به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران میزگرد مطالبهگری آرمانهای انقلاب در دفتر استانی خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 57 در حالی به پیروزی رسید که شعارهای بسیار زیادی در آن روزها مطرح و آرمانهایی متعالی بر زبان جاری میشد این در حالی است که بسیاری از این آرمانها امروز تحقق یافته و برخی نیز مغفول مانده است.
اصل انسانیت با نظام ستمشاهی سنخیت ندارد
محمدرضا خانلری استاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه انفجار نور بود.
وی با بیان اینکه هر چند انقلاب در بهمن ماه سال 1357 رخ داد اما واقعیت آن است که ریشههای پیروزی این انقلاب از 15 خرداد 42 آغاز شد افزود: تقویت روحیه مبارزه با استکبار و سلطه طلبی در جامعه موجب شد افراد زیادی تحت فرمان امام خمینی(ره) قیام کرده و با ایثار و از خودگذشتگی انقلاب را به ثمر برسانند.
این استاد دانشگاه با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) که میفرمودند ما به عنوان انسان های متدین شیعی باید حکومت اسلامی داشته باشیم تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود توانست یک نظام 2500 ساله را در بهمن 57 فرو ریزد تا یک دگرگونی واقعی در حکمرانی و نگاه به کشورداری به وجود آید.
خانلری با بیان اینکه امام(ره) تمام آحاد جامعه را برای پیروزی انقلاب بسیج کردند عنوان کرد: اصل انسانیت و فلسفه وجودی آن با نظام ستمشاهی سنخیت ندارد به همین سبب این نظام ظالم و فاسد که محکوم به زوال و نابودی بود، در 22 بهمن ماه فرو ریخت.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی خلط مبحث شده و تلقی بخش قابل ملاحظهای از مردم این است که نظام شاهنشاهی را واژگون کرده و جمهوری را جایگزین آن کردیم این در حالی است که تنها به کلمه جمهوری اهمیت داده و پسوند اسلامی را تنها زینتی برای نظام جمهوری میدانند.
خانلری عنوان کرد: حضرت امام به جز اسلام خواهی هیچ خواستهای نداشته و در راستای تکلیف شرعی هر قدمی را بر میداشتند بنابراین در تلاش بودند یک نظام اسلامی را در ایران بنا کنند اما عقیده داشتند شکل اداره نظام باید با اتکا به آرا عمومی باشد.
این استاد دانشگاه گفت: هیچ گاه در هیچ یک از سخنرانیهای امام خمینی(ره) لفظ «اسلام» بدون کلمه «عزیز» آورده نشده و اگر اینطور به مساله توجه کنیم، بخش قابل ملاحظه و فراتر از انتظاری از آرمانها تحقق یافته زیرا بعد 42 سال هنوز میتوانیم نام اسلام را با عزت بر زبان آوریم.
رفتار نامطلوب دولت به تعمیق شکاف طبقاتی دامن زده است
وی با بیان اینکه جنبشهای دیگر در کشورهای مختلف زمان زیادی دوام نداشتند افزود: انقلاب کبیر روسیه و فرانسه حتی نتوانستند روی آنچه بنا کردند بمانند و انقلاب اسلامی تنها نهضت، حرکت و جنبشی است که پس از 42 سال، هویت خود را حفظ کرده است.
خانلری تصریح کرد: به جرئت میتوان گفت که آنچه امام اراده کرد و آرمانهایی که مردم به سبب آن با ایشان همراهی کردند محقق شده، اما این امر هنوز به مرحله ایده آل نرسیده زیرا انقلاب اسلامی هنوز به تمام دنیا صادر نشده است.
وی با بیان اینکه دولتها نقش بسزایی در برقراری عدالت در جامعه دارند عنوان کرد: تا زمانی که دولت نگاهش رو به بیرون بوده و به تواناییهای دورن کشور باور نداشته باشد جامعه توحیدی بنا نمیشود.
این استاد دانشگاه گفت: رفتار نامطلوب دولت موجب شده که همچنان شکاف طبقاتی وجود داشته باشد و ما از مسیر عدالت دور باشیم این در حالی است که اگر به توان داخلی تکیه کنیم قطعا بیش از پیش میتوانیم به عدالتی که مد نظر است نزدیک شویم.
وی افزود: طبق آموزههای دینی و متن صریح قرآن کریم، تنها یک حزب و آن هم فقط حزب الله غالب است اما امروز تحزب در جوامع مرسوم شده و همین امر نیز جامعه را تا حدی از مسیر عدالت محوری و توحید خارج میکند.
خانلری با بیان اینکه امام راحل بر وحدت کار تشکیلاتی تاکید داشتند و به همین سبب میتوان با حفظ و رعایت مسائل شرعی دو حزب فراگیر داشت، عنوان کرد: در این صورت اداره جامعه از تدوین بالاتری برخوردار میشود و دولتهای حزبی نیز موظف به پاسخگویی خواهند بود.
جمهوری اسلامی ایران، نظامی توحیدی است
مهدی نوریان عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) نیز در این میزگرد تصریح کرد: اگر بخواهیم تعبیر ادبی نویی داشته باشیم که با جغرافیای سیاسی منطقه تا حدودی سازگاری داشته باشد میتوانیم بگوییم که جمهوری اسلامی هلالی برای اعتلای کلمه الله است.
وی افزود: متاسفانه دشمنان انقلاب آرم میان پرچم جمهوری اسلامی ایران را علامتی هندویی قلمداد کردهاند حال آنکه این آرم، هلالی برای اعتلای کلمه الله است و نشان میدهد که این نظام نگاهی به سوی الله و توحید محور دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) عنوان کرد: همه افرادی که در این نظام مقدس فعالیت کرده و پایبند به آرمانهای انقلاب هستند باید نگاه توحیدی داشته باشند.
نوریان با بیان اینکه دو قطب نور و ظلمت در فرآیند انقلاب اسلامی وجود دارد، گفت: الله و توحید قطب نور و طاغوت نیز قطب ظلمت و تاریکی است به همین سبب وقتی نگاه ما توحید محور باشد؛ حرکت ما نیز از تاریکیها به سمت نور انجام خواهد شد.
وی افزود: تمامی حوادث، رفتارها و کنشگریهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در همین راستا دیده شده و تفسیر شود زیرا هر چه به این شعار نزدیک باشیم به ماهیت حرکت انقلاب نزدیکتر میشویم.
نگاه برخی مسئولان نسبت به منویات مقام معظم رهبری زوایه دارد
نوریان عنوان کرد: وصیتنامه امام خمینی (ره) بیانگر این است که از مردم خود راضی بودند زیرا در وصیتنامه ایشان به وفور آمده که شما از مردم صدر اسلام بهتر هستید.
وی افزود: این سخنان نشان میدهد که مردم از آرمانها فاصله نگرفته بودند و اختلافات تعمیق نشده بود این در حالی است که در دوران مقام معظم رهبری نیز این رضایت تا حدود زیادی وجود دارد اما شاید بروز و ظهور این رضایت برای سیاسیون چندان نمود نداشته باشد.
این استاد دانشگاه گفت: مردم همواره پای نظام بودند و دهه به دهه فتنهها را شکست دادند و همواره نیز به ندای امامین انقلاب لبیک گفتند اما مسئولان همچون مردم نبودند.
نوریان عنوان کرد: برخی از رسانههای معاند به دنبال این هستند که نشان دهند مردم از نظام فاصله گرفتند در حالی که وقتی سخنرانی مقام معظم رهبری را در خصوص مجلس انقلابی مشاهده میکنیم ایشان به صراحت میفرمایند مردم پای انقلاب ایستادند زیرا مردم به صورت گسترده در مراسم تشییع شهید سلیمانی حضور یافتند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی دولتی با شعار میانهروی و مشی اعتدال روی کار میآید بعد اعتدال را طوری تعریف میکند که با مفاهیم قرآنی ناسازگار است، این گمان در افراد ایجاد میشود که شای مسئولان دولت با نگاه رهبری فاصله گرفتهاند.
انقلاب اسلامی، نظام مرتجع و فاسد پهلوی را از بین برد
مهدی مهدیخانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) نیز در این میزگرد با اشاره به پنج گامی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود نسبت به انقلاب و آینده راه بیان فرمودند، عنوان کرد: اولین گام در تمدن سازی، ایجاد انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ویژگیهای منحصر به فردی دارد، افزود: انقلاب، نظام مرتجع، وابسته و فاسد را ازبین برد و زمینه را برای ایجاد یک سلسله مراتب جدید آماده کرد.
مهدیخانی با بیان اینکه گاها در برخی از انقلابها نقاط ضعف باقی میماند زیرا سلسلهها به درستی شکل نمیگیرد، عنوان کرد: در برخی از انقلابها چون به قشر خاصی از جامعه توجه بیشتری میشود، قیافهای کاریکاتوری به دست میآید اما در انقلاب اسلامی ایران این ویژگی مطلقا وجود نداشته و به شهادت بسیاری از آگاهان در این حوزه، انقلاب اسلامی با تمام مولفهها رخ داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در برخی از انقلابها تنها به قشری خاص توجه میشود، گفت: برخی از انقلابها خاستگاه کارگری دارند و مطالبه کارگران در اولویت امور خود قرار میدهند در حالی که انقلاب اسلامی از آنجایی که از بطن جامعه به وجود آمده بود مطالبه همه آحاد جامعه را در نظر گرفت.
مهدیخانی خاطرنشان کرد: انقلابهای دیگر چون یک جنبه را مد نظر قرار داده و به باقی امور توجهی نمیکردند شبیه یک انقلاب کاریکاتوری قلمداد میشوند حال آنکه در نظام انقلاب ما ویژگی کاریکاتوری وجود نداشته و انقلاب اسلامی با تمام مولفهها و جنبهها رشد کرد.
وی با بیان اینکه انقلابهایی که یک ایدولوژی دارند سالها متمادی روی کار باقی میمانند افزود: شاید در سال 57 کسی تصور نمیکرد که انقلاب اسلامی ایران چهل سال ادامه یابد منتها نباید از یاد این نکته غافل شد که انقلاب ما برمبنای ایدلوژی بود و پایه اسلامی داشت.
مهدیخانی با اشاره به اینکه باید ارزشهای سال 57 را بازخوانی کنیم که آیا با گذشت زمان شعارهای پیش از انقلاب همچنان حفظ شده یا برخی از آنها رنگ باخته است؟، گفت: تاریخ گواه این مدعاست که بسیاری از این ارزشها در گفتمان کنونی نظام رایج است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: محرومیت زدایی از قبل از انقلاب مورد توجه مردم بود این در حالی است که این موضوع همچنان به عنوان گفتمان غالب در جامعه مطرح است و بسیاری از سیاسیون نیز بر این امر تاکید و اصرار دارند.
وی افزود: برخی شعارها همچون فساد ستیزی باید پررنگتر پیگیری شوند اما متاسفانه امروز تا حدی کمرنگ شده و با ایدهآلهای مردم در زمان انقلاب تفاوت فاحشی دارد.
مهدیخانی ادامه داد: مردم آن زمان دیدشان از بحث فساد ورود جامعه در تمام ارکان بود در حالی که علی رغم تلاشهای صورت گرفته امروز کمی کمرنگتر در این حوزه ظاهر شدهایم.
وی گفت: برای گذر از مرحله کنونی باید به درستی مختصات جامعه اسلامی شناخته شود و تا کنون جز مدت زمان کوتاهی، خیلی موفق نشدیم دولت اسلامی را در طول تاریخ اسلام داشته باشیم در نتیجه بهتر است دانشگاهیان مختصات جامعه اسلامی به درستی تعریف کنند تا هر یک از افراد بدانند چه نقشی را در این فضا و فرآیند ایفا کنند.
انتهای پیام/ش