به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار با حضور محمدحسین قاسمی (تهیهکننده)، پریسا کرزیان (فیلمنامهنویس)، مهران احمدی، گلاره عباسی، الناز شاکردوست، بهرام رادان، هوتن شکیبا، گیتی معینی (بازیگر)، حمید نجفیراد و با اجرای محمود گبرلو مجری و منتقد امروز سهشنبه 14 بهمنماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
نرگس آبیار در ابتدا ضمن گلایه از شرایط صوتی سالن نمایش برج میلاد، گفت: سالن برای نمایش خوب نیست و صداها و برخی از موارد دیالوگ ها درست شنیده نمیشد امیدوارم این نقص اصلاح برطرف شود.
پس از آن الناز شاکردوست در پاسخ به این پرسش که آیا فکر میکند که این همکاری مجدد با آبیار سیمرغ دیگری را برای وی به همراه بیاورد گفت: همه تشویق را دوست دارند ولی ما با این نقش میخواستیم صدای زنانی باشیم که شنیده نمی شود و این شنیده شدن صدا برای من مهم تر از دریافت سیمرغ است.
هوتن شکیبا نیز در پاسخ به این سوال گفت: هیچکس نیست که دوست نداشته باشد برنده سیمرغ شود. فیلم ما رسالتی داشته که به انجام رسانده امیدوارم فیلم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.
گلاره عباسی هم در مورد چالشهای نقش خود با اشاره به اینکه کار کردن با خانم آبیار دلچسب و چالشی شیرین است، نقش خود را جالب و از طبقه ای متفاوت و جذاب عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که این نقش باورپذیر شده باشد.
این هنرمند سینما و تلویزیون در ادامه، چالش دیگر اضافه وزن آوردن خود در این فیلم عنوان کرد و گفت: امیدوارم برطرف شود.
هوتن شکیبا هم گفت: در پذیرش این فیلم سعی کردم برای خودم چالشی ایجاد کنم که هم اضافه وزن بود و همه این که در شرایطی که سالن ها بسته بود تلاش کردم در خانه به سختی ورزش کنم و امیدوارم خروجی خوب شده باشد.
نرگس آبیار در ادامه و در پاسخ به این پرسش که این فیلم چقدر بازتاب شرایط جامعه است گفت: هنرمند آینه جامعه است و اگرچه ما نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت میکند و مصلحت را انتخاب میکند اما میگوییم این سکوت مسکنی موقت است و در زیر زمین هنوز موش ها هستند و چیزی عوض نشده است. راحله قصه ما انتخاب میکند دروغ بگوید و جبر او را مجبور به سکوت نکرده است و انتخاب میکند که مصلحت را برگزیند و این شرایط زندگی هرروزه آدمها در شرایط پیچیده است و مختص ایران نیست. حقیقت درست است یا مصلحت؟ این سوال و چالش فیلم است.
وی گفت :نماد در فیلم های من همیشه هست نه خیلی گل درشت اما تنیده شده در فیلم است و این نمادها همیشه وجود دارند و اگر اینها اشیایی باشند که کاراکتر دارند و تفسیر در فیلم ایجاد میکند ممکن است نظر من با مخاطب هم راستا نباشد اما اینها وجود دارد.
آبیار در مورد گریم گلاره عباسی هم توضیح داد: گریم های مختلفی را روی خانم عباسی انتخاب کردیم تا به این گریم رسیدیم و مدل حرف زدن او را به کار اضافه کردیم.
وی افزود: لوکیشن از ابتدا در زورآباد اتفاق می افتد و اطراف تهران است و کسانی که خانه ای ندارند از آنجا شروع می کنند و چنین لوکیشن درست اطراف همه کلانشهرها در تمام دنیا است که در این فیلم ناکجاآبادی به نام زورآباد است.
پرسیا گرزیان نیز درباره ایده فیلم توضیح داد: درست است که شخصیت اصلی زن است اما دغدغه رنج انسان است و برخوردش با جامعه اطراف و همیشه این دغدغه کاری من بوده هست و خواهد بود.
آبیار گفت : شرایط پیش آمده در فیلم ممکن است برای همه پیش آمده باشد اما برای زنان این شرایط پیچیده بیشتر روی می دهد چرا که زنان بخاطر آسیب پذیری و معاش خود وابسته هستند و سکوت میکنند.
وی گفت: من این مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی ممکن است باعث شود شما مصلحت را به عنوان مسکن موقت انتخاب کنید.
آبیار در توضیح تقابل برج و زاغه در فیلم افزود :تقابل برج و شهربازی با لوکیشن فیلم تنها حالت اختلاف طبقاتی را نشان میدهد.
کارگردان ابلق افزود: این فیلمنامه بارها بازنویسی شد و حتی در حین تولید هم تغییراتی داشت.
اوتوضیح داد: دوست دارم کار اقتباسی کنم و روایت و نگاه خودم را به کار اضافه کنم.
وی افزود: هرگز بر موج موفقیت فیلم قبلی سوار نمیشوم و همواره سعی می کنم که آن را بشکنم و موضوعی جدید را خلق کنم.