خیلی از بازیگران به دلیل حضور دو بازیگر انصراف دادند/ تاریخ مصرف بازیگرانی که در نشست خبری حضور پیدا نکردند، تمام شده است/ سینما محتاج بازیگر نیست

خبرگزاری میزان شنبه 22 بهمن 1401 - 01:13
نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «آن‌ها مرا دوست داشتند» با حضور محمدرضا رحمانی کارگردان و تهیه‌کننده و ایرج رحمانی و مهسا اسماعیلی بازیگران فیلم روز جمعه ۲۱ بهمن در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) برگزار شد.

خبرگزاری میزان – در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ فیلم «آنها مرا دوست داشتند» محمدرضا رحمانی تهیه کننده و کارگردان فیلم گفت: دوستان و هنرمندانی که فیلم را دیدند، آن را دوست داشتند و به من دلگرمی دادند.

وی با اشاره به اینکه «آن‌ها مرا دوست داشتند» فیلمی‌ست که با سینمای مستقل گره خورده است، مطرح کرد: شاید این اثر ارزان‌ترین فیلمی‌ست که ساخته شده است. من سابقه ساخت این مدل فیلم را داشتم و فیلم هم نقص‌های فنی دارد که امیدوارم بتوانیم آن را رفع کنیم.

به گفته کارگردان «آن‌ها مرا دوست داشتنند»، روند ساخت فیلم و همه مراحل آن با عشق انجام شده است.

وی افزود: قبل از اینکه من را به عنوان کارگردان بشناسند، دوستان و مخاطبان سینما من را در جایگاه نویسنده می‌شناسند. ایده‌ خرید و فروش نوزاد که در فیلم آن‌ها «مرا دوست داشتند» به آن اشاره شده، به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد و آن را در اطرافم دیدم.

این کارگردان یادآور شد: پس از آن، تحقیقات میدانی و آماری را شروع کردم و به چیزهای عجیبی در زمینه دزدیدن کودکان رسیدم. حدود چهار سال پیش شروع به نوشتن فیلمنامه کردم‌. البته این را بگویم که از نظرِ منِ صاحب فیلم، موضوع فیلم شرافت، امید و نجات جان یک انسان است.

تهیه‌کننده «آن‌ها مرا دوست داشتنند» تصریح کرد: در میان این موضوعات خرید فروش و اجاره جنین بچه و موارد سیاسی و… هم می‌تواند باشد.

رحمانی با بیان اینکه فیلمنامه هفت تا هشت بار بازنویسی شده است، مطرح کرد: ما سال گذشته در اسفندماه فیلمبرداری کردیم و بعد از آن چند فلاش بک اضافه شد. یکی از بازیگران دوست داشت بازی کند و برای آن چند فلاش بک اضافه کردیم. حتی برای شخصیت آخر فیلم هم قرار شد فلاش بک های آن را بگیریم. بعد با پیدا شدن یک بچه در سطل آشغال مواجه و متوجه شدیم هر چه قدر هم در فیلم قوی ظاهر شویم، به اندازه آن چند فریم که در واقعیت بود، نمی‌شود؛ پس آن را در فیلم رها کردیم.

تلاش کردیم همه چیز براساس واقعیت باشد

کارگردان فیلم در پاسخ به این پرسش که چرا این فیلم سیاه است، توضیح داد: تمام فیلم‌هایی که تا الان کار کرده‌ام، موضوعات اجتماعی داشته است. مفهوم سیاه را متوجه نمی‌شوم. سوال من همیشه این بوده است که دیگران سیاه‌نمایی را چگونه معنا می‌کنند. ما تلاش کردیم تا همه چیز براساس واقعیت باشد، حتی در سکانس قهوه‌خانه، افراد حاضر در آن‌جا بازیگر نبودند و زندانی‌هایی بودند که به تازگی آزاد شده بودند.

وی اضافه کرد: برای ساخت این فیلم ما به دنبال لوکیشن‌های واقعی بودیم. به سراغ جنوب‌تهران رفتیم تا ببینیم کجا را می‌توان پیدا کرد که کاملا واقعی باشد. به همین دلیل به منطقه «خلازیر» رسیدیم. آن‌جا مکانی است که برخی مردم در فاضلاب و زیرزمین زندگی می‌کنند. در این مکان ساخت‌وساز امکان‌پذیر نیست و بیشتر مکان‌هایی برای ضایعات وجود دارد. آن‌جا منطقه‌ای عجیب است و فردی را شناختم که کارمند نیروی انتظامی بوده و اکنون معتاد شده است.

