به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیتالله اعرافی در دیدار جمعی از کارکنان نیروی ارتش استان قم که در دفتر مدیر حوزههای علمیه برگزار شد ابراز داشت: همه ما باید قدردان نیروهای مسلح باشیم، چرا که یک رکن اقتدار ملت و نظام اسلامی نیروهای مسلح و مجموعههای مدافع امنیت میباشد که در اقتدار کامل و با انگیزه وافر در حال خدمت هستند.
مدیر حوزههای علمیه گفت: قم نقش بی بدیلی در جهان اسلام ایفا میکند، لذا آرامش قم بازتاب بین المللی دارد و ارزش فعالیت شما در قم تأثیر بسزایی دارد.
آیتالله اعرافی در ادامه با بیان این که چند ارزش در کار شما جمع شده است گفت: شما نیروی فداکار و حاضر در صحنه و آماده فداکاری میباشید و این انتساب شما در نظام اسلامی در پرتو فرماندهی مقام معظم رهبری معظم که فقیه جامعه میباشد ثواب شما را مضاعف میکند و مهمتر از اینها هرچه انسان در جایی که مقدس است کار میکند کار او ثواب بیشتری خواهد داشت.
عضو فقهای شورای عالی حوزههای علمیه بیان داشت: شهر مقدس قم غیر از زیارت گاه بودن، تولید کننده تئوری انقلاب اسلامی و نشر دهنده معارف اهل بیت علیهم السلام در همه عالم میباشد و در تاریخ هزار ساله حوزههای علمیه این چنین امری را شاهد نبودیم و این به واسطه پرتو انقلاب اسلامی میباشد.
وی در ادامه گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سراسر ایران و هزاران نفر از اقصی نقاط دنیا در قم تحصیل میکنند، لذا خدمت در قم کار با ارزشی است و این ارزش چندبرابر، وقتی به اوج میرسد که همراه با اخلاص و دلدادگی به خدا و عبادت به خدا همراه باشد و اگر فضایل اخلاقی فردی و اجتماعی همراه با این شغل تجلی پیدا کند، چیزی معادل آن نیست و شما باید قدر این فرصت برای خدمت را بدانید و ارزش چند ضلعی و چند مولفه خود مرور کنید و برای پاسداشت آن در معرفت خود تلاش نمائید.
آیتالله اعرافی با اشاره به آیه آخر سوره فجر عنوان داشت: در روایت آمده است که مخاطب این سفارش امام حسین علیه السلام میباشند؛ یعنی آن قله آرامش و تسلط بر نفس عاشورا است و قهرمان آن امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) میباشد.
وی در ادامه گفت: عاشورا مکتب جوشان و فیاضی است که درسهای بزرگی را جلوه گر مینماید و الهام بخش همه راهها است و ماندگاری آن به علت عظمت و شکوه جامعیت میباشد که در آن همه اسلام تجلی و در صحنه عمل ظهور پیدا کرد است.
مدیر حوزههای علمیه ابراز داشت: یکی از ویژگیهای نیروهای مسلح برخورداری از آرامش در طوفانها است نه آرامش به معنای منفی، مادی، راحتی طلبی و بی خطری، بلکه آرامش الهی، آرمانی، انسانی و جهادی ملاک است و مرز آن از آرامش رفاه طلبانه جدا است و آرامشی ارزش دارد که متصل به پرتو الهی و وجود مطلق خداوند باشد و اگر دل به آن متصل شد آرام میشود همانطور که اگر یک لشگر بداند در پیش آن یک لجستیک قوی است با قدرت و آرامش پیش میرود و این است که به آدم ارزش و گوهر وجودی میبخشد.
وی خاطرنشان ساخت: آرامشی ارزش دارد که آگاهانه باشد نه غافلانه و در میدان خطر خود را گم نکند و آرامشی ارزش دارد که در سختیها و محرومیتها باشد، لذا نیروی مسلح نماد آرامش در همه سختی است و در بخش نرم افزاری نیروهای مسلح باید همراه با آدمهای مقتدر که در زمان خطر و طوفان منفعلانه عمل نمیکنند باشد در عین حال همراه با آرامش به قلب طوفان بروند.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: از منطق نظامی اگر عاشورا را تحلیل کنیم معقول نبود که یاران امام حسین علیه السلام در مقابل دشمن ایستادگی کنند، اما در عین حال امام حسین علیه السلام در کمال آرامش روحی قواعدرزم را در ابعاد میدان داری و چینش نیروها اجرا کردند.
