نادیده گرفتن قدرت این هوشهای مصنوعی امکانپذیر نیست، اما آیا میتوانند پاسخی برای بزرگترین و جالبترین سوالات دنیای ویدیوگیم پیدا کنند؟
تصمیم گرفتم ۱۰ سوال از ChatGPT بپرسم و ببینم این هوش مصنوعی چه پاسخی به من میدهد. در ادامه بخشی از مکالمات عجیب من با ChatGPT را میخوانید و اگر سوالی به ذهنتان رسید در قسمت کامنتها بنویسید تا در آینده آن را بپرسم و پاسخش را به شما بگویم.
متاسفانه اخبار موثقی درمورد پروسه ساخت یا تاریخ انتشار Half-Life 3 وجود ندارد. کمپانی ولو که به عنوان سازنده این فرنچایز شناخته میشود تاکنون هیچ اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده است. بیشتر از ۱۰ سال از انتشار Half-Life 2 میگذرد و هیچ خبری از ساخت قسمت سوم نیست.
البته باید به این مسئله توجه کرد که پروسه ساخت یک بازی پیچیده است، از طرفی ساخت محصول با کیفیتی مانند Half-Life 3 نیازمند زمان، منابع اولیه و زحمت فراوانی است. ممکن است کمپانی ولو تمرکز خودش را روی پروژههای دیگر گذاشته باشد یا اصلا این سری را منحل کرده باشد. گرچه ممکن است یک روز شاهد اعلام تاریخ انتشار Half-Life 3 باشیم، اما اصلا مشخص نیست چه زمانی این اتفاق میافتد.
پیشبینی اینکه چه زمانی بتل رویالها میمیرند یا محبوبیتشان را از دست میدهند سخت است، چرا که صنعت بازیهای ویدیویی همواره در حال پیشرفت و تغییر است. بهرحال بازیهای بتل رویال چند سالی میشود که از محبوبیت زیادی برخوردارند و در حال حاضر هیچ نشانهای مبنی بر ضعیف شدنشان وجود ندارد.
با این وجود محتمل است که ترندهای دنیای ویدیوگیم به جایی ختم شود که ایده و چهارچوب بازیهای بتل رویال جذابتش را از دست بدهد و پلیرها از این فرمول خسته شوند. اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد سیر نزولی بازیهای بتل رویال خواهیم بود.
همچنین ممکن است شرکتهای بازیسازی به ایجاد تنوع و خلاقیت در بازیهای بتل رویال ادامه دهند؛ مکانیزمهای جدید معرفی کنند و با اضافه کردن قابلیتهای مختلف مخاطبانشان را راضی نگه دارند. درنهایت فقط زمان است که مشخص میکند چه اتفاقی برای این ژانر رخ میدهد.
بسیار سخت است اگر بخواهیم بگوییم که هیدئو کوجیما یک متال گیر سالید دیگر میسازد یا نه، مخصوصا به خاطر روابط از بین رفته او با کونامی.
کوجیما سال ۲۰۱۵ و پس از انتشار Metal Gear Solid V: Phantom Pain از کونامی رفت. کونامی از آن پس این سری را بدون حضور کوجیما ادامه داده و یک اسپینآف از آن تحت عنوان Metal Gear Survive در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد.
کوجیما در گذشته علاقه خود به ساخت مجدد متال گیر سالید را اعلام کرده و حتی شایعاتی مبنی بر همکاری او برای ساخت یک نسخه جدید از این سری وجود دارد. تا این لحظه هیچ اطلاعاتی از ساخت یا عدم ساخت نسخه جدیدی از این سری توسط کونامی و کوجیما اعلام نشده.
البته لازم به ذکر است که کوجیما پس از جدایی از کونامی استودیو شخصی خودش را تاسیس کرده. اولین بازی این استودیو با نام Death Stranding منتشر شده و این امکان وجود دارد که او به جای برگشتن به سری متال گیر سالید به فکر ساخت عناوین جدید خودش باشد.
در حال حاضر هیچ برنامهای برای ساخت ماینکرفت ۲ وجود ندارد. ماینکرفت یک بازی فوقالعاده موفق با مخاطبان بسیار است و استودیو موجانگ طی سالهای اخیر تصمیم گرفته تا با انتشار بهروز رسانیهای مختلف آن را بزرگتر کرده و تنوعش را حفظ کند.
بجای ساختن یک نسخه جدید، تمرکز استودیو موجانگ روی ارتقاء کیفیت ماینکرفت فعلی بوده و این کار با انتشار آپدیتهایی مانند Caves & Cliffs انجام شده.
شاید در آینده استودیوی موجانگ به فکر انتشار نسخه جدیدی از ماینکرفت بیافتد، اما در حال حاضر تمرکز این تیم روی به روز نگه داشتن بازی اصلیست.
تا الان هیچ تاریخ انتشاری برای GTA 6 اعلام نشده. راکستار معمولا چند سالی را صرف ساخت نسخه جدیدی از سری GTA میکند و به همین خاطر همیشه چند سال بین هر نسخه از بازی فاصله وجود دارد. آخرین نسخه از GTA در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و ممکن است در حال حاضر راکستار مشغول کار روی نسخه جدیدی از آن باشد. تاکنون راکستار اطلاعات موثقی از شروع کار روی نسخه جدیدی از بازی منتشر نکرده است.
اطلاعات ChatGPT تا سال ۲۰۲۱ آپدیت شده و بعد از آن اطلاعات بسیار محدودی برای پروسه Deep Learning در اختیارش قرار دادهاند. هنوز م به اینترنت جهانی متصل نیست تا دسترسی کامل به اطلاعات روز داشته باشد.
به عنوان یک هوش مصنوعی قابلیت پیشبینی آینده را ندارم. به همین خاطر نمیتوانم خیلی مطمئن بگویم که چه بازیی بهترین بازی سال ۲۰۲۳ میشود. اما چند بازی چشمگیر در سال ۲۰۲۳ وجود دارد که ممکن است به این جایگاه دست پیدا کنند:
The Elder Scrolls VI
Starfield
God of War: Ragnarok
Horizon Forbidden West
تکرار دوباره مسئله بالا درخصوص لیست بازیهای ۲۰۲۳.
به عنوان یک هوش مصنوعی نمیتوانم پیشبینی کنم که کدام کنسول در این جنگ پیروز خواهد شد. هم پلی استیشن و هم ایکس باکس نقاط قوت و ضعف خود را دارند و انتخاب اینکه کدام یک بهتر است به سلیقه شخصی کاربران، بازیهای موجود، قیمتگذاری و ویژگیهایشان بستگی دارد.
پلی استیشن بیشتر بخاطر انحصاریهای قدرتمند و استودیوهای فرست-پارتی باکیفیتش شناخته میشود، از طرفی ایکس باکس خودش را به عنوان یک پلتفرم برای گیمرهایی که دوست دارند به طیف وسیعی از بازیهای ویدیویی و سرویسها دسترسی داشته باشند معرفی میکند.
هر دو کمپانی همواره در حال پیشرفت هستند و تلاش میکنند کیفیت محصولات و سرویسهایشان را بهبود دهند. با این حساب محتمل است که در برهههای زمانی مختلف هر کدام از آنها دست بالاتری به نسبت دیگری پیدا کند. صنعت بازیهای ویدیویی همواره در حال تغییر است و پیشبینی اینکه کدام شرکت درنهایت پیروز میشود بسیار سخت است. درنهایت این پیشبینی به نظر شخصی گیمرها بستگی دارد تا انتخاب کنند کدام کنسول مناسب آنهاست.
به عنوان یک هوش مصنوعی نظر شخصی خودم را ندارم تا ارائه کنم، اما بازیهای زیادی وجود دارند که به عنوان بهترین در تاریخ شناخته میشوند. لیست برخی از این بازیها:
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Super Mario Bros
Tetris
GTA V
The Witcher 3: Wild Hunt
Half-Life 2
Portal
Minecraft
Dark Souls
Chrono Trigger
اینها فقط برخی از بازیهایی هستند که به عنوان «بهترین در تاریخ» شناخته میشوند. درنهایت این انتخاب به نظر شخصی هر فرد بستگی دارد.
غیرممکن است بتوانید برنده مبارزه بین مسترچیف و کریتوس را مشخص کنیم، چرا که هر کدام از آنها از دنیایی متفاوت میآیند و قدرتها و قابلیتهای مخصوص به خود را دارند.
کریتوس پروتاگونیست سری بازیهای God of War است و دارای قدرت مثالزدنی، مهارت در مبارزه، تواناییهای فردی و استفاده از قدرتهای جادویی است. اما مسترچیف پروتاگونیست سری بازیهای Halo است که به عنوان یک سرباز و فرمانده فوقالعاده ماهر با قابلیتهای فیزیکی و سلاحهای نوین شناخته میشود.
هر دو شخصیت برابر دشمنهای قدرتمند ایستادهاند و خروجی مبارزه آنها به المانهای متعددی مانند استراتژیشان، سلاحی که استفاده میکنند و مهارتهایشان بستگی دارد.
پیشبینی اینکه آیا ولورانت جایگزین کانتر استرایک میشود یا نه اصلا ساده نیست، چرا که هر یک از این بازیها قابلیتهای خاص خودشان را دارند.
کانتر استرایک یک شوتر اول شخص افسانهایست که برای سالیان سال توانسته نظر مثبت مخاطبان گستردهاش را کسب کند. این بازی توانسته رقابتهای نفسگیری را خلق کند و منبع الهام بسیاری از بازیهای دیگر نیز بوده.
از طرفی ولورانت بازی جدیدتری است که از زمان انتشارش در سال ۲۰۲۰ توانسته به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کند. ولورانت از بیس و بنایی مشابه کانتر استرایک برخوردار است که با ویژگیهای فردی شخصیتهایش تکمیل شده.
بسیاری از گیمرها همچنان کانتر استرایک را بخاطر کلاسیک بودن گیمپلی و رقابت جذابش دوست دارند و تجربه میکنند. به همین خاطر مشخص نیست که آیا روزی میرسد که ولورانت جایگزین کانتر استرایک بشود یا نه.
درنهایت این به نظر فردی کاربران بستگی دارد که تشخیص دهند کدام بازی برای آنها بهتر است.