نمی‌دانم جرمم چیست که در جشنواره فجر شرکت کردم

در ادامه ایرج رحمانی بازیگر «آن‌ها مرا دوست داشتند» تصریح کرد: با زلزله‌زدگان خوی ابراز همدردی و اعلام می‌کنم ما بخشی از فروش این فیلم را به این مردم عزیز کشورمان تقدیم می کنیم. من مدیر تولید، مجری طرح و بازیگر پروژه هستم و انتخاب بازیگران نیز برعهده من بوده است. یک تنه پای فیلم ایستادم و نمی‌دانم جرمم چیست که در جشنواره فجر شرکت کردم.

وی ادامه داد: جشنواره انتخاب من بوده است اما مورد بی‌احترامی قرار گرفتم چراکه پای مهسا اسماعیلی و لیلا بلوکات ایستادم و بقیه بازیگران سرشناس، پروژه را رها کردند. من خوشحالم که پای بازیگرانی همچوت لیلا بلوکات و مهسا اسماعیلی ایستادم زیرا خیلی از بازیگرانی که قرار بود در فیلم حضور داشته باشند، انصراف دادند و می‌گفتند ما مقابل این‌ افراد بازی نمی‌کنیم.

چرا سینمای ایران بازیگر‌محور است؟

بازیگر «آن‌ها مرا دوست داشتند» تاکید کرد: همه بازیگران در نشست خبری حضور پیدا نکردند اما چرا زمانی که دستمزدشان کمی عقب افتاده است، سریع اعتراض می‌کنند؟ چرا سینمای ایران بازیگر‌محور است؟ بازیگرانی که اینگونه پشت فیلم را خالی می‌کنند، تاریخ مصرفشان تمام شده است. بازیگری که اکنون فاز حمایت از مردم را برداشته است، به من می‌گفت برای قرارداد ۲۰ روزه، ۳ میلیارد پول می‌گیرم. مگر کسی می‌تواند فرهنگ کشور را تحریم کند؟ این‌ها چه کسانی هستند که تحریم می‌کنند؟

اگر سال ۹۵ اگر پهن خریده بودیم، چند برابر شده بود

رحمانی در ادامه تصریح کرد: چرا کپی رایت وجود ندارد؟ چرا همه چیز سه برابر شده اما فرهنگ سه برابر نشده است؟ من اخیرا برای تامین پول فیلم دادگاه بودم. بسیاری از بازیگران فقط اعتبار اینستاگرامی دارند و ما به آنها باج می‌دهیم. یک خدماتی ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و یک بازیگر ۲۰۰ میلیون تومان حقوقش است. چرا فکر می‌کنید سینمای ما محتاج شماست. سینما محتاج بازیگر نیست. از سال ۹۵ اگر پهن خریده بودیم، چند برابر شده بود. بعد امسال باید التماس کنیم که بلیت ما را بخرند.

بازیگر «آن‌ها مرا دوست داشتند» بیان کرد: سینما محتاج بازیگر نیست. چرا سوپراستارهایی مانند ابوالفضل پورعرب، رامبد شکرابی، حدیث فولادوند، سروش گودرزی و‌… دیگر نیستند؟ ما امروز باید التماس کنیم که بیاید برای فیلم بلیت بگیرید؟ ما باید تدبیری بیندیشیم. آقای بازیگری که دو تابعیتی هستید، برای ما فاز روشن‌فکری در نیاورید. شما در آپارتمان لاکچری‌تان نشسته‌اید و غم مردم خوی را می‌خورید؟

چرا بعد از پروانه نمایش باز هم به فیلم ایراد وارد می‌شود؟

وی اضافه کرد: فیلم ما هزارویک مشکل دارد. روز اول اکران فیلم در جشنواره، به نسخه ما چند ایراد وارد کردند. مگر وزارت فرهنگ و ارشاد به ما مجوز نداده‌ است؟ پس چرا در نسخه‌ای که قرار بود در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، باز هم ایراد به آن وارد شده است؟

به بازیگر نباید باج داد

رحمانی خاطرنشان کرد: من اعتراضم به بازیگرانی‌ست که سینما را تحریم می کنند. من اعتراضم به کسانی‌ست که پُز روشنفکری می‌دهند و استوری اعتراضی می‌گذارند. من به ساختار بازیگرسالاری معترضم. ناگفته نماند که کسی می‌تواند غم مردم را بخورد که از خود مردم باشد. اعتراض و نقدم به بازیگرانی است که امروز به سینما خیانت می‌کنند. سینما، وابسته به بازیگر است اما به بازیگر نباید باج داد. زمانی که بازیگر تصمیم‌گیرنده می‌شود، اوضاع بهم می‌ریزد.

مردم ما آگاه هستند و گول بازی‌های شما را نمی‌خورند.

