خبرگزاری فارس- بوشهر، حسن احمدی: جایزه ادبی جلال آلاحمد، معتبرترین و گرانترین جایزه ادبی کشور است که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در سالروز تولد جلال آلاحمد برگزار میشود. شنبه شب ۲۴ دی، پانزدهمین دوره این جشنواره با معرفی برگزیدگان خود به پایان رسید و چهرهای جدید در ادبیات داستانی ایران متولد شد.
فروغ زال، نویسنده دشستانی با کتاب جهاد در قرنطینه به روایت فعالیتهای کارگاه جهادی شهید ابراهیمزاده در جهاد مقابله با ویروس کرونا در بخش ویژه «کرونا و مدافعان سلامت» و در اولین تجربه خود در قالب نویسنده کتاب به عنوان منتخب معرفی شد. این کتاب به پیشنهاد دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نگارش شده است و «محمد سرور» و «بر مدار مزار» از آثار دیگر زال است که به چاپ رسیده است.
داستان تولد جهاد در قرنطینه
دفتر جبهه فرهنگی مطالعات انقلاب اسلامی وظیفه ثبت تاریخ شفاهی مسائل فرهنگی کشور را بر عهده دارد و در ایام کرونا قبل از آنکه حضرت آقا، فرمان به ثبت خاطرات ایام کرونا دهد، دفتر مصاحبهها را با جهادگران دوران کرونا انجام داده بود. فروغ زال در گفتگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: کتابهای مشابه زیادی چاپ شده که خاطرات جهادگران به صورت خاطرات کوتاه تبدیل شدهاند اما جهاد در قرنطینه یک روایت اول شخص است که ما از زبان خانم خدادادی روایت کردیم.
وی ادامه داد: زحمت مصاحبههای این کتاب را خانم معصومه بائی کشیدند که با خانمهای دستاندرکار کارگاه جهادی شهید ابراهیمزاده مشهد ساعتها گفتوگو کردند. در تیرماه ۱۳۹۹ مصاحبه ایشان به بنده رسید و من که به تازگی توسط دفتر آموزش دیده بودم نگارش این کتاب را آغاز کردم.
این جهاد باید بمانند فتوحات بزرگ ثبت میشد
این کتاب وظیفه ثبت یک گوشه از تاریخ مردم را برعهده دارد. فروغ زال روحیه انقلابی مردم در اداره شدن بحرانها در انقلاب اسلامی را نکته منحصر بفردی میداند و اظهار داشت: کمتر به این نکته منحصربفرد پرداخته شده و این روحیه انقلابی مردم باید به نسل بعد منتقل شود. این اتفاق بزرگ یک جور فخرفروشی به تاریخ است و به مانند فتوحاتی که در کتابها آمده است باید ثبت میشد. از طرفی نسلهای بعد یا همین نسل جوان امروز وقتی اینجور رفتارها را میبیند در بحرانهای مشابه متوجه میشود که باید چه کار کند.
روایتی از زنان فداکار
در روزهایی که مردم در شوک بیماری ناشناختهای بودند و کشور آمادگی مقابله با این بحران جدید را نداشت بانوانی بودند که غافلگیر نشدند و برای کم کردن دلشورهها و کمبودها دست بکار شدند. زال بیان داشت: چند نفر از خانمهای مشهدی در همان روزهای ابتدایی دست به کار شدند و با پول جمع کردن از اطرافیان در خانه خود ماسک دوختند. کم کم خانمهایی به آنها اضافه شد و تعداد بیشتر شد و کارگاه راه اندازی کردند. در این کارگاه برای مدافعان سلامت لباس و ماسک میدوختند و بستههای معیشتی برای مردمی کمتر برخوردار تهیه میکردند.
نویسنده جهاد در قرنطینه ادامه داد: این کارگاه در یک ماه اول ورود کرونا فعال بود تا اینکه تولیدیهای بزرگ نیاز کشور را به ماسک تامین کردند. این نکته مهمی است؛ در آن لحظهای که مردم غافلگیر شده بودند در ورود کرونا یک آشفتگی برای همه بود. خانمها متوجه شدند باید چه کاری کنند و دست به کار شدند. فعالیتهایی جهادی که با دوختن ماسک با چرخ خیاطی در خانه شروع شد و به شبکهای ۵۰۰ نفره رسید ماجراها، داستانها و تجربههای قشنگ خود را دارد.
ترسیمی از خط تقارن دهه شصت و دهه نود
خانم خدادادی چهره اصلی کتاب، فرزند شهید است. در ایام دهه شصت در منزل پدری وی مادر و خانمهای همسایه لباس و اقلام خوراکی برای ارسال به جبهه آماده میکردند. خاطرات آن زمان و تطبیق آن به جهاد در ایام کرونا یکی از محورهای مهم کتاب است. نویسنده کتاب بیان داشت: دهه شصت ایشان یک کودک بودند. وقتی خاطرات دهه شصت در کنار خاطرات دهه ۹۰ و مقابله با کرونا قرار میگیرد انگار یه خط تقارن گذاشته باشند. میبینیم که روحیه و صفای درونی مردم در وقتهایی که بقیه نیاز به کمک دارند دقیقا عین دهه شصت است.
زال با اشاره به خاطرهای از نقش اصلی کتاب میگوید: به طور مثال در کتاب «جهاد در قرنطینه» آنجایی که مادر خانم خدادادی دارد بسم الله میگوید و پارچه را برش میزند فلش بکی زده میشود و به یاد آن دوران دهه ۶۰ که در خانه، مادر ایشان در حال برش پارچه برای رزمندگان است میافتد.
یک ساعتی برای یک مصاحبه گریه کردم
در این کتاب صحنههای زیادی از فداکاری مردم ثبت شده اما یک گوشه از آن برای خانم زال متفاوت است. وی بیان داشت: یک بخشی از کتاب که من را خیلی تحت تاثیر قرار داد. اوایل ورود کرونا به کشور کادر درمان بیمارستان شریعتی مشهد، به علت کمبود لباسهای سرهمی از سرویس بهداشتی استفاده نمیکردند تا لباسها سالم بماند و روزی دو دست لباس مصرف نکنند. وقتی این قسمت مصاحبه را میخواندم حدوداً یک ساعتی نشستم و گریه کردم. رفتار فداکارانه کادر درمان یک اتفاق ارزشمند بود که همین بخش را خانم خدادادی روی سن جشنواره جلال به عنوان راوی بیان کردند.
مردم نقش خود را در کتاب میبینند
در جهاد عظیم و عمومی که تقریبا همه مردم در آن ایام نقش داشتند میتوان گفت مخاطب این کتاب مردم ایران هستند. زال بیان داشت: مخاطب جهاد در قرنطینه به نظر من عموم مردم هستند چون که نقش آفرینان این کتاب مردم هستند. در واقع مردم دارند یک آیینه کوچکی از تلاشهای خود و خاطراتشان در کتاب را میبیند. مطمئنم که خیلی از مردم با گرفتن کتاب در دست خیلی جاها خود را میبیند که آن زمان خود این کار را انجام دادند.
به گزارش فارس، شاید تصور این باشد که آدمهای باصفای سالهای انقلاب و جنگ در دهه شصت جامانده و تمام شده باشند اما در این کتاب میبنیم، در این سالها هم پر است از آن آدمهایی به مانند دهه شصت که فقط باید وقتش برسد تا خودشان را نشان دهند.
پایان پیام/