به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی فیضی، مدیرعالی حرم مطهر رضوی در آئین رونمایی از این دیوارنگاره اظهار کرد: با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم در بخشهای مختلف حرم مطهر رضوی؛ در هر مکانی که شرایط و محیط اجازه دهد، از هنر اسلامی و زبان گویا و زیبای هنر در معرفی و ارائه مکتب بهویژه آستان حضرت رضا (ع) استفاده کنیم.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: هجرت تمدنساز حضرت رضا (ع) از مدینه به مرو در این دیوارنگاره به زیبایی طراحی شده است و در این ایام مناسبتی در معرض دید زائران و مجاوران قرار گرفته است؛ وظیفه داریم شرایط مورد نظر را برای فعالیت هنرمندان در مکانهای مناسب فراهم کنیم. امیدواریم در مقاطع زمانی مختلف و مناسبتهای آینده نیز شاهد تکرار چنین آثاری باشیم.
ساختارشکنی در مضمون و اجرا
در ادامه سیدمحمدرضا میری، هنرمند مطرح کشور که طراحی و انجام این پروژه را با همکاری جمعی از هنرمندان مشهدی برعهده داشت، بیان کرد: انجام پروژه این دیوارنگاره از اسفندماه سال گذشته به سفارش معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی آغاز شد و در مسیر ایده پردازی و طراحی آن تلاش کردیم دچار تکرار نشویم.
وی گفت: در موضوعاتی که با محوریت حضرت رضا (ع) کار شده است، به موضوع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم حضور اهل بیت (ع) در ایران و تأثیر آن در پیشرفت و دستاوردهای علمی، فرهنگی و هنری و تمدن سازی در این خطه و مرز و بوم در قالب خلق آثار تجسمی، کمتر پرداخته شده است. بنابراین، این موضوع را برای خلق این دیوارنگاره پیشنهاد کردیم.
میری به برگزاری جلسات متعدد برای ایده پردازی و هماهنگی و مشورتها در طراحی این اثر اشاره و اضافه کرد: در نهایت تصمیم گرفته شد از ایدههای کلیشه فاصله گرفته و با ساختارشکنی، وارد عرصههای موضوعی شویم و در نهایت به سیر علم، فرهنگ و تمدن برسیم.
وی تصریح کرد: در بحث اجرای اثر نیز از تکنیکهای گرافیکی تکراری فاصله گرفته و وارد روایت تصویری متفاوتی شدیم. همچنین از آنجایی که قرار بود اثر در فضای ایام عید و دهه کرامت در معرض دید زائران قرار گیرد، تلاش کردیم از قطعههای رنگی قوی در اجرای آن استفاده شود.
این طراح و هنرمند افزود: با کلیشه شکنی انجام شده در بحث موضوع و همچنین تکنیک و اجرای اثر در نهایت سعی شد تا اثری متفاوت در معرض دید عموم قرار گیرد که علاوه بر مخاطب بزرگسال بتواند نسل نوجوان و جوان را نیز جذب خود کند.
بهره گیری از نمادهای ملی و مذهبی
همچنین حجت الاسلام علی بخشی مدیر مراسم و آئینهای حرم مطهر رضوی در حاشیه برگزاری این آئین، ضمن بیان سابقه طراحی و اکران دیوارنگارههای قبلی حرم مطهر رضوی به ویژه در بست شیخ بهایی و مراحل طراحی این دیوارنگاره گفت: این اثر در بخش نخست روایتگر ورود کاروان حضرت رضا (ع) و کاروان حضرت معصومه (س) به خاک ایران است که در این اثر، کاروان حضرت رضا (ع) پررنگتر به تصویر کشیده شده است.
وی افزود: پس از روایت تصویری هجرت حضرت رضا (ع)، حماسه ایرانی روایت شده است که در این میان نخست به شاهنامه فردوسی پرداخته شده است. همچنین فرهنگ حماسه و ایثار با تصویرهای مرتبط با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان داده شده است. سپس با تصویر پرچم لشکر فاطمیون، بُعد بین المللی انقلاب اسلامی تصویرگری شده است.
بخشی گفت: بُعد علمی اثر نیز با تصویرهای همچون برج رادکان شرقی، رصدخانه، نیروگاه هستهای بوشهر، فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، موشکهای فوق پیشرفته دفاعی و پالایشگاه معرفی شده است. همچنین شکوه علمی در قالب معرفی مدرسه فیضیه قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و کتابهایی همچون «مجمع البیان فی تفسیر القرآن» اثر شیخ طبرسی و کتاب «وسایل الشیعه» اثر شیخ حرعاملی که عالمان آن در حرم مطهر رضوی مدفون هستند، به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: در بخش بعدی نیز با معرفی مسجد بزرگ گوهرشاد و نقاره خانه حرم مطهر به ساخت ابنیه تاریخی و جلوههای هنرهای مختلف اسلامی پرداخته شده است. در بخش دیگر نیز به حضور امامزادهها در ایران پرداخته شده و حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ (ع) نیز به تصویر کشیده شده است.
از انقلاب اسلامی تا مردم سالاری دینی
مدیر مراسم و آئینهای حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: همچنین نمادهای تشکیل نظام جمهوری اسلامی و تحقق مردم سالاری دینی براساس معارف اسلامی (نظام ولایی) و آرا مردم در این اثر به چشم میخورد. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) نیز در بخش پایانی دیواره نگاره قابل مشاهده است.
گفتنی است؛ دیواره نگاره تمدن رضوی با ایده پردازی سیدمحمد جواد میری، حجت الاسلام علی بخشی و سیدمحمدرضا میری، با تصویرسازی و طراحی گرافیک سیدمحمدرضا میری خلق شده است. رضا غریبی و آزاده قربانی نیز به ترتیب مدیر و مشاور انجام این پروژه بودند. همچنین در این اثر، شعرهایی از راضیه رجایی و رحیمه مهربان به چشم میخورد.