وی ادامه داد: آرامش عاشورایی و آگاهانه و خدایی در مواجه با خطر به صورت منطقی و عقلانی نه احساسی عمل میکند؛ لذا باید این آرامش از فردی به آرامش اجتماعی تبدیل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: امروز نظام اسلامی در عاشورای جهانی است همانطور که ملت ایران از سال ۵۷ وارد عاشورا شده است و با گذر از چند دهه با عاشورای بی سابقه همراه هستیم، چرا که در طول تاریخ انقلاب اسلامی دشمنان ضرب شصتهای متعددی از ملت ایران دیده اند لذا با تمام ظرفیت و امکانات در جهت مقابله با ایران اسلامی قدرتمند آمده اند و ملت ایران این موجها را با آرامش پشت سرگذاشته است.
وی ادامه داد: از ویژگیهای که از یک جامعه ایمانی باید موج بزند آرامش معنوی عرفانی است که همراه با خطر پذیری و برنامه ریزی در همه شرایط میباشد، لذا اگر کسی به این مرتبه مقام مطمئنه رسید به مقامی میرسد که هم او به الطاف الهی خوش است و هم خدا راضی است و خدا وی را به مقام رضا میرساند و بالاترین خوشی مجاهدت در راه خداست است و ارزش انسان این است که با عبادت و خودسازی به این جایگاه برسد.
آیتالله اعرافی در پایان خاطرنشان ساخت: حضرت زینب سلام الله علیها در چنگال دشمن اسیر شد، ولی عظمت و آرامش روحی که ایشان از آن برخوردار بود در مجلس یزید و عبیدالله را اسیر روح خود کرد و این زنی است که اسلام میگوید و بجای آن که او اسیر باشد دشمن اسیر شجاعت و منطق و عظمت او شد
رسانه مشترک و تبادل فرهنگی، لازمه تحقق روابط دیپلماتیک
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان آیت الله اعرافی در دیدار «آنار رمضان اوف» مفتی روسیه خاطرنشان کرد: قم یکی از قطبهای علمی و معرفتی در جهان اسلام میباشد و دارای حوزهی دینی بزرگ و اسلامی میباشد که از یک طرف از درون این شهر صدها موسسه به آموزش و تبلیغ میپردازند و بیش از صدها هزار نفر از ایران و ۱۰۰ کشور دنیا در آن تحصیل میکنند و هر روز بیش از ۵ هزار کلاس درس در سطوح مختلف برگزار میشود و بیش از ۲۰۰ رشته در قلمرو دین و اسلام تدریس میشود.
مدیر حوزههای علمیه در ادامه گفت: در شهر قم ۲۰۰ مجله در موضوعات گوناگون منتشر میشود و در تولید آثار دینی در کشورهای منطقه جز بالاترین رتبهها میباشد و این شهر همچون قلب تپندهای است که با بیش از ۲ هزار موسسه در دنیا در ارتباط است و مهمتر از همه اینها این است که در این شهر در ۵۰ سال پیش یک انقلاب بزرگ و گفتمان جدید پایه ریزی شد.
وی افزود: از دوره رنسانس که روابط شرق و غرب و جهان اسلام با غرب جدید به بیان آمد، جریانهای متعددی در جوامع برای بازگشت به اسلام پایه ریزی شد، جهان اسلام و بطور کلی شرق در برابر هجوم غرب دچار آشفتگی و فکری همراه شد و متفکران زیادی برای بازگشت به هویت اسلامی تلاش کردند چه در عالم اهل سنت چه در عالم شیعیان که توفیقات نسبی نیز در این زمینه داشتند، اما عمده این نهضتهای فکری سیاسی به دلایل گوناگون من جمله کاستیهای فکر سیاسی و اجتماعی دست نیافتند و امام خمینی در این شهر به درستی تحلیل از مزایای متفکران و اندیشمندان جهان اسلام را تشخیص داد و یک تئوری جدیدی برای پایه ریزی تمدن نوین اسلامی تأسیس کرد و این اندیشه که در قم پایه ریزی شد و امام پرچمدار آن بود یک نگاه جامع به علوم و معارف اسلامی از جمله فلسفه عرفان فقه و کلام توجه داشت.
امام جمعه قم ادامه داد: از سوی دیگر امام نگاه فرا مذهبی و امت اسلامی داشتند و به عقل و ایمان و هویت همه مسلمانان باور داشتند و در عین حال از تئوری برخوردار بودند که در تعامل و گفتگو با ادیان و مذاهب دیگر حاشیه نداشتند و بر عقلانیت اسلامی تأکید و بر جهاد و مقاومت بر ظلم و ستم در جهان اسلام تأکید داشتند.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در کنار ابعاد تئوری نظری و عملی یک روح نورانی بسیار مواجی داشتندکه بر تمامی مشکلات فائق میآمدند و در کنار اخلاق و ایمان، به میثاقی که با خدا داشتند پایبند بودند و در سیاست، مردم سالاری دینی را پایه ریزی کردند.
وی گفت: در قم افزون بر تمدن جدیدی که پیدا شد و دامنه علوم اسلامی گسترش پیدا کرد تا ۵۰ سال قبل قلمروهای علوم اسلامی محدود به ۱۰ رشته بوده، اما هم اکنون به برکت کارهای عظیم علمی، حوزههای دانشی بالای ۱۰۰ رشته میباشد و تلاش شده علوم پایه به نیازهای جدید بپردازد و در حوزه فقه و شریعت که همه مذاهب اسلامی با هزاران پرسش و مسئله جدید روبرو هستند به آنها جواب داده شود به همین منظور فصول جدیدی در این حوزه دانشی اضافه شده است و این تأکیدی بر مطالعات تقریب بین مذاهب اسلامی و ادیان دیگر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قم دریچههای فکری خود را به روی مذاهب و اندیشههای دیگر باز نگه داشته است و در میان موسسات علمی جهان فقط در قم نهادی همچون جامعة المصطفی وجود دارد که پذیرش از همه مذاهب را دارد و همواره با اندیشههای مذاهب مخاطب مطالب را ارائه میدهد.
آیتالله اعرافی گفت: روابط ما با مسلمان روسیه خوب است و روابط سیاسی روابط دیپلماتیک و سیاسی خوبی داریم و امیدواریم این روابط عمیقتر شود.
وی تصریح کرد: پایه همه روابط، علم و فرهنگ است؛ لذا جهان غرب نقشههای روابط را طوری طراحی کرده است که در صورت رابطه با همسایگان با یکدیگر کشورها باید از کانال کشورهای غربی و رسانههای آنان صورت بپذیرد و این ارتباطات که از رسانه غربی محقق میشود منافع خود را در بر میگیرد لذا ما باید روابط مستقیم با کشورها برقرار کنیم و رسانههای مشترک و تبادلات فرهنگی داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم ارتباطات علمی قم را با شما در میان بگذاریم و عامل مهم ارتباط، افرادی هستند که در مجامع علمی ایران همچون جامعة المصطفی و کسانی که در روسیه تحصیل کرده اند و آنان سفیران خوبی برای برقراری ارتباطهای علمی و فرهنگی عمیق میباشند.
نشست فرهنگی «نقش بانوان بین الملل در عملیاتی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، با سخنرانی آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.
مدیر حوزههای علمیه در این نشست در سخنان خود با اشاره به مطرح بودن موضوع فضائل و رذائل در دانش اخلاق اسلامی، اظهار داشت: فضائل، سلسله صفاتی است که مبداء خوبیها و رفتارهای نیکو میگردد و رذائل نیز سرمنشاء صدور بدیها و اعمال ناشایست است. اما در اخلاق اسلامی موضوع دومی جای بحث دارد که به جمع برخی فضیلتهای به ظاهر غیرقابل جمع میپردازد.
