به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد مهدی شریف تبار بعدازظهر جمعه در نشست با فعالان رسانه و فضای مجازی در بابلسر با اشاره به ایران به بازدارندگی نظامی رسیده و جنگ نظامی علیه کشور حذف شده است، افزود: جنگ اقتصادی، شناختی و روانی، اطلاعاتی، فرهنگی اعتقادی از دیگر راهبردهای دشمن به شمار میرود.
وی با بیان اینکه در جنگ شناختی و روانی سلاح دشمن فضای رسانه و مجازی برای مدیریت ادراک است، افزود: دشمن درصدد قبضه افکار عمومی است و تغییر شناختی در جنگ روانی مطرح میشود از این رو روایت اول در جنگ شناختی و روانی و فرهنگی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در عرصه سواد روایت ضعیف در جنگ روایت ضعیف هستیم خواستار شناخت مرزها و مفاهیم روایت شد و گفت: در مقابل روایتهای دشمن باید ببینیم روایت تقابلی و یا گفتمان روایی داشته باشیم و مسائل را تجزیه و تحلیل کنیم.
حجت الاسلام شریف تبار به مؤلفههای سواد رسانهای و روایت اشاره کرد و گفت: عصر حاضر انسان - رسانه به شمار میرود و وقتی اصل روایت و مؤلفههای سواد روایت را نشناسیم در روایت اول دچار مشکل میشویم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به جنگ روایتها به خوبی واکاوی نشده است، تصریح کرد: روایت اول در کوران حوادث مسئله بسیار مهم است زیرا در جنگ ترکیبی چند ستون راهبردی از جمله تهدید نظامی مطرح است و دشمن در این راهبرد تلاش میکند با ایجاد رعب، جنگ نظامی را پیش برد.
وی دومین راهبرد را جنگ اقتصادی بیان کرد و تحریم را سلاح دشمن در این برهه دانست و گفت: از هر طریقی سعی در اخلال اقتصادی میکند تا به اهداف خود دست یابد اما در جنگ شناختی و روانی یکی از سلاح دشمن رسانه و فضای مجازی است.
حجت الاسلام شریف تبار با اظهار اینکه وارونه نشان دادن وقایع و حوادث از دیگر طرحها است، نقشه و راهبرد اطلاعاتی را از دیگر راهبردها در جنگ راهبردی ذکر کرد و گفت: جنگ فرهنگی و اعتقادی نیز از دیگر مظاهر جنگ ترکیبی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید براین که نهضت سوادآموزی در عرصه رسانه باید راه اندازی شود، گفت: برای اینکه در جنگ فرهنگی خاکریزهایی بزنیم و جایگاهها را مشخص کنیم به حوزه سواد رسانه باید توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی با عنوان اینکه در مدرسه سواد روایت درپی آن هستیم که مباحث مختلف را مشخص کنیم، افزود: همچنین عملیاتهای مختلف روایتها را باید بشناسیم و در قصه روایتها و پردازش آن به مسائل مختلفی توجه کنیم و باید خط محتوایی را در روایتها بشناسیم.