سرود گروه کر
اصطلاح گروه کر می تواند به منظورهای مختلفی به کار برود اما تشخیص آنها چندان کار سختی نیست و به طور کلی اصطلاح «کر» به عنوان شکلی از فعالیت زیرمجموعه ای برای اجرای دسته جمعی به کار می رود.
گروه کر یا هم سرایان، قطعاتی به نام موسیقی کرال که جهت اجرای این گروه ها نوشته می شود را به نمایش می گذارند و خواندن این آواز به صورت دست جمعی و هماهنگ صورت می گیرد. برخی از این گروه ها وابسته به کلیساها هستند و برخی دیگر نیز به اجرا در سالن های کنسرت یا تئاتر می پردازند.
همچنین اصطلاح هایی مانند «گروه کر سازهای بادی-چوبی» یا انواع گروه های کر دیگر نیز وجود دارند که کار آنها نیز اجرای قطعاتی به صورت دست جمعی است.
موسیقی کرال از موسیقی سنتی ریشه گرفته است و دلیل آن رایج بودن آوازخوانی در گروه های بزرگ است که سالهاست در دل فرهنگ های قدیمی وجود دارد. قدیمی ترین قطعات موسیقی کرال ضبط شده به یونان باستان باز میگردند و کامل ترین آثار به جای مانده نیز شامل سوردهای مذهبی دلفی از قرن دوم و سرودهای مذهبی mesomedes از قران دوم هستند.
گروه کر ملی ایران به رهبری آلفرد ماردویان پیش از انقلاب تشکیل شده بود که به اجرای ترانه های محلی ایران و بازسازی آثار بعضی از آهنگسازان معاصر می پرداختند. پس از انقلاب ۱۳۵۷ این گروه منحل شد و رهبر آن به آمریکا مهاجرت کرد.
فعالیت کر ملی ایران در ابتدا با بهره وری از تنظیم های روبن گریگوریان (نخستین فردی که ترانههای ملی ایران را جمع آوری و برای چهار صدا تنظیم کرد) شکل گرفت اما پس از مدتی رهبر آن یعنی ماردویان نیز به گردآوری ترانه های محلی و تعدادی از آثار آهنگسازان معاصر و تنظیم آنها برای آواز گروهی پرداخت.
زمان دقیق تاسیس گروه کر ملی ایران سال ۱۳۵۱ است؛ البته قبل از آن نیز گروه های متعددی به صورت پراکنده در ایران فعالیت داشتند اما عمده فعالیت آنها اجرای آثار آهنگسازان غربی بود.
فعالیت های گروه کر ملی ایران با استقبال زیادی در استان تهران روبرو شد و تا سال ۱۳۵۷ سه گروه کر مستقل و حرفه ای در ایران فعالیت داشتند که پس از انقلاب فعالیت آنها متوقف شد و رهبر هر سه گروه ایران را ترک کردند. بعد از انقلاب، پاییز ۱۳۷۸ شروعی دوباره برای آموزش و تشکیل گروه کر ایرانی بود و در دی ماه این سال بیش از صدها نفر که اکثرا تجربه ای نیز در زمینه موسیقی نداشتند برای حضور در گروه کر تهران ثبت نام کردند که حدودا چهل نفر از آنها به عنوان اعضای گروه پذیرفته شدند و به تمرین و اجرای آثار مشغول شدند. کمتر از یکسال بعد اعضای این گروه به اجرای نخستین کنسرت خود پرداختند که در آن آثار مختلفی روی صحنه رفتند و نتایج آن بیش از انتظار افراد از یک گروه آماتور بود.
رهبری گروه های کر معمولا توسط یک رهبر ارکستر صورت میگیرد و از رایج ترین روش ها برای اجرا، تقسیم گروه به چهار بخش است تا اجرا در هارمونی چهار قسمتی انجام شود. البته در اضافه کردن بخش های بیشتر محدودیتی وجود ندارد به طوری که توماس تالیس اجرایی چهل بخشی برای هشت گروه کر با پنج صدا نوشته است. رایج ترین تقسیم بندی ها به صورت سه بخشی، چهار، پنج، شش و هشت بخش صورت می گیرد.
اجرای گروه های کر می تواند آواز همراه با ساز باشد یا تنها از صدای خوانندگان تشکیل شود. سازهایی که در این قطعات استفاده می شوند متفاوت هستند و از سازهای زیادی می توان در آن استفاده کرد اما برای تمرین گروه کر معمولا تنها از یک پیانو یا ارگ (حتی برای تمرین قطعات بدون ساز یا تمرین هایی که سازهای مختلف دارند) استفاده می شود.
برای دسته بندی گروه های کر روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم
یکی از رایج ترین گروه های کر هستند که معمولا شامل چهار صدا می شوند. این چهار صدا شامل سوپرانو، آلتو، تنور و باس هستند.
اجراهای این گروه نیز مانند گروه کر مختلط شامل چهار صدا می شود با این تفاوت که پسران بخش بالایی را می خوانند (که به آن تریبل یا سوپرانوی پسرانه می گویند) و مردان نیز خواندن بخش آلتو را بر عهده دارند. کلیسای جامع انگلیس محل اصلی حضور گروه های کر مردان است.
این گروه نیز شامل دو بخش از صداهای سوپرانو و آلتو است و قطعات موسیقی توسط بانوان اجرا می شوند.
همانطور که از نامش پیداست، اجراهای این گروه نیز توسط کودکان و نوجوانان صورت می گیرد و معمولا دو یا سه بخشی هستند اما می توان به آنها صداهای بیشتری نیز اضافه کرد.
از دیگر دسته بندی هایی که برای گروه کر استفاده می شود، دسته بندی گروه های کر بر اساس نهادی است که در آن فعالیت می کنند
در این روش، گروه های کر به این موارد تقسیم می شوند:
● گروه کر کلیسا
● گروه های کر دانشگاهی
● گروه های کر جمعی (متشکل از کودکان و بزرگسالان)
● گروه های حرفه ای مستقل
● گروه های کر مدرسه ای
● و...
دسته بندی دیگری که برای گروه های کر استفاده می شود، بر اساس سبک موسیقی است که آنها اجرا می کنند.
به احتمال زیاد شما نیز با مزایای بسیار فعالیت های گروهی آشنا هستید. در دنیای موسیقی هم تمرین، آشنایی و آموزش یا اجرا هایی که به صورت گروهی هستند توسط افراد بسیاری توصیه می شوند. گروه های کر یکی از بهترین انتخاب ها هستند زیرا عضویت در آنها نسبتا ساده است و آموزش ها از پایه صورت می گیرد و افراد با اصولی مانند نت خوانی آشنا می شوند. علاوه بر آن مهارت های آواز و... در آنها به چالش کشیده می شود. از دیگر مزایای عضویت در گروه کر برای علاقه مندان به موسیقی می توان به این موارد اشاره کرد:
● افزایش بهره وری
وقتی به صورت گروهی فعالیت کنید با همکاری و کمک به یکدیگر می توانید خیلی راحت تر ایرادات موضوع را برطرف کنید.
● افزایش کیفیت و رضایت از نتیجه
تمامی افراد گروه در نتیجه نهایی تاثیر گذار هستند و هنگامی که یک گروه هماهنگ و بزرگ روی موضوعی کار کنند، نتیجه به احتمال زیاد شگفت انگیز خواهد بود!
● تعهد بیشتر در رسیدن اهداف
در صورت فعالیت گروهی علاوه بر تعهدات و خواسته های شخصی، مسئولیت های دیگری نیز به شما واگذار می شود و دلایل بیشتری برای ادامه مسیر خود دارید.
● ارتباط صمیمانه و تقویت روحیه
اعضای گروه کر به صورت دوستانه در کنار یکدیگر قرار میگیرند و فارغ از مسائل بسیاری به تمرین و اجرای موسیقی در این گروه ها می پردازند که باعث تقویت روحیه و ارتباط صمیمی تر با دیگران می شود.
در گروه های کر محدودیت زیادی وجود ندارد و معمولا افراد در سه رده سنی کودکان (۸ تا ۱۳ سال) و نوجوانان (۱۴ تا ۱۷ سال) و بزرگسالان (۱۸ به بالا) در این گروه ها عضو می شوند. برخی از مواردی که می تواند در گروه یا افراد مشکل ساز شود عبارتند از:
● آموزش ناکافی
اصلی ترین بخش پیش از اجرا تمرین کافی و آموزش درست و اصولی است که در صورت کمبود آن افراد و در نتیجه گروه موسیقی با مشکل مواجه می شوند و باید به این مورد بیش از هرچیزی توجه کرد.
● عملکرد نامناسب و همکاری ضعیف
برای یک اجرای بی عیب و نقص لازم است که تمامی افراد مسئولیت پذیر باشند، به اندازه کافی تمرین کنند و با همکاری درست اجرایی بی نظیر را روی صحنه ببرند.
برای عضویت در یک گروه کر حرفه ای باید دانش و تجربه قبلی در زمینه موسیقی داشته باشید اما در گروه های کر آموزش ها برای افراد مبتدی از پایه شروع می شوند و هنرجویان همراه با گروه پیشرفت می کنند. هرچقدر سطح دانش و اطلاعات شما در زمینه موسیقی از قبل بیشتر باشد پیشرفت شما در گروه کر نیز سریع تر اتفاق می افتد.
با وجود تفاوت زیاد در اجراها و توانایی خوانندگان مختلف در گروه های کر، اکثر خواننده ای حرفه ای در مقایسه با دیگران در مهارت های زیر حرفه ای تر هستند:
دقت در خواندن نت خواسته شده با توجه به زیر و بم درست و رنگ صدایی که مکمل دیگر خوانندگان باشد
● پرهیز از خواندن با صدای بلند که موجب شنیده شدن محسوس صدا به صورت انفرادی از بخش خود می شود و دقت در کنترل حجم صدا با توجه به خواسته های رهبر
● دیدخوانی بسیار روان
● دقت در رعایت سبک تلفظی که رهبر گروه تعیین کرده و بیان صحیح، زمانبندی درست و قراردهی درست صامت ها
● درک و تفسیر موسیقی و در نتیجه بازتاب آن در تولید صدای آن اثر
● نظارت به رفتار و مهارت فردی مانند چگونگی خواندن، یافتن اشتباهات و تلاش برای درست کردن آنها در طول زمان
● ارائه صدایی سالم و خوشایند
● پذیرش راهنمایی و پیشنهادهای دیگر اعضای گروه که باعث پیشرفت کل گروه می شوند حتی زمانی که با عقاید شخصی هم سو نیستند
گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته