(تصاویر) مرد عنکبوتی عکاس برتر جام جهانی شد!

فرارو شنبه 26 آذر 1401 - 17:23
بودا مندز برزیلی، عکاس گتی ایمیجز که در این پروژه با فیفا همکاری می‌کند در خصوص عکاس‌های ثبت شده به شیوه عکاس کبوتر گفت: سعی کردیم جلوه هنرمندانه تری به کار بدهیم؛ برای این کار از خطوط زمین بازی و همچنین سایه‌ها استفاده کردیم. عکس‌های معمولی بازی از این زاویه گرفته نمی‌شود و مطابق معمول از کنار زمین ثبت می‌شود. ما با استفاده از این شیوه، انعطاف کار را بالا برده ایم و اگر بخواهیم از آن جا، چیزی که با دوربین بدون لنز ثبت می‌شود را شرح دهیم.

شیوه عکاسی جدیدی که در جام جهانی قطر مورد استفاده قرار گرفته، متفاوت، خاص و البته ترسناک است.

به گزارش ورزش سه، ورزشگاه‌های مدرن جام جهانی قطر دارای جزئیاتی هستند که شاید اکثر هواداران از آن‌ها اطلاعی نداشته باشند. به هر حال، طبیعی است که در یک بازی فوتبال همه توجه‌ها به اتفاقات داخل مستطیل سبز معطوف باشد.

با این حال، اگر کمی کنجکاوانه‌تر به اطراف نگاه کنید، متوجه افرادی خواهید شد که بالای سرتان حرکت می‌کنند. در ابتدا، ممکن است تصور شود که آن‌ها تکنسین‌هایی هستند که تنظیماتی را در ساختار ورزشگاه انجام می‌دهند یا موقعیت نورافکن‌ها را تنظیم می‌کنند.

اما اگر فقط کمی بیشتر توجه کنید متوجه خواهید شد که این متخصصان واقعاً چه می‌کنند. آن‌ها را که توسط گروهی از خبرگزاری‌ها برای ارائه نگاهی جدید به بازی فوتبال انتخاب شده اند، "عکاس کبوتر" می‌نامند.

پرتره‌هایی خاص از تراژدی یا پیروزی

آن‌ها با لنز‌های تله‌فوتوی قدرتمند خود و قرار گرفتن در ارتفاع بیش از ۲۰ متری زمین، موفق به ثبت زوایا و عکس‌هایی می‌شوند که از لبه زمین و به شیوه سنتی، ممکن نیست. برخی از این صحنه‌هایی که از بالا گرفته می‌شوند به پرتره‌هایی ماندگار از تراژدی یا پیروزی تبدیل می‌شوند، مانند برخورد پنالتی مارکینیوش به تیر عمودی دروازه که موجب حذف برزیل از مرحله یک چهارم نهایی شد، قیچی دیدنی ژیرو مقابل لهستان که گل شدنش را جشن گرفت، ولی داور آن را مردود اعلام کرد یا جشن عربستانی‌ها مقابل آرژانتین که همگی به خاطر تمایز یاد شده، زیباتر به نظر می‌رسند.  

عکاسی از فاصله‌ای که بازیکنان اندازه مورچه می‌شوند

بودا مندز برزیلی، عکاس گتی ایمیجز که در این پروژه با فیفا همکاری می‌کند در خصوص عکاس‌های ثبت شده به شیوه عکاس کبوتر گفت: "سعی کردیم جلوه هنرمندانه تری به کار بدهیم؛ برای این کار از خطوط زمین بازی و همچنین سایه‌ها استفاده کردیم.

عکس‌های معمولی بازی از این زاویه گرفته نمی‌شود و مطابق معمول از کنار زمین ثبت می‌شود. ما با استفاده از این شیوه، انعطاف کار را بالا برده ایم و اگر بخواهیم از آن جا، چیزی که با دوربین بدون لنز ثبت می‌شود را شرح دهیم، چیزی شبیه مورچه‌های بسیار ریز یا عروسک‌های پلی موبیل را می‌توانیم مثال بزنیم. "

پیش از این با استفاده از شیوه Cat Walk عکس‌هایی توسط دوربین‌های قدرتمند که در نقاط استراتژیک امتداد بالای ورزشگاه‌ها کار گذاشته شده بودند، ثبت می‌شد و کنترل آن را فردی در کنار زمین، به عهده داشت. در روش جدید "عکاس کبوتر"، اما داستان متفاوت و خطرناک‌تر است؛ البته نتیجه جذاب کار باعث می‌شود تا این سختی‌ها به چشم نیاید.

احتمال سقوط دوربین عکاسی روی بازیکنان و هواداران!

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عکاسی آزمایشی توسط عکاسانی که روی سقف ورزشگاه‌ها قرار گرفته بودند انجام شد. بودا مندز یکی از این عکاسان بود که بالاتر از همه در ورزشگاه قرار می‌گرفتند تا از بهترین زوایای ممکن عکاسی کنند. اکنون، اما شرایط متفاوتی را شاهد هستیم؛ صرف ساعت‌ها زمان روی کابل‌های فولادی با تجهیزات چند کیلویی و حرکات محدود.

