خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.
داوران آثار صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
حسین پاکدل، فرهاد مهندس پور و پیام دهکردی نمایشهای صحنهای رقابتی (مسابقه تئاتر ایران) در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را داوری میکنند.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار میشود. نشانی سایت جشنواره www.fitf.ir است.
تئاتر فجر ما را در شرایط ناامیدکننده همچنان امیدوار نگه می دارد
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر پنجشنبه ۹ بهمن از ستاد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازدید و با معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر و جمعی از مدیران جشنواره دیدار کرد.
در ابتدای این جلسه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم و تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: خدا را شاکریم که امسال با توجه به شرایط پیچیدهای که بود، توانستیم با درایت آقای مسافرآستانه و همکاران ستادی ایشان تا این لحظه رویداد فجر را درست مدیریت کنیم.
قادر آشنا ضمن ارائه کلیاتی از جشنواره و شرایط سنی هنرمندان حاضر در جشنواره عنوان کرد: اگر همت هنرمندان خصوصاً دوستان جوان نبود، تلاش همکاران بنده هم به نتیجه نمیرسید و این غیرت و پشتکار در شرایط خاص امسال قابل ستایش است.
در ادامه حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه را موجب دلگرمی دانست و گفت: از چند ماه گذشته تاکنون جلسات متعددی تشکیل شد تا از تجربه صاحبنظران استفاده و فراخوان را با توجه با شرایط موجود تنظیم کنیم و به همین دلیل فراخوان را بخش به بخش ارائه دادیم.
مسافر آستانه در ارتباط با بخش «سرباز انقلاب»در جشنواره امسال گفت: ما می توانستیم همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی این بخش را برگزار کنیم اما به دلیل اهمیت این موضوع و جدیت پرداختن به این موضوع این بخش ویژه را در جشنواره فجر قرار دادیم.
وی در همین زمینه ادامه داد: امسال برای اجرای دو نمایش ویژه شهدای هستهای برنامه ریزی شده است که محملی باشد تا برای نگاه به این موضوع هم در جشنواره فجر راهی باز شود.
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با بخش تله تئاتر و گزارش صحنهای هم گفت: این بخش غیررقابتی بعد از ۱۰ سال به جشنواره اضافه شد و علت آن هم ضرورت ضبط آثار نمایشی و قابلیت ارائه آن در شرایط خاص امسال است.
وی ادامه داد: همه آثار جشنواره به صورت حرفه ای ضبط می شود که قابلیت ارایه حرفه ای در پلتفرم ها را داشته باشد.
مسافرآستانه در پایان صحبتهایش نیز به همکاری مناسب با صداوسیما با درایت معاون سیما و همچنین بخش وبینار جشنواره اشاره کرد و گزارشی نیز ارائه داد.
جشنواره سی و نهم از نظر کمی و کیفی کم از دورههای گذشته ندارد
سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: مهم ترین دغدغه ما در ابتدای برنامه ریزی در شرایط کرونا، برگزار شدن یا نشدن جشنواره ها بود. جشنوارههای فجر از مهمترین رویدادهای ما هستند و حیف بود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار نشود. در ابتدا فکر میکردیم که این دوره از جشنواره به لحاظ کمی و کیفی محدودتر از قبل برگزار شود اما حضور مرد میدانی نظیر حسین مسافر آستانه با بهره بردن از همتی عالی نشان داد که جشنواره علاوه بر کیفیت از نظر کمیت نیز چیزی از دورههای گذشته کم ندارد.
وی افزود: برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر با ایام دهه فجر نیز طبق روال سالهای گذشته اتفاق مبارک و خوشی است که در این دوره شاهدش هستیم.
برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر که تقریبا عمری به قدمت انقلاب اسلامی ایران دارد، وقفه ایجاد میکرد و ممکن بود اهالی هنر و تئاتر رفته رفته مناسبات خود را با این هنر از دست بدهندجامعه ایرانی جامعهای پویا و غیرقابل پیش بینی است
در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شاید برای ما در ابتدای همه گیری کرونا تصمیم بر عدم برگزاری رویدادهایی که تاریخچه مختصری دارند، سادهتر بود و میشد با حذف موقتشان در این دوران، با ریسک کمتری عمل کرد اما برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر که تقریبا عمری به قدمت انقلاب اسلامی ایران دارد، وقفه ایجاد میکرد و ممکن بود اهالی هنر و تئاتر رفته رفته مناسبات خود را با این هنر از دست بدهند. از سویی نبودن چنین رویدادی خود پرهزینه بود و از سویی دیگر اگر هم قرار بر این بود که با برگزاری اش تنها کالبدی از آن باقی بماند و با کیفیت کمتری برگزار شده و سابقه و پیشینه خود را تخطئه کند، تصمیمگیری سخت میشد.