وی ادامه داد: جمع میان فضائل گاهی به نظر ناممکن یا بسیار دشوار است. اینکه انسان قلبی رئوف و مهربان داشته باشد، خوب است و صلابت نیز امر شایستهای است. اما اینکه انسان در جای خود از رحمت حداکثری برخوردار بوده و در جای خود، از حداکثر صلابت و مقاومت بهرهمند باشد، امری است که گاهی جمع میان آنها دشوار است.
مدیر حوزههای علمیه توانایی جمع هرچه بیشتر فضیلتهای به ظاهر ناسازگار در شخصیت را موجب افزایش کمال انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان در سطوح پایین غالبا یک سویه است و معمولا یکی از شاخصهای فضیلت بیشتر در او تجلی مییابد. یکی از سنجههای انسان کامل این است که ظرفیت بالاتری از انسان معمولی داشته باشد و موجهای فضیلتهای متفاوت در او هضم گردد.
وی مطرح بودن عبارت جامع الاضداد در شخصیتهای بزرگی همچون پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) را از همین مقوله دانست و بیان داشت: امیرمومنان (ع) وقتی در محراب عبادت قرار میگیرد، همچون انسانی مارگزیده به خود میپیچید و در برابر یتیم آن سطح خضوع و انفعال را داراست، اما در میدان جنگ، صلابت او کوه را آب میکرد و هرگز از دشمن روی برنمی گرداند. این نرمی و رأفت از یک سو و آن سختی و صلابت از سوی دیگر، هر کدام در جای خود فضیلت است و در غیرجای خود میتواند رذیلت باشد.
عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: هر چه در خودسازی پیش روید، میتوانید ظرفیت بالاتری یابید و دوگانههای بیشتری را در خود جمع نمایید. در عصر ما، حضرت امام خمینی (قدس سره) مظهر اضداد و جامع فضیلتهای مختلف بود. مقام معظم رهبری از قول فرزند ایشان نقل میکردند که برای خشک نمودن اشکهای حضرت امام (ره) هنگام نماز شب، حولهای لازم بود و همین شخص رئوف، انقلابی را با صلابت و ایستادگی رهبری نمود که کمتر کسی به پیروزی آن امید داشت.
وی ادامه داد: ما و شما که به حوزه علمیه آمده ایم باید بیش از هرچیز زیرساختهای معرفتی خود را استوار نماییم. در احوالات حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام ایستادن به نماز نقل شده است که اگر کسی نزدیک ایشان میشد، شدت تپش قلب حضرت را احساس مینمود. همین فاطمه، پس از رسول گرامی اسلام، سرنوشت تاریخ را با اقدام شجاعانه خود رقم میزند.
مدیر حوزههای علمیه حضرت خدیجه (س)، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) را دارای سه ویژگی مهم و مشترک دانست و اظهار داشت: حضرت خدیجه زمانی در کنار رسول خدا ایستاد که کسی تصور نمیکرد آینده عالم در شعاع رسالت این رسول رقم خواهد خورد و خدیجه تنها کسی بود که با هوش تاریخی فوق العاده و بینش عمیق آسمانی این حقیقت را درک نمود. دومین ویژگی ایشان داشتن برنامه دقیق و نقشه راه برای همراهی پیامبر (ص) و سومین ویژگی نیز استقامت و پایداری در مقاطع سرنوشت سازی است که هیچ پشتیبان دیگری وجود ندارد.
آیتالله اعرافی ادامه داد: همین سه اصل بسیار مهم در مورد حضرت زهرا (س) نیز مشهود است. زمانی ایشان به نقش آفرینی در مدینه پرداخت که همه افراد یا به حاشیه رفته بودند و یا درجا زده بودند. حضرت زینب (س) نیز این ویژگیها را از ظهر عاشورا و تا روز بعد از آن که همه چیز فروریخته بود، با پرچم داری از کاروان اسرا به نمایش درآورد.
