محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه پنجمین پژوهش سال سینمای ایران افزود: پژوهشهای کاربردی که میتواند مشکلی را از سینمای ایران حل کند و یا حل مسئلهای در این حوزه داشته باشد در دستور کار سازمان سینمایی قرار میگیرد و با پژوهش گر قرارداد بسته میشود و میتوانند موارد پژوهشی که استخراج میشوند هم در اختیار سینماگران و هم مدیران قرار دهند تا درباره عملیاتی شدن آن برنامه زیر کنند.
وی گفت: معتقدم هرکسی چه در عرصه مدیریت و تصمیم گیری و چه در عرصه راهبرد و حتی تولید آثار سینمایی اگر میخواهد موفق باشد باید مبنای کار خود را پژوهش قرار دهد و بعد از آن است که میتواند یک تصمیم گیری درست داشته باشد؛ بسیاری از تصمیماتی که مبنای تحقیقاتی و پژوهشی ندارد بعد از مدتی دچار مشکلات عدیدهای میشود.
خزایی افزود: خیلی وقتها برای انجام کاری تصمیم گیریهایی میشود، اما در ادامه شکست میخورد؛ علت آن این است که پشتوانه تحقیقاتی ندارد؛ خوشبختانه فیلم سازان ارتباط بسیار خوبی با مقوله پژوهش دارند و در حوزه آثار مستند مبنای اصلی خیلی از آثار کار پژوهشی است.
وی گفت: اهمیت پژوهش بر سینماگران و بر پژوهش گران و حتی بر مدیران پوشیده نیست؛ اهمیت به این مقوله در سینمای مستند بیشتر است؛ در حوزه سینما هم فیلم سازانی هستند که بر مبنای تحقیقات قصههای خود را تبدیل به فیلم میکنند و کارهایشان موفق است. در حوزه آسیبهای اجتماعی؛ دفاع مقدس و حوزههای دیگر میتوانم فیلمسازانی مثال بزنم که غیر ممکن است کار مطالعاتی بدون پژوهش انجام دهند.