عید قربان؛ ذبح معصومیت و رهایی از ظلمت گناه

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 08 تیر 1402 - 10:30
عید قربان، قربانی اسماعیل جان و خلوص ایمان است، عیدی که از سرزمین وحی حلول می کند و در عرش کبریایی پروردگار به لحظه های نیایش و به جا آوردن سنت دیرینه مومنان گره خورده است.

عید قربان، عید ذبح معصومیت، برای رهایی از ظلمت گناه و پرواز در آسمان روشن بخش است، عیدی که ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد، آن زمان کە انسان اولیه از فهم طبیعت عاجز بود و برای به دست آوردن ترحم خدایان، دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ زد و با ظهور معرفت و تمدن در اسلام و سنت اجدادیمان، به فرمان حق به عید پیوند میان انسانیت و علوّ بخشش الهی تبدیل گشت.

آن زمان که ابراهیم«ع» چاقوی ذبح را بر گلوی پاره تن خود، برای رضای حق و ماندگاری « لا شریک لک» نهاد و قوچ قربان بوسه بر گلوی اسماعیل خلف نهاد. عید قربان بزرگ ترین عید و قربانگاه بهترین ها گشت.

ماموستا خالدی، پیش نماز یکی از مساجد شهر سنندج در مورد عید قربان می گوید: از نظر قرب و فضیلت الهی، عید قربان بر عید فطر برتری دارد. در این عید باید قربانی انجام شود تا سفره همه مسلمانان از یک رنگی و یک طعام برخوردار شود. عید قربان، عید احسان و نیکی است. در روز عید قربان، خداوند به حضرت ابراهیم «ع» امر کرد«خانه کعبه را تعمیر کن و به مردم بگو، خانه خدا را برای پذیرایی و مهمان نوازی تعمیر و مهیا کرده ام، از راه دور و نزدیک به طواف خانه خدا بیایید.

 ابراهیم گفت: چنین کاری غیر ممکن است چگونه صدای من به همه مردم می رسد؟ خداوند فرمود:«تو مردم را صدا بزن من به گوش همه میرسانم» بدین ترتیب رسالت ابراهیم نبی به عیدی همه گیر و سالانه تبدیل گشت و دیدیم که خداوند به حرمت فرستاده خود، قلم عفو بر گناهان بندگان خود می نهد و نوای «اللهم لبیک» سرود آزادی و زندگی جاوید در دادگاه الهی شده است.

خالدی می گوید:مراسم عید و برگزاری آیین قربانی در این روز بخصوص بر همهٔ افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به‌جا می‌آورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، قوچ، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است. بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

وی از پایان مناسک حج و در آوردن احرام چنین یاد می کند: حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی نمودن، آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو - حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می آید را عید می نامند.

خالدی می گوید: همچنین در روایت‌ها مکرر نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.

ایرانیان بنا بر رسوم ویژه‌ای که دارند از مدت های پیش از روز عید قربان , خود را آماده جشن می کنند و مقدمات این مراسم با خرید حیوان قربانی آغاز می شود.

انتخاب حیوان برای قربانی در هر منطقه متناسب با عادت ها و عقاید ویژه همان منطقه است و حیوان قربانی باید از هر نظر سالم، قوی، برازنده و دارای دندان های کامل و بالغ و از نظر سنی باید بیشتر از دو جشن قربان را گذرانده باشد. تا برای زمان ذبح، نگهداری آماده و آراسته شود..

وی می گوید:در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم نبی« ع » در سن بالا خداوند به وی فرزندی عطا می کند و او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد کە اسماعیل را قربانی کند.

ابراهیم «ع» پس از کشمکش‌های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزند را به محل مورد نظر می برد و آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل، خداوند که او را سربلند در امتحان می باید، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می فرستد.

این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا، فریضه‌ای برای حجاج می گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند. دراین روز همچنین مستحب است که نماز عید قربان برپا گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت است.

خالدی می‌گوید: عید قربان در آینه تاریخ اقوام ایرانی یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی می باشد کە در مناطق مختلف کشورمان با مراسم و آیین های خاص و شکوهی ویژه برگزار می شود.

با دقت در نحوه برگزاری این مراسم مشاهده می شود اگرچه مردم هر ناحیه، آداب متفاوتی در این خصوص دارند ولی این مراسم در لایه های عمیق تر شبیه یکدیگر و مطابق با آیین های دیرین و کهن برگزار می شود.

انتهای پیام 

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.