نشانه پویایی هنرهای تجسمی در ایران بوده است، آگاهی داشته باشند و استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آنچه طراحی و تعمیر و بازسازی و ارائه شده به تعریف موزهداری نزدیکتر است، تصریح کرد: فضای موزه به گونهای برنامهریزی شده که در آینده همیشه بخشی از موزه در اختیار گنجینه دائم و بخشی هم در اختیار نمایشگاههای متغیر موقت خواهد بود تا ظرفیت بهرهبرداری از موزه، افزایش پیداکند. امیدوارم با حساسیت و دقت همکاران قواعد موزهداری بیش از گذشته رعایت شود و موزه هنرهای معاصر تهران را در صدر خوشنامی نگه داریم.
ادامه دارد....