به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی صبح امروز پنجشنبه (۹بهمنماه) در بازدید از دبیرخانه سیونهمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه بسیاری از جشنوارههای فجر دامنه گسترده و سابقه فراوانی داشته و دارد، افزود: برای برگزاری جشنوارهها در امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا جلسات زیادی برگزار شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نبودن جشنواره تئاتر فجر هزینه زیادی به بار میآورد اما از آن سو برگزاری آن نیز ممکن بود با مشکلاتی همراه شود اما به هر ترتیب این ریسک پذیرفته شد.
برگزاری این جشنواره تصمیم سختی بود اما باتوجه به سرمایه هنری کشور به این نتیجه رسیدیم که در تئاتر و سینما به این سمت حرکت کنیم که جشنوارهها با محدودیت برگزار شود و این امکان وجود دارد که در ایام کرونا سرزندگی این حوزهها باقی بماند، در حوزه سینما تصور نمی کردیم که به ۶۰فیلم در این ایام سخت برسیم، اما جامعه ایرانی نشان داد که هیچگاه در حالت ایستا و تعطیلی نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در ایام جنگ هم ما درگیر شرایط سختی بودیم و در چنین شرایطی اصولا فعالیتهای ثانوی یک جامعه تعطیل میشود اما در همان دوران فعالیتهای هنری و کارهای شاخصی داشتیم. شرایط ثانوی کشور ما را در حالت ایستا قرار نمیدهد و مردم ما سریعا خود را با شرایط جدید منطبق میکنند تا از حالت ایستایی بیرون بیایند. اگرچه شرایط سینمایی و تئاتری خوبی در سال جاری نداشتیم اما مردم به سمتی در حال حرکت هستند که جشنوارههای فجر میتواند برگزار شود.
به رغم تعطیلی مطلق یک ساله اجتماعات این ذهنیت وجود داشت که آیا میتوان در استانها گروههای تئاتری اجرا داشته باشند، این در حالی است که در موج سوم کرونا شرایط خیلی سختی بود، در همین شرایط گروههای تئاتری باید تمرین کنند، داوری بشوند و در نهایت به اجرا برسند، در همین جا برای ما سوال بود که آیا این امکان وجود دارد یا نه؛ اما در حال حاضر ۵۴گروه تئاتری در شهرستانها حضور دارند و این نشان میدهد که جامعه ایرانی نباید فقط به نیمه خالی لیوان نگاه کند زیرا در بدترین شرایط هم جای امیدواری وجود دارد و در طول جشنوارههای فجر در این دوره این شرایط را تجربه می کنیم.
وی افزود: شرایط سخت فرصتهای جدیدی هم ایجاد کرد، انسان باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، اینکه ما قدرت گسترش مخاطب تئاتر را داشته باشیم مایه خوشحالی است، مخاطب تئاتر از گذشته تا به امروز برخلاف سینما و موسیقی مخاطب خاص بوده و برای اینکه تئاتر بتواند موفق باشد باید مخاطب خود را از خاص به سمت عام ببرد.
اجرای تئاتر به علت اینکه سالنی بوده و سالنهای ما هم محدود است و رشد منابع انسانی تئاتر با رشد فیزیکی تجهیزات و سالن مطابقت نداشته قدری در جذب مخاطب عام با مشکلاتی مواجه بوده ایم، با این وجود تئاترهای ما باید به سمت حرفهای شدن برود و کارگردانان نباید تصور کنند کاری که میسازند فقط مخاطب خاص دارد بلکه باید به سمت عامسازی بروند، در اصل ذائقه و مصرف تئاتر را باید باتوجه به تله تئاترهای تلویزیونی و از این دست بالا ببریم.
صالحی اضافه کرد: جامعه ایرانی کم تئاتر میبیند و این موجب میشود که ذائقه مصرفی تئاتر در کشور ما کم میشود. خیلی از خاصیتها در تئاتر هست که در سینما وجود ندارد، از سوی دیگر توجه به موضوعات روز در تئاتر همچون موضوع سپهبد شهید سلیمانی که برای کل دنیا نماد یک سردار ملی است که میتواند پیشانی محبوبیت از یک امنیت برای ملت باشد اتفاق بسیار خوبی است.
وی در پایان از تمام کسانی که در این دوره جشنواره تئاتر فجر با وجود این شرایط سخت کرونایی نگذاشتند چرخ تئاتر ایران ساکن بماند تشکر و برای همه آرزوی موفقیت کرد.