به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلاموالمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار اعضای کارگروه فقهی افقهای نوپدید زکات اظهار داشت: دین جاودانه اسلام برای بشریت تا روز قیامت، در جهت رفع فقر برنامه دارد و بر اساس مکتب اسلام، جامعه نسبت به افراد فقیر بیتفاوت نیست.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: زکات، یکی از درخششهای بینظیر دین مبین اسلام در از بین بردن فقر در جامعه ست و مسئله زکات، برتری اسلام از سایر ادیان را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: رسالت بزرگی بر عهده فعالان در عرصه زکات است و باید نسبت به رسالت قم، اهتمام ویژهای داشته باشند، در این راستا زکات یک بحث علمی، قرآنی، فقهی و حدیثی است و یک بحث اجرایی دارد.
فاضل لنکرانی بیان کرد: فقها و مفسران و بزرگان دین در عرصه معرفتی و مباحث علمی و فقهی زکات، تلاش فراوانی کردهاند و در این مقوله مهم کوتاهی نکردهاند حتی اگر در حکومت اسلامی زندگی نمیکردند.
وی تصریح کرد: علیرغم تلاش بزرگان دین، هنوز یک کار تحقیقاتی و علمی در خصوص زکات وجود ندارد و دراینباره میدان وسیعی در خصوص انجام تحقیق و پژوهش پیرامون زکات وجود دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما از حوزه علمیه تحقیق و بررسی علمی را مطالبه میکنیم و طلاب دراینباره تلاش کنند، روایتی از پیامبر اسلام(ص) آمده است که فرمودند هر مالی که زکات آن پرداخت شود کنز نیست ولو زیر هر زمینی آن را پنهان داریم، در کنز، تعریف عمیق و فقهی وجود دارد.
وی عنوان کرد: اگر جامعه با حقایق در مورد آثار و برکات زکات آشنا شود پذیرش بیشتری نسبت به پرداخت آن دارند، در این خصوص قرآن و روایات از پیامبر(ص) و اهلبیت و معصومین داریم که سرمایه بسیار ارزشمندی است و دنیا چنین سرمایهای را ندارد.
فاضل لنکرانی بیان کرد: پرداخت زکات، از اموال انسان در برابر بلایا صیانت میکند، کرونا خسارات زیادی در جهان به وجود آورد و اگر جامعه بداند که همین زکات باعث حفظ مال میشود، موضوع تفاوت دارد.
وی اظهار داشت: میان صدقه و بهبودی و یا میان صلهرحم و طول عمر بیمار ارتباط وجود دارد که انسان گاهی قادر به درک آن نیست و علم از فهم آن عاجز است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:لذا اگر در بحث زکات در عرصههای پژوهشی و علمی کار دقیق صورت نگیرد درزمینهٔ اجرا هم موفقیتی به دست نمیآید.
وی بیان کرد: باید فرهنگ زکات را بهخوبی تبیین کنیم، تاکنون به زکات از دید فقه فردی نگاه شده و باید از دیدگاه فقه اجتماعی نیز موردبحث قرار بگیرد و چهبسا دراینباره احکام جدیدی نیز ایجاد شود.
انتهای پیام/457/ ت