برترینها: سریال «آتش سرد» در حالی رو به پایان است که قسمت بیست و هفتم آن پر بود از صحنههای خشن. شبکه دو هم بدون توجه به این مسئله از اعلام هشدار و قید گروه سنی پرهیز کرد.یکشنبه شب قسمت بیســت و هفتم سریال «آتش سرد» روی آنتن شــبکه دو رفت. ویژگی بارز این قسمت تعدد صحنههای خشن بود که در کمال تعجب شبکه دو به مخاطبان هشــدار نداد.
«آتش سرد» را رضا ابوفاضلی ساخته است و به زودی پرونده آن بسته میشود. خط کلید استان سریال درباره دو مرد با دو منش متفاوت است. یکی پرویز فلاحیپور زندگی سالم راپیش گرفته است و دیگری عبدالرضااکبری امور خود را از طریق کار خلاف پیش میبرد و برای رسیدن به هدف مرزی برای خود قائل نیست. نقطه اتصال آنها ازدواجی است که شکل گرفته و دختر مرد مثبت قصه به ازدواج پسر بدمن داستان در آمده. در ادامه این مطلب از هفت صبح این سریال را مورد بررسی قرار دادهایم.
در قسمت بیست و هفتم آتش ســرد بخشی از داستان به یکی از شخصیتهای فرعی اختصاص داشت. او بدهکار آقاجون عبدالرضا اکبری اســت و نوچــه او پویا با بازی شاهد احمدلو برادر فرد بدهکار را تهدید میکند. خشونت قسمت بیست و هفتم از همین جا شروع میشود؛ پویا ابتدا با تهدید او را به دخمهای اطراف شهر میکشاند و چاقو بیخ گلوی برادر فرد بدهکار میگــذارد. این صحنه یک مقدمه خشــن دیگر هم دارد و همچنین آغشته به عربده و تهدید کلامی است.
صحنه بعــد محل نمایــش وضعیت فرد بدهکار اســت که دستهای او بسته شــده و به سقف آویزان است. پویا تهدید میکند که اگر چک پاس نشــود، قتل آقای بدهکار حتمی اســت. با ورود آقاجون این اتفاقات تکرار میشود و مخاطب شاهد خشونت و ارعاب است. در این میزانسن بیننده شاهد مواردی چون هل دادن برادر فرد بدهکار و داد و فریاد هم شد.
در قسمتهای پیشین آتش سرد تا دلتان بخواهد صحنه خشن وجود داشت؛ از قتل و زندان تا آدمربایی و خشونت کلامی. وقتی از مورد آخر حــرف میزنیم منظور صرفا داد و فریاد و ناسزا نیست. خشــونت کلامی در سکانسی چون مواجهه عبدالرضا اکبری با عروس خود در بیمارستان هم تبلور مییابد. در قســمت اخیر او عروس خــود را با لحنی آرام اما گزنده تهدید کرد و پدر پرویز فلاحیپور را پیش چشم دختر خار! شاید در جامعه ناآرام چنین اتفاقهایی، مسئولان سیما را دچار عادیسازی کرده ولی در شرایط طبیعی، چنین صحنههایی اثراتی نامطلوب بر مخاطب دارد.
اشــاره شــد که آتش ســرد در قســمتهای قبل هم صحنههای خشن به وفور داشت. از قضا صحنه خواب پرویز فلاحیپور که در آن طنــاب اعدام را دور گردن پســرش علیرضا میبیند، مورد اعتراض رســانهها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. مواردی مثل درگیری در قســمتهای ابتدایی و افتادن قتل به گردن علیرضــا، دعوا، تهدید یک زن، ربایش او مقابل چشــم فرزند و ... اما از چشم رسانهها دور ماند.
آیا نمایش خشونت در یک ســریال، امری تماما ناصواب است؟ طبعا پاسخ منفی است و نمیتوان سریال سازان را به خاطر استفاده از خشــونت برای خلق درام متهم کرد. کما این که پیشتر سریالهای موفق زیادی در تلویزیون ساخته شدند که از این فاکتور بهره میبردند. همانطور که این اتفاق به کرات در سریالهای خانگی رخ میدهد. به هر حال دنیای نمایش است و اگر کاری اصولی ساخته شده باشد، از طرح خشــونت بهرهای متفاوت و اثرگذار میبرد. در ماجرای اخیر اما ایراد مســتقیما به شبکه دو برمیگردد که هنگام نمایش صحنههای خشــن، هشدار نمیدهد. تلویزیون پیشتر برای ســریالهایی با چنین ویژگیهایی این کار را انجام میداد و در آثار خانگی ابتدا نوشتهای میآید که سریال مناســب گروه سنی خاصی نیســت.
نکته عجیب اینکه بعد از بــالا گرفتن انتقادها به عدم قید هشــدار در صحنه خواب اعدام آتش سرد، علی مهام، تهیهکننده ســریال به خبرگزاری تســنیم گفته بود:«آیا واقعا برای یک خواب هم باید هشــدار داد! اولا خودکشــی در میان نبوده و ثانیــا اتفاقی در واقعیت نیفتاده است. مطمئن باشــید اگر چنین بود حتمًا خودِ شــبکه تصمیم به اعلامِ زیرنویس هشدار میکرد. «برای اثبات سســتی نظر مهام نیــاز به بحث و جدل نیســت! او خود بهتر میداند که صحنه خشــن هشدار لازم دارد؛ حالا چه سکانس خواب و رویا باشد و چه نباشد. اصلا مگر کل یک سریال، خیال نیســت؟! با این استدلال که هیچ کمپانی سریال ســازی نباید خود را ملزم به هشدار سنی کند! درباره کیفیت آتش سرد به زودی گزارشی مجزا منتشر خواهیم کرد.