به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیتالله مرتضی میرکتولی، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن کریم ضمن تسلیت فرارسیدن سومین سالگرد سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی گفت: مهمترین ویژگی حاج قاسم که باعث شده بود او صاحب مکتب باشد ره آورد ولایت مداریِ او بود، حاج قاسم برای خودش مکتبی خلق نکرد، بلکه او رهرو مکتب اهل بیت (س) بود و این رهروی را در رکاب امام (ره) آموخته و زندگی خود را تمام و کمال در خدمت این معنی صرف کرد و نهایتا نیز در همین راه آسمانی شد.
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین قم در ادامه به تفاوت علوم اسلامی و علوم انسانی اشاره کرد وگفت: آن چیزی که در حوزه علم و معرفت و دانش حسی و تجربی وجود دارد جدای از علوم اسلامی و الهی نیست هر چیزی که در حوزه عقلانیت و دانش به عنوان نقطه کمال، انسان به آن دست پیدا میکند همه اینها زیرمجموعه علم توحید و علوم الهی تعریف میشود.
آیتالله میرکتولی با اشاره به اینکه بحثهای نانوتکنولوژی، دانش هستهای و مباحث فیزیک و دانش پزشکی و پیراپزشکی و تمام دانشهای رایج دردانشگاههای جهان بر محور فعل خداوند بحث میکنند، افزود:، اما وقتی در حوزه دین صحبت میکنیم سخن در مورد قول خداوند است که خدا در آیات خود چه چیزی را بیان کرده و چه هدفی را دنبال میکند که اساس قول وفعل و تقریر معصوم (س) است.
رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه، با بیاناینکه از نگاه قرآن، انسانها به دو دسته تقسیم میشوند، یکی انسانهای دنیاپرست و مادی گرا و دیگری انسانهای حقیقت گرا و کوثری افزود: اگر قرآن را «تبیان لکل شیء» بدانیم و در آن تدبر داشته باشیم و آیات را آن طور که هست بشناسیم راهکارهای بسیار برای همه مسائل زندگی بشر پیدا خواهیم کرد.
آیتالله میرکتولی به آیه ۲۰ سوره حدید مراحل زندگانی انسان را به پنج مرحله که شامل دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی و کهن سالی تقسیم کرد و گفت: لعب بازی دوران کودکی، لهو غفلت دوران نوجوانی، زینت ظاهری آرایشهای دوران جوانی، فخر فروشی بازی دوران میانسالی و شمارش کثرتهای دنیایی بازی دوران پیری است (که چقدر سرمایه و چه مقدار طرفدار وچقدر رای اجتماعی و دوست و قبیله دارم) که هریک از این دورانها با برنامه بهینه می تواند در سرنوشت انسان و رسیدن به تکامل و قرب الهی تاثیرگذار باشد.
آیتالله میرکتولی با اشاره به زندگانی حضرت زهرا (س) ایشان را نمونه کامل از زندگانی و حیات طیبه دانست و گفت: حضرت زهرا (س) از زندگی خوشحال بود نه خانه آنچنانی داشته نه مال و ثروت و باغها وقصرهای مجلل و مرکب گرانقیمت بلکه ایشان غرق در دریای عشق الهی بودند و منشأ جوشش خیر و رحمت و نمونه بارزی از انسانهای کوثری بودند چرا که به حقیقت ابدی متصل شدهاند.
رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه نگاه کوثری به زندگی را یعنی وصل شدن به حقایق عالم و مستغرق شدن در دریای بیکران عشق الهی دانست و افزود: در عالم دنیا انسانهایی بودند که به این نگاه کوثری و حیات طیبه معنا بخشیدند و سردار سلیمانی نمونه بارزی از انسانهای بودند که به دنبال حیات طیبه ابدی بود و توانست به آن جامعه عمل بپوشاند.
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: نگاه کوثری، مهمترین خدمتی است که اسلام و قرآن به ما میآموزد و نوع نگاه ما را تغییر میدهد، اینکه دنیا هدف نیست و نباید به دنبال تکاثر باشیم. چون دنیا مزرعه آخرت است. در تفسیر المیزان، دو دیدگاه تکاثری و کوثری برای نگاه بشر به قرآن بیان شده است.
رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه به تفاوت انقلابهای رهبران در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: در این دنیا رهبران زیادی برای تحقق اهداف خود دست به انقلاب زدند، نلسون ماندلا و چگوارا، هدفشان ایجاد عدالت ورفع تبعیض در جامعه بود واخلاص، ولی نگاه توحیدی وکوثری در این میان انقلاب رهبران دینی مانند حضرت امام (ره) و سردار سلیمانی برگرفته از نگاه حیات طیبه ابدی بود و برای همین هم جاودانه ماند.
وی همچنین در ادامه سخنان خود به تفاوت علوم تفسیری اشاره کرد و گفت: از نظر یادگیری در بین علوم، تفسیر در رتبه اول قرار دارد و مقدم بر همه علوم است و سایر علوم، مقدمه تفسیر هستند، چون تمام علوم بر محور توحید، و توحید در رأس همه علوم است و تبلور واقعی توحید، و تجلی ذات اقدس الهی در قرآن است.