وی این سه ویژگی را الگوی زن مسلمان دانست و تاکید کرد: اسلام هرگز مخالف آزادیهای معقول و منطقی نیست. جمهوری اسلامی ایران همه ابواب علم و دانش را به روی زنان گشود و اسلام نه تنها در این مورد منعی ندارد، بلکه پیشگام و پیشران معرفت اندوزی و کنش گری جامع زن است. عقل تاریخی و راهبردی، داشتن برنامه عملی و نقشه راه و کنش گری و عمل شجاعانه به ویژه در مقاطع حساس و بحران ها، ویژگیهایی است که با الگوگیری از شاخصهای اسلامی بدست میآید و شما باید بتوانید به عنوان الگوی زن مسلمان، اندیشه متعالی اسلام را در برابر امواج مادی و غربی ترویج نمایید.
مدیر حوزههای علمیه در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن اسلام در برابر امواج تمدن غربی از حدود سیصد سال پیش تا کنون، ابراز داشت: ما در این مدت شاهد نهضتها و انقلابهای متعدد در کشورهای اسلامی و نقاط مختلف جهان اسلام بوده ایم. بسیاری از این نهضت ها، هرگز نتوانست به توفیقی دست یابد و به جنبش تبدیل شوند. برخی دیگر که جنبش شدند، انقلاب نشدند و اگر انقلاب شدند، نتوانستند نظام تاسیس نمایند و اگر هم نظامی تشکیل شد، نتوانست ایدئولوژی و گفتمانی جهانی ارائه نماید.
وی ادامه داد: در میان این تجربیات چند صد ساله، انقلاب اسلامی پدید آمد که امروز همه قدرتهای شیطانی به مصاف آن آمده اند و، چون از امواج آن در خارج از مرزهای ایران وحشت دارند، با تمام قوا در برابر آن صف آرایی کرده اند.
وی با طرح این سوال که چرا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره) و جانفشانی مردم و استقبال معرفتی و دانشی گروههای مختلف در عالم، توانست مراحل پنج گانه را طی نموده و استوار باقی بماند؟ یادآور شد: نکته مهم این است که امام خمینی (قدس سره) در انقلاب اسلامی، موفق به جمع میان بیست دوگانه اجتماعی غیرقابل جمع گردید. جمع میان دوگانههایی مانند دنیا و آخرت، جمهوریت و اسلامیت، مذهب و اسلام توفیقی است که سایر نهضتهای اسلامی بدان دست نیافتند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ظرفیتی پدید آورد که توانست این دوگانهها را در خود جمع نماید. ما قائل به انسان کامل و جامعه کامل هستیم که میتوانند چنین ظرفیتهایی را ایجاد نماید. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به این ظرفیتها اشاره شده است. مقام معظم رهبری در بخشی از این بیانیه میفرمایند انقلاب اسلامی قدرتمند، اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است. در هیچ معرکه ای، گلوله اول را شلیک نکرده است، اما همواره از خود دفاع کرده و ضربه متقابل را محکم فرود آورده است.
آیتالله اعرافی بخش مهمی از گفتمان اسلام ناب را تجسم روابط انسانی میان زن و مرد و مقوله خانواده برشمرد و خطاب به طلاب خواهر بیان کرد: چندین تئوری اصلی انقلاب اسلامی که بر اساس اندیشه اسلام ناب و قرائت امام راحل از قرآن و سنت شکل گرفت، مقوله زن و خانواده است و این مسئله از محورهایی است که باید بتوانیم تقابل اسلام و تمدن غرب را در آن به خوبی نشان دهیم. شما عزیزان باید پرچمدار این گفتمان در عالم باشید.
وی در پایان تأکید کرد: تئوری جامع اسلام در حوزه زن خانواده و جامعه باید برای شما به خوبی تبیین شود تا بتوانید پرچمدار این نگاه در عالم باشید. برای کنش گری درست معرفتی و فرهنگی، ضوابط و شرایط اخلاقی و روحی لازم است که باید مورد توجه شما باشد. شما موج شکنان و مشعل داران یک اندیشه هستید. گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان علم، فرهنگ، دانش و بینش است، اما طرح این گفتمان در جهان انسانهای بزرگی را میطلبد که این بزرگی را شما باید در زمان تحصیل در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی کسب نمایید.