حجتالاسلام سیدنواب موسوی، با شرح فرازی از خطبه ۴۸ نهجالبلاغه «الْحَمْدُ لِلَّهِ کُلَّمَا وَقَبَ لَیْلٌ وَ غَسَقَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ کُلَّمَا لَاحَ نَجْمٌ وَ خَفَقَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ غَیْرَ مَفْقُودِ الْإِنْعَامِ وَ لَا مُکَافَإِ الْإِفْضَالِ. أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَعَثْتُ مُقَدِّمَتِی وَ أَمَرْتُهُمْ بِلُزُومِ هَذَا الْمِلْطَاطِ حَتَّی یَأْتِیَهُمْ أَمْرِی وَ قَدْ رَأَیْتُ أَنْ أَقْطَعَ هَذِهِ النُّطْفَةَ إِلَی شِرْذِمَةٍ مِنْکُمْ مُوَطِّنِینَ أَکْنَافَ دِجْلَةَ، فَأُنْهِضَهُمْ مَعَکُمْ إِلَی عَدُوِّکُمْ وَ أَجْعَلَهُمْ مِنْ أَمْدَادِ الْقُوَّةِ لَکُمْ» اظهار کرد: این خطبه در مسیر شام و جنگ صفین بیان شده است.
وی با اشاره به اینکه آغاز این خطبه به مسائل توحیدی میپردازد، ادامه داد: امام علی(ع) در این خطبه خداوند متعال را به سبب نعمت وجود شب ستایش میکند، برکات شب برای انسان فراوان است، بهطوری که شب بهترین زمان برای عبادت و بندگی و انس با خداوند متعال است.
موسوی با تأکید بر اینکه شب سبب آرامش جسم، استراحت و بازیابی قوت و آرامش روحی انسان است، اضافه کرد: سکوت و تسکین شب سبب آرامش روحی انسان است، لذا شب منشأ برکات برای بشریت است و آمدن شب و روز نشانه عظمت خداوند است.
این مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه حمد و ستایش سپاس خداوندی است که ستارگان را خلق میکند، افزود: زینت و آراستگی آسمان و ستارگان آثار و برکات مادی دارد که بسیاری از برکات آن هنوز ناشناخته است؛ ستارگان سبب هدایت و رهنمون شدن انسان میشود، بهطوری که انسانها در گذشته با حرکات ستارگان مسیر را تشخیص میدادند.
وی با اشاره به اینکه نعمتهای خداوند متعال همیشه وجود دارد و نعمتبخشی خداوند هرگز تمام نمیشود، ادامه داد: هرگز نمیتوان نعمتها و فضل خداوند را جبران کرد و ما توان جبران نعمتهای خداوند را نداریم، چراکه نعمتهای خداوند قابل احصا و شمارش نیست.
موسوی با بیان اینکه امام علی(ع) سپاه خود را در کنار رودخانه فرات به سمت سپاه معاویه فرستاد، اظهار کرد: امام علی(ع) آب فرات را با عنوان «نطفه» وصف میکند و نطفه در لغت بهمعنای آب بکر و صاف تعبیر شده است.
این مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه مولای متقیان در نهایت دقت و درایت در جایگاه فرماندهی نظامی تدابیر نظامی را انجام میدهد و نیروهای خود را ساماندهی و تقویت میکند، اظهار کرد: وقتی امام علی(ع) در قواره فرمانده نظامی قرار میگیرد یک فرمانده تمامعیار است، اگر در قالب یک عابد است، یک عابد زاهد تمامعیار و اگر در قالب حاکم قرار میکند یک حاکم تمامعیار است.
انتهای پیام