وی افزود: شاید اگر به جای فیلمسازی مثل بسیاری از افراد دلار می‌خریدم، اوضاعم بهتر بود. آیا جشنواره فیلم فجر در سال ۹۰، ۸۸، ۹۸، و… حکومتی نبود؟ امسال که فیلم ما در جشنواره حضور دارند، از نظر شما ملحد شده‌اند؟ خوشبختانه مردم ما آگاه هستند و گول بازی‌های شما را نمی‌خورند.

مهسا اسماعیلی بازیگر فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» نیز گفت: نقش‌آفرینی من در این فیلم بسیار شیرین و تجربه بسیار بزرگی بود که سال‌ها انتظار آن را کشیدم. نگاه مخاطب برایم همیشه مهم‌تر از هر چیزی است و امیدوارم آنها هم راضی باشند.

وی یادآور شد: در ابتدای فیلمنامه نقش من فقط یک دقیقه بود و در لحظات آخر قسمت شد که نقش «مهشید» را بازی کنم. این نقش خیلی از من دور بود و کارگردان و بازیگردان در نزدیک شدن به نقش و ایفای آن به من کمک کردند.

در ادامه کارگردان فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» با بیان اینکه ایرج رحمانی واقعیات را گفت اما معتقدم باید انصاف را هم رعایت کرد، گفت: بالاخره هر کس که معروف شده، تلاش‌هایی هم کرده است. کارهایی که با ایرج رحمانی ساخته‌ایم، سوپراستار هم در آن‌ها حضور داشته است.

موسیقی و تدوین فیلم اصلاح خواهد شد

وی با اشاره به اینکه موسیقی فیلم انتخابی نیست و آهنگساز فیلم بهنام ابطحی است، اظهار کرد: البته موسیقی‌ای که در فیلم استفاده شده است، اصلی نیست و در نسخه بعدی تصحیح خواهد شد. فیلم به لحاظ تدوین مشکل دارد که رفع خواهد شد.

تحریم سینما مصداق تجزیه‌طلبی است

این هنرمند درباره تحریم جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: هنر در طول تاریخ تحریم شدنی نیست؛ نه تنها هنر بلکه سینما را هم نمی‌توان تحریم کرد. این که بخواهیم سینما را تحریم کنیم، مصداق حرف کسانی است که تجزیه‌طلب هستند. آن افرادی که حرف از تحریم جشنواره فیلم فجر می‌زنند، خودشان سر چند پروژه فیلم و یا سریال هستند. همه هنرمندان ما شریف و نجیب هستند بلکه سینما و هنر را در معرضی قرار دادند که تیرها به سمت ما روانه می‌شود.

سیاه‌نمایی لفظ اشتباهی است

رحمانی با اشاره به تعریف سیاه‌نمایی خاطرنشان کرد: سیاه‌نمایی لفظ اشتباهی است. زمانی که سیاهی وجود نداشته باشد و ما بخواهیم به زور و خیالی زندگی را بد نشان دهیم، یعنی سیاه‌نمایی کرده‌ایم.

کارگردان فیلم درباره استفاده از سه پایه و لنزهای تله بیان کرد: وقتی فیلمنامه شکل گرفت، ما نظرمان این بود که بخشی از قسمت‌های فیلم مستندگونه باشد و این قانونی است برای فضای مستند گونه. یکی دیگر از دلایلش این است که با این روش هزینه‌ها کم می‌شود.

به گفته ایرج رحمانی بازیگر فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند»، بودجه پایین یک فیلم زمانی است که فیلمی با ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شود. در سینمای ما فیلم‌هایی که با ۲میلیارد تومان ساخته می‌شود و زیر ۳۰ میلیارد بفروشد، با شکست مواجه شده است.

صرفا برای نظر منتقدان فیلم نمی‌سازیم

وی با اشاره به تاثیر نظر منتقدان توضیح داد: من فکر می‌کنم متر خوب یا بد بودن فیلمی، تفاوت دارد. در نهایت ما فیلم را برای مردم می‌سازیم و صرفا برای نظر منتقدان نمی‌سازیم. منتظر می‌مانیم تا ببینیم این فیلم در اکران عمومی چه میزان استقبال خواهد شد.

کارگردان فیلم درباره اینکه آیا سکانس چوب زدن به نوزادان ما به ازای بیرونی داشته است یا نه؟ گفت: لوکیشن آن خلازیر نیست، دروازه غار است. بله ما به ازای بیرونی آن وجود دارد. ما این تصاویر را ندیدیم اما از آدم‌هایی که آنجا بودند، پرسیدیم و آنها برایمان گفتند.

مقدسیان مجری برنامه در پایان خاطرنشان کرد: هیچ فیلم سینمایی قرار نیست حکم صادر کند و اگر در فیلمی نشان‌دهند بچه می‌فروشند، این موضوع تعمیم داده شده به کل کشور نیست.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری میزان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.