وی افزود: در این شرایط با نگاه به انرژی و سرمایه هنری و فرهنگی کشور در ارتباط با جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر به عنایات الهی اتکا کردیم و از سرمایههای هنری که در ایام کرونا هم حتی میتواند قابل توجه و سرزنده باشد، بهره بردیم. فکر نمیکردیم برای مثال در سینما به خروجی تولید ۶۰ فیلم در دوران کرونا برسیم. این در حالی بود که در ابتدا برایمان سوال بود که آیا میتوانیم به حداقلی از تولیدات سینمایی برای برخورداری از یک استاندارد در برگزاری برسیم یا نه؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وضعیت مشابهی هم در تئاتر وجود داشت اما انرژی و شور حرکت و پویایی در جامعه ایرانی تاکید میکند که کار هنر تعطیلی بردار نیست. دوران کرونا شباهتهایی به دفاع مقدس و جنگ داشت. چراکه ما در دوران دفاع مقدس هم تجربههای هنری را پشت سر گذاشتیم. جامعه ایرانی علیرغم نقدهایی که بر آن بعضا هم وارد است جامعه خاص و غیر قابل پیش بینی و پویا است و شرایط ثانوی آن را در حالت ایستا قرار نمیدهد.
اقتصاد تئاتر در گروی افزایش مخاطبان
صالحی تأکید کرد: ممکن بود تولیدات تئاتری و سینمایی را در جشنوارههای فجر امسال کمتر داشته باشیم اما همچنان امید داشتیم که رویدادهای مرتبط با سینما و تئاتر و موسیقی بتوانند فعالیت و حیات خود را ادامه دهند. خوشبختانه هرچه کار پیش رفت، علیرغم تعلیق یکساله در ارتباط با فعالیت این حوزهها شاهد تولیداتی بودیم. همچنین نسبت ۵۴ درصدی حضور استانها در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز نشان میدهد که این گروههای نمایشی چه سختیهایی را برای حضور در جشنواره سپری کرده اند. به ویژه این که در موج سوم شیوع کرونا که تقریبا همه شهرها در وضعیت قرمزی داشتند، کنترل اوضاع سخت و چشمانداز تیره بود و نمایشها نیاز به تمرین و رسیدن به استانداردی برای داوری داشتند.
باید به نیمه پر لیوان در این وضعیت نگاه کرد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این دوران قدرت افزودگی دارد و میتواند در شرایط ناامید کننده ما را همچنان امیدوار نگه داردوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: این که کمیت آثار با شرکت ۱۰۷ گروه نمایشی در جشنواره سی و نهم به حد قابل قبولی از رقابت رسیده است، جای خوشحالی دارد. باید به نیمه پر لیوان در این وضعیت نگاه کرد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این دوران قدرت افزودگی دارد و میتواند در شرایط ناامید کننده ما را همچنان امیدوار نگه دارد. از سویی شرایط سخت خود فرصتهای جدیدی ایجاد میکند و اکنون تبدیل تهدید به فرصت را در جامعه ایرانی شاهد هستیم.
وی افزود: وضعیت فعلی قدرت گسترش مخاطب تئاتر را به دست میدهد. تئاتر از گذشته تاکنون همواره مخاطبانی خاص برخلاف موسیقی و سینما داشته است و با گسترش مخاطبانش باید اقتصاد خود را تقویت کند و خوشبختانه اتفاق سازمان یافتهای که در این دوره از جشنواره مبنی بر ضبط حرفهای آثار دنبال میشود اتفاق خوبی است که میتواند این بعد را تقویت کند. این که هنرمندان بدانند صرفا برای حاضران در سالن اجرا نمیکنند. این چشم انداز و بستری برای ارتقای ذائقههای تئاتری ایجاد میکند و آنها با تماشای تله تئاترها ذائقه مصرف تئاتر را ارتقا میدهند. جامعه ایرانی خیلی کم به سالن تئاتر میرود. در حالی که تئاتر ویژگیهای منحصر به فردی دارد و امتیازات آن را در سینما نمیتوان یافت کرد.
صالحی با بیان این که امکان ضبط حرفهای اجراهای سالنی بستر و فرصت جدیدی برای تئاتر ایجاد میکند، عنوان کرد: با گزارشهای ارائه شده از کمیت و کیفیت آثار به نظر میرسد توجه به مسائل روز نظیر موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اقدامی درخور توجه در جشنواره است. او نمادی ملی است از این که چطور یک شخصیت میتواند پیشانی یک ملت در امر مقاومت از منافع ملی باشد.
وی در پایان گفت: به سهم خودم از همه عزیزانی که تلاش کردند در شرایط پر مخاطره در استانها و مرکز، با برپایی جشنواره تئاتر فجر مانع از توقف رودخانه جاری تئاتر شوند و تلاش کردند بر نقاط قوت آن بیافزایند تشکر میکنم. انشالله بتوانیم جشنواره قابل دفاعی به ملت ایران و هنر ارائه کنیم.
در این دیدار جمعی از مدیران سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشتند.
اعلام اسامی «نمایشهای عروسکی سنتی» جشنواره تهران مبارک
نام ۷ «نمایش عروسکی سنتی» راهیافته به مرحله نهایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اعلام شد.
هیات انتخاب بخش «نمایشهای عروسکی سنتی» این رویداد متشکل از داود فتحعلیبیگی، پوپک عظیمپور و شهرزاد مبرهن اسامی ۷ اثر راهیافته به مرحله نهایی را از میان ۱۴ طرح و ایده پذیرفتهشده در مرحله نخست، اعلام کردند.
اسامی این نمایشها به ترتیب حروف الفبا به شرح ذیل است:
۱- «آخرین جشن پاییز» به نویسندگی و کارگردانی علی جباری از تهران (جَنبی)
۲- «بارگاه سلیمخان» به نویسندگی رسول شیخاحمدخمسه و کارگردانی زهرا امینی از تهران (جَنبی)
۳- «بارگاه سلیمخان» به کارگردانی صفرعلی محمدزادهسقا از تهران
۴- «سلامان و مبارک» به نویسندگی و کارگردانی محمود دهقانهراتی از کرج
۵- «در خمره بمانیم» به کارگردانی امیرحسین انصافی از تهران
۶- «دردنونه خیمه» به نویسندگی و کارگردانی حسین ربیعی از تهران
۷- «کرسیبازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آزادفرد از تهران
مدیریت بخش نمایشهای عروسکی سنتی این دوره از جشنواره بر عهده سیاوش ستاری است.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با یاد زندهیاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با دبیری اجرایی مهدی حاجیان از ۱۰ تا ۱۷ اسفندماه سال جاری برگزار میشود.
میزبانان نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
نمایشگاه عکس و پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش ۱۰۲ اثر به صورت حضوری در سه شهر تهران، کاشان و تبریز و به صورت آنلاین در گالریهای مجازی برگزار میشود.
نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فردا (شنبه ۱۱ بهمن) در اولین روز از برگزاری این رویداد از ساعت ۱۱ در ایستگاه راه آهن تهران افتتاح میشود.
این نمایشگاه با نمایش ۵۰ عکس و ۵۲ پوستر و مجموع ۱۰۲ اثر از عکاسان و طراحان پوستر به مدیریت مهدی آشنا همزمان با ارائه در گالریهای مجازی و بستر نت در سه شهر تهران، کاشان و تبریز برگزار میشود.
راه آهن تهران نیز به دلیل نقش تاریخیاش در ورود به شهر و خروج از آن و با هدف برگزاری رویدادهای هنری در مناطق کم برخوردار، در این دوره به عنوان پایگاه اصلی نمایش عکسها و پوسترهای جشنواره در تهران انتخاب شده است. همچنین در شهر کاشان نیز یک خیابان از مناطق مرکزی این شهر به نمایش عکسها و پوسترهای راهیافته به رقابت جشنواره سی و نهم اختصاص دارد.
شهر تبریز نیز با اختصاص فضایی در دانشگاه فرهنگ و هنر میزبان عکسها و پوسترهای حاضر در جشنواره سی و نهم و علاقهمندان به هنر عکاسی و طراحی است.
گالریهای مجازی بام، گالری مجازی خانه هنرمندان ایران، صفحه اینستاگرام و سایت جشنواره تئاتر فجر، سایت ایران تئاتر و... نیز میزبانان آنلاین این بخش از جشنواره هستند.
نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن در دو فضای حضوری و آنلاین میزبان علاقهمندان است.