حمله «تار» به اسکار

دنیای اقتصاد دوشنبه 19 دی 1401 - 00:10
فیلم «تار» با کسب جایزه بهترین فیلم از انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا، به یکی از معدود آثار سینمایی تبدیل شد که جایزه اصلی سه رویداد مهم منتقدان، شامل انجمن منتقدان نیویورک، لس‌آنجلس و انجمن ملی منتقدان، را به خود اختصاص می‌دهد. این اتفاق درواقع می‌تواند زمینه‌ساز کسب مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان یعنی اسکار باشد. شاید دور از ذهن نباشد که جایزه بهترین فیلم و ‌بهترین بازیگر زن به «تار» برسد. البته تاد فیلد، کارگردان معروف این فیلم، نیز یکی از جدی‌ترین شانس‌های دریافت اسکار کارگردانی است. به‌هر‌حال پیش از این تنها فیلم‌های «ماشین من را بران» ساخته «ریوسکه هاماگوچی» (۲۰۲۱)، «شبکه اجتماعی» از «دیوید فینچر» (۲۰۱۰) و «هرت لاکر» ساخته «کاترین بیگلو» (۲۰۰۹)، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از این سه رویداد شده بودند که همگی در نهایت نامزد شاخه بهترین فیلم اسکار شدند و فیلم «هرت لاکر» نیز این جایزه را کسب کرد.

«تاد فیلد» کارگردان آمریکایی پس از ۱۶ سال دوری از سینما، فیلم «تار» را در بخش رقابتی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز رونمایی کرد که سومین فیلم بلند او به حساب می‌آید. این کارگردان ظاهرا تصمیم گرفته حضور پررنگ‌تری داشته باشد و قرار است سریال «شیطان در شهر سفید» و همچنین یک سریال تلویزیونی با بازی دنیل کریگ را هم کارگردانی کند. تاد فیلد پیشتر با فیلم‌های «در اتاق خواب» و «بچه‌های کوچک» توانسته بود تصویری جسورانه از جوامع کوچک آمریکایی ارائه کند و مورد توجه اسکار قرار بگیرد. او اکنون در فیلم جدیدش سراغ بیوگرافی‌های سینمایی رفته و بخشی از زندگی یک موزیسین را به تصویر کشیده است.

یکی از مهم‌ترین نکات فیلم «تار» حضور کیت بلانشت است که نقش «لیدیا تار» موسیقیدان مشهور و نخستین رهبر ارکستر زن در تاریخ آلمان را بازی کرده است. «تاد فیلد» قسم خورده که فیلمنامه «تار» را با در نظر گرفتن شخص کیت بلانشت نوشته است و اگر این بازیگر پیشنهاد همکاری را نمی‌پذیرفت، این پروژه هرگز ساخته نمی‌شد. بازی کیت بلانشت توجهات زیادی را به خود جلب کرده و موفقیت قابل‌توجهی را برایش به ارمغان آورده است. از این‌رو از او به عنوان شانس اصلی جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نیز نام می‌برند. این بازیگر استرالیایی پیش از این برای فیلم «هوانورد» (۲۰۰۴) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و برای بازی در فیلم «یاسمن غمگین» (۲۰۱۳) هم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را کسب کرده و حالا در انتظار یک موفقیت چشمگیر دیگر است.

داستان این فیلم زندگی «لیدیا تار» موسیقی‌دان مشهور را روایت می‌کند که تنها چند روز با ضبط سمفونی‌ای فاصله دارد که او را به اوج دوران حرفه‌ای فوق‌العاده‌اش می‌برد. اما هنگامی که به نظر می‌رسد همه‌چیز علیه لیدیا در جریان است، پترا دختر‌خوانده شش‌ساله‌اش به عنوان یک پشتوانه عاطفی مهم برای مادر مبارزش ظاهر می‌شود. منتقدان مطرح سینمای جهان درباره این فیلم دو دسته‌اند. یک عده آن را یک اثر بی‌نظیر می‌دانند و یک عده فاقد ارزش. به عنوان مثال، ورایتی نوشته این فیلم از لحاظ درام، بصری و خلاقیت، خیره‌کننده است. فیلمی که یک داستان بی‌رحمانه اما صمیمی از هنر، هوس، قدرت و وسواس را به تصویر می‌کشد.

هالیوود ریپورتر هم نوشته «تار» نقطه اوج دیگری را در کارنامه هنری بلانشت رقم می‌زند؛ بسیاری آن را بزرگ‌ترین موفقیت او به شمار می‌آورند. همچنین «تار» توضیحی متقاعدکننده برای این موضوع است که چرا باید امیدوار باشیم فیلم بعدی فیلد ۱۶ سال طول نکشد. این اثر یک هنرمند نابغه است. در مقابل نظرات ستایش‌برانگیز، این فیلم مخالفانی جدی هم دارد. آبزرور نوشته اولین فیلم بلند تاد فیلد با عنوان «در اتاق خواب» که سال ۲۰۰۱ ساخته شده درام خانوادگی هوشمندانه و درخشان و حیرت‌انگیز و نفس‌گیری بود؛ در‌حالی‌که «تار» اینطور نیست. بوستون گلوب هم نوشته است «تار» جاه‌طلبانه، غیرمعمول، قدرتمند و در‌نهایت ناامیدکننده است. حماسه‌ای پراحساس که همچنین نگاهی دقیق به موسیقی کلاسیک و برداشتی غیرمتعارف از جنبش «من ‌هم» در جهان است. به زودی نامزدهای جوایز انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) و انجمن بازیگران (SAG) اعلام و همچنین مراسم جوایز گلدن‌گلوب و انتخاب منتقدان برگزار می‌شود که نقش مهمی در پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۳ خواهند داشت.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.