توصیه آیت الله شیخ محمد یعقوبی به مومنان جهان برای زیارت حضرت امیرالمومنین(ع) در روز عید غدیر

خبرگزاری برنا سه شنبه 13 تیر 1402 - 11:56
آیت الله شیخ محمد یعقوبی گفت: اکمال دین و اتمام نعمت با نصب حضرت علی(علیه السلام) به خلافت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و امیرالمومنینی و پس از او فرزندان معصومش(علیهم السلام) محقق شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی طی بیانیه ای به مومنین مناطق مختلف جهان توصیه کرد تا به زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) در روز عید غدیر بشتابند؛ متن کامل این بیانیه درادامه می آید: مومنین و مومنات را به زیارت امیرالمومنین(علیه السلام) در نجف اشرف به مناسبت عید غدیر سفارش می کنیم چراکه این لبیکی به ندای ائمه معصومین است.

در روایت حضرت امام رضا(علیه السلام) به یکی از یاران نزدیک خود وارد شده است «یا ابن أبی نصر أینما کنت فأحضر یوم الغدیر عند أمیرالمؤمنین(علیه السلام) فأن الله یغفر لکل مؤمن ومؤمنه ومسلم ومسلمه ذنوب ستین سنه ویعتق من النار ضعف ما اعتق فی شهر رمضان ولیله القدر ولیله الفطر والدرهم فیه بألف درهم لإخوانک العارفین» به این معنا که اى پسر ابونصر در هر جا که باشى سعى کن که در روز غدیر نزد حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه حاضر شوى زیرا که حق سبحانه و تعالى مى‌آمرزد جمیع مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات را و در مى‌گذرد از گناهان شصت ساله ایشان، و از آتش دوزخ آزاد مى‌کند دو برابر آن چه آزاد کرده است در ماه رمضان و در شب قدر و شب فطر، و درهمى که در این روز تصدیق کنند برابر است با هزار درهم که به شیعیان دهند.

دعوتی که در این روایت آمده (أینما کنت) مطلق است و خطاب به همه، در شرق یا غرب زمین بدون استثناء است، مگر آنکه کسی عذری داشته باشد که از راه دور زیارت را انجام دهد.

در روایت حضرت رضا(علیه السلام) آمده «ان یوم الغدیر فی السماء أشهر منه فی الأرض» روز غدیر در آسمان‌ها مشهورتر از روى زمین است.

عظمت این روز اهتمام ویژه می طلبد زیرا به تصریح قرآن کریم روز اکمال دین و اتمام نعمت است «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا» (مائده:۳) امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.

اکمال دین و اتمام نعمت با نصب حضرت علی(علیه السلام) به خلافت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و امیرالمومنینی و پس از او فرزندان معصومش(علیهم السلام) محقق شد.

پیامبراکرم و خاندان طاهرینش(صلوات الله علیهم أجمعین) از زیارت میلیونی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در روز عید غدیر خوشحال می شوند، تا دیدگان جهانیان را به این واقعه بزرگ معطوف سازند که چگونه آینده امت و راهی را که باید بگذراند را در آن دوره مهم تاریخی برای همگان ترسیم کرد تا مانند امت های گذشته که دچار انحراف شدند پس از ارتحال پیامبر(ص) دچار انحراف نشود.

حضور میلیونی زیارت اربعین حسینی نگاه‌ها را به نهضت امام حسین(علیه السلام) معطوف ساخت و این سوال را در ذهن مردم جای جای جهان از ادیان مختلف به وجود آورد که این تجمع از برای چه چیز است؟؛ اما رسانه دشمن توانست که آن را به یک حادثه ساده قتل سبط پیامبر(صلى الله علیه وآله) که تنها باید برای آن ناله کرد و اشک ریخت و از فاعل آن یعنی یزید برائت جست مبدل ساخت؛ که امت نتواند تمام ثمرات کامل و لازم این قیام را دریابد.

اگر نظیر آن گردهمایی در روز غدیر اتفاق افتد -هرچند با فاصله زمانی زیاد-، و نگاه دیگران را به خود جلب کند موجبات نصرت و پیروزی پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) را به همراه خواهد آورد و دست ردّی بر یاوه‌گویانی که می گویند پیامبر بدون آنکه جانشینی برای پس از خود معرفی کند از دنیا رفته است خواهد بود، چراکه این خلاف حکمت و سیره عقلاء است؛ و با این تجمع حقیقت ماجرا برای جهان مکشوف خواهد گشت.

دراین تجمع میلیونی تعامل منصفانه با حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) خواهد بود و مقداری از ظلم رفع خواهد شد و به حق ضایع شده ایشان شهادت داده می شود و همچنین در این گردهمایی یاد و نام اهل بیت(علیهم السلام) خواهد بود و مقدمات ظهور مبارک حضرت مهدی(عجل الله تعالى فرجه) را به همراه خواهد داشت که خود از خیر مقدم گویان به زوار و دعاگویان در حق آنان است.

پس این فرصت گران قیمت را از دست ندهید و نام خود را در زمره یاری کنندگان خداوند متعال و پیامبر اکرم و امیرالمومنین و خوشحال کنندگان آنان(صلوات الله علیهم أجمعین) ثبت کنید.

همچنین از تمام توانمندان و موکب داران دعوت می کنیم که اسباب و وسایل این گردهمایی مانند غذا و وسایل نقلیه و دیگر لوازم آن را فراهم آورند.

مسأله شرعی: برخی از مومنین به دلیل عظمت ثواب و اجر روزه‌داری در این روز از سفر معذور هستند زیرا سفر منافات با روزه دارد؛ در اینجا می گوییم اجر و ثواب زیارت بیشتر از روزه است و زائر می تواند در اثناء سفر تا قبل از مغرب و رسیدن به خانه از مفطرات امساک کند و تجدید نیت کند هرچند این تجدید نیت در یک لحظه حاصل شود، زیرا در روزه مستحبی حضور در هنگام زوال در شهر خود شرط نیست به اعتبار اینکه نیت تا مغرب امتداد دارد.

محمد یعقوبی ــ نجف اشرف

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری برنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.