به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه از پاریس، فرانسوا بورگا (François (Burgat، اسلامشناس در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه معتقد است که در فرانسه با مسلمانان بدرفتاری میشود.
این کارشناس جهان اسلام میگوید علت بد رفتاری با مسلمانان نه به خاطر مسلمان بودن شان بلکه عمدتا به علت تعلق شان به نسل اخلاف استعمار شده است که اولاد استعمارگران (فرانسوی سفید پوست) چشم دیدن آنها را ندارند.
وی در ارتباط با آشوب و ناآرامیهای اخیر فرانسه گفت دو دسته، اموال عمومی مردم را آتش میزنند. کسانی که در روزهای اخیر این کار را انجام میدادند و کسانی که اکنون چندین دهه است که چنین کاری میکنند.
پرسش: تنها در سال گذشته، ۱۳ نفر در جریان بازرسیهای جادهای که در فرانسه، جان خود را از دست دادند. تشخیص شما از وضعیت چیست؟ به نظر شما، آیا قانون استفاده پلیس از سلاح گرم ۲۰۱۷ آن قدر مجاز است که استفاده خارج از تناسب از زور توسط مجریان قانون را در نظر گرفته است؟
پاسخ: راستش را بخواهید، من مهارت خاصی برای تحلیل این وضعیت از نظر فنی ندارم. با این حال، حداکثر میتوانم نظر اکثریت بزرگی از ناظران و کارشناسان را تکرار کنم: واضح است که تعداد مرگهای مرتبط با امتناع از رعایت قوانین به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بسیار منطقی است که آن را به قانون ۲۰۱۷ ربط دهیم. این قانون ناظر بر استفاده نیروهای پلیس از سلاح گرم در صورت تمکین نکردن فرد مظنون از دستورات پلیس است.
پرسش: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اخیرا فرانسه را به دلیل مشکلات عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در فرانسه، مجریان قانون را زیر سوال برده است. با