محققان موفق به ساخت یک سیستم هوش مصنوعی شطرنج جدید به نام «مایا» شدند که هدف آن شکست بازیکن مقابل خود نیست، بلکه قصد دارد با شناخت سطح مهارت انسانها، حرکات خود را درست مانند آنها انجام دهد.
از زمانی که بشر توانست برای اولین بار هوش مصنوعی را در مسابقات شطرنج شکست دهد ۱۵ سال میگذرد. با این حال، تیمی از محققان اقدام به ساخت یک موتور هوش مصنوعی شطرنج کردند که هدف آن شکست دادن انسانها در بازی شطرنج نیست، بلکه سعی میکند حرکات خود را مانند انسانها انجام دهد.
این موتور هوش مصنوعی که از آن به عنوان «مایا» یاد میشود لزوما سعی در اجرای بهترین حرکت ممکن ندارد و در عوض سعی میکند حرکات انسانها را در بازی تکرار کند. همچنین لازم به ذکر است که این موتور هوش مصنوعی در نتیجه تحقیقات انجام شده مشترک توسط محققان دانشگاه کرنل، تورنتو و محققان مایکروسافت ساخته شده است.
محققان برای توسعه مایا از نوعی سیستم منبع باز مبتنی بر هوش مصنوعی AlphaZero DeepMind به نام «لیلا» استفاده کردند. این سیستم براساس حرکات فردی میلیونها بازی آنلاین انسانی و با هدفی غیر از پیروزی طراحی شده است. با استفاده از این روش محققان توانستند مایا را برای سطوح مختلفی تنظیم کنند و چندین نسخه از این هوش مصنوعی را در مهارتهای مختلف آموزش دادند. در ادامه آنها ۹ ربات طراحی کردند تا با بازیکنان تازهکار و مبتدی بازی کنند.
در ماه دسامبر مایا توسط محققان در سایت lichess.org در دسترس قرار گرفت. بازیکنهای مختلف در هفته اول بیش از ۴۰ هزار بار آن را امتحان کردند و این موضوع باعث شد محققان به این نتیجه برسند که مایا بیش از نیمی از مواقع در هر سطح مهارت، با حرکات انسانی مطابقت دارد و با بالا رفتن این سطح مهارت، دقت آن هم افزایش پیدا میکند. بنا به گفتهی محققان این سیستم میتواند از اشتباهات بازیکنان در سطوح مختلف مهارتی درس بگیرد و سطح مهارت افرادی که مرتکب این اشتباهات شدهاند را تشخیص دهد.