گرایش به سبک‌های کم‌دوام بیشتر از گرایش به سبک‌های اصیل موسیقی است

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 08:57
عضو هیئت مدیرعامل انجمن موسیقی استان اردبیل گفت: گرایش به سمت سبک‌های زودگذر و کم‌دوام و زیرزمینی بیشتر از گرایش به سمت سبک‌های فاخر و اصیل در موسیقی است.
گرایش به سبک‌های کم‌دوام بیشتر از گرایش به سبک‌های اصیل موسیقی است

نیما سراج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ارتباط با گرایش موسیقیایی جوانان ابتدا باید به این نکته توجه داشت که فرهنگ‌سازی و تربیت ذائقه شنیداری جامعه نقش بسزایی در این مبحث ایفا می‌کند و باتوجه‌به اینکه هنر موسیقی در کشور سالیان بسیار درازی مورد بی‌تفاوتی و نامهربانی قرار گرفته است و هیچ‌گاه به‌صورت جدی به این مقوله پرداخته نشده است که برای تربیت نسلی خوب باید شناخت هنر و فلسفه را در جامعه نهادینه کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در کشور و استان اردبیل این نقصان باعث رشد شیوه‌های ضعیف و به‌اصطلاح آبکی در موسیقی شده و در حقیقت چون بار علمی سطحی شخص جوابگوی تولید محتوا در این چارچوب است که این امر باعث ازدیاد تولید این‌گونه کارها شده است و همچنین استفاده از کلام محاوره‌ای و کوچه‌بازاری برای فهم بی‌دردسر مطلب و ایجاد حس همسان‌پنداری در مخاطب از نظر کلام موسیقی و دایره واژگان خویش، گرایش به سمت سبک‌های زودگذر و کم‌دوام و زیرزمینی بیشتر از گرایش به سمت سبک‌های فاخر و اصیل در موسیقی است.

سراج در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت موسیقی در استان اردبیل تصریح کرد: هنر موسیقی در استان از نظر علمی و فنی با شتاب قابل قبولی در حال پیشرفت است ولی در حالت کلی با درنظرگرفتن ظرفیت و پتانسیل موسیقیایی استان هنوز با جایگاهی که شایسته آن است فاصله داریم.

سرپرست گروه دفنوازان رستان ادامه داد: وقتی با استان‌های موفق در حوزه موسیقی تعامل می‌کنیم این مسافت بیشتر آشکار و قابل‌درک است ولی بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم که هنرمندان جوان و با ذوق استان که هرکدام سرمایه‌های معنوی هستند این خلل را با نبوغ و تلاششان در بازه زمانی کوتاه مرتفع کنند.

کرونا کسب‌وکارهای مرتبط با موسیقی را تا مرز انحلال برده است

سراج با بیان اینکه در سال‌های اخیر چون بدنه مدیریتی ارگان‌ها و ادارات مرتبط با هنر در استان بیشتر از جنس خود هنرمندان بوده شرایط مطلوب‌تری برای هنرمندان ایجاد شده است، تشریح کرد: امیدوارم این نگرش در سطوح بالای مدیریتی همچنان تداوم داشته باشد که در این صورت اثرات مثبت و سازنده آن را در جامعه خواهیم دید.

 عضو هیئت مدیرعامل انجمن موسیقی استان اردبیل با اشاره به اینکه اپیدمی کرونا در حیطه هنر که از آسیب‌پذیرترین حوزه‌های اجتماعی کشور است خسارت و لطمه‌های حاد و هنگفتی تحمیل کرده است که طبیعتاً رسته موسیقی هم از این آسیب بی‌گزند نبوده است، افزود: تعطیلی مراکز آموزشی و خدماتی موسیقی، تعطیلی کسب‌وکارهای مرتبط با موسیقی که از پشتوانه‌های توانمندی برخوردار نیستند عملاً این مجموعه‌ها را تا مرز انحلال به‌پیش برده است و طبق استعلامی که از هنرمندان استان داریم بسیاری از فعالان این حوزه به علت عدم اطمینان به اقتصاد موسیقی در حال ترک این عرصه مقدس می‌باشند.

سراج با بیان اینکه تعلیق کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای موسیقی عملاً راه کسب درآمد برای هنرمندان صحنه‌ای را مسدود کرده به‌طوری‌که معاش و ارتزاق این قشر فرهنگی جامعه در خطر بزرگی قرار دارد که پیامدهای نامطلوبی در لایه‌های دیگر زندگی‌شان نیز به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: برای کاهش این آسیب‌ها در وهله اول نیازمند حمایت‌های مالی با ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره برای هنرمندان هستیم که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به‌صورت گسترده این طرح حمایتی اجرا شده است و در حال شروع پرداختی‌ها به هنرمندان استان هستیم و در کنار حمایت‌های مالی، حمایت‌های معنوی و دلجویی‌های مسئولین و همچنین مردم استان نیز از این قشر کم‌توقع و محجوب، تحمل و شکیبایی این روزهای سخت را برایشان آسان خواهد کرد.

سراج در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر مقوله‌های مؤثر بر هنر موسیقی تشریح کرد: در این مورد باید به چند بخش توجه شود که بخش اول در ارتباط با امکانات و اماکن هنری و فرهنگی است که در سال‌های اخیر با تلاش هنرمندان شاهد تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی و مؤسسات هنری متعددی در ارتباط با موسیقی می‌باشیم و این تعدد و کثرت باعث ایجاد رشد و شکوفایی هنر موسیقی خواهد شد.

وی تشریح کرد: بخش دوم که حائز اهمیت زیادی است احساس امنیت و آرامش هنرمندان موسیقی برای ادامه فعالیتشان است که هنرمندان موسیقی برای خلق اثر یا تربیت نسلی هنرمند نیاز به حمایت و توجه دارند تا با افکاری آزاد و مطبوع بتوانند در این مسئله مسیر گام‌های سازنده‌ای را بردارند.

به گفته عضو هیئت مدیرعامل انجمن موسیقی استان اردبیل، بخش سوم برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب برای تولید علم یا برای ورود علم موسیقی به استان برای ارتقای جایگاه این هنر مقدس در جامعه است اما برای رسیدن به این هدف به تعامل با استان‌های موفق در حوزه موسیقی یا کشورهایی که دارای علم موسیقی سطح بالا و ممتازی نیازمند هستیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.