این جا باید بسیار احتیاط کرد چرا که هر جسمی که از آن بالا سقوط کند، احتمالا روی سر هواداران، عکاسان یا بازیکنانی که آن پایین هستند فرود خواهد کرد! برای بالا بردن اقدامات ایمنی، عکاسانی که از آن بالا آویزان هستند، به وسایل ایمنی از جمله چکمه، جلیقه، روپوش و کلاه ایمان مجهز هستند.

ترسناک مثل یک غواص در همسایگی تک تیرانداز‌ها

از بین کسانی که برای این عکاسی هیجان انگیز و متفاوت درخواست ارائه کرده بودند، فقط پنج حرفه‌ای در هر بازی شانس اجرای کار را داشتند. این افراد همچنین باید آموزش‌های امنیتی سختی را پشت سر بگذارند. بودا اعتراف می‌کند: «کمی ترسناک بود»، اما هیچ چیزی باعث نشد که او از این تجربه جذاب دست بکشد. او در مورد نحوه آماده سازی خود و دیگر عکاسان کبوتر گفت:

"ابتدا باید در برزیل تمرین می‌کردم. تمرکز اصلی روی موضوع ایمنی، دقت در اتصال همه تجهیزات به کابل‌ها و ... است. ابتدا باید همه چیز را آزمایش کنیم، درست مثل یک غواص، فقط در وضعیت معکوس. در کلاس‌های آموزشی فیفا به ما یک نفر را نشان دادند که به پایین سقوط کرده و دچار خونریزی شده بود.

این نشان می‌داد که قضیه جدی است! فقط کسانی که دارای گواهینامه و مجوز هستند، واجد شرایط بالا رفتن هستند. این یک تجربه بسیار متفاوت است؛ در یکی از آن‌ها وقتی به یک سمت نگاه کردم دو تک تیرانداز با دوربین دوچشمی دیدم. "

احتمال اقامت چهار ساعته در ارتفاع چند ده متری

عکاس برزیلی اعتراف می‌کند که لحظات اولی که روی Cat Walk قرار می‌گیری، بسیار پر استرس و تنش زاست. تطابق با محیط، تشخیص مکان، مطالعه موقعیت تیم‌ها و شناسایی بهترین مکان‌ها برای ثبت بهترین تصاویر، به زمان نیاز دارد. به همین دلیل، حدود دو ساعت قبل از شروع بازی، ارتفاع نوردی شروع می‌شود. اگر بازی به وقت اضافه و پنالتی کشیده شود، آن‌ها حدود چهار ساعت باید آن بالا باشند! توصیه‌های مهمی برای این افراد وجود دارد:

"هنگامی که به آنجا رسیدید، فقط پس از پایان بازی می‌توانید به پایین بروید پس مقدار زیادی آب بنوشید و قبل از صعود حتما به دستشویی بروید؛ و البته مهمتر از همه چیز فقط وسایل ضروری را بردارید: در این مورد، دو دوربین، لنز و باتری الزامی است. حتی باید از به کار بردن تلفن‌های همراه خودداری و فقط در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کرد؛ سلفی هم ممنوع! "

تجربه ترن هوایی وسط یک بازی مهم

بودا که امروز وظیفه عکاسی از دیدار رده بندی بین مراکش و کرواسی به سبک عکاسی کبوتر را به عهده دارد در الجنوبِ هشت طبقه، لوسیل، البیت و الثمامه و خلیفه کار کرده است.

او کار کردن در ارتفاع بالا روی ورزشگاه خلیفه را با توجه به طراحی آن، به سواری در یک ترن هوایی تشبیه کرده است. او تصاویر مهمی را با این شیوه ثبت کرده است. مثلا لحظه‌ای که مارکینیوش پنالتی خود را به تیر دروازه کرواسی زد و سپس تلفیق حسرت و اندوه او با جشن کروات‌ها از زاویه‌ای متفاوت که تصاویر آن به صورت لحظه‌ای به دفتر لندن ارسال می‌شد. البته برای او ثبت این لحظات سخت بود: "نمی خواستم نیمار گریه کند و چند بازیکن حریف به او دلداری بدهند؛ به عنوان یک برزیلی، برعکس این لحظه را ترجیح می‌دادم.

مندز صحبت‌های خود در خصوص تجربه هیجان انگیز خود را این گونه به پایان می‌رساند: هر وقت از پله‌ها بالا می‌رود، با پدرم که فوت کرده صحبت می‌کنم و می‌گویم؛ هی پیرمرد من به تو نزدیکم، پس کمکم کن تا بهترین کار را انجام دهم!

در پایان توجه شما را به کلکسیونی زیبا از عکس‌هایی که به این شیوه عکاسی شده اند جلب‌می کنیم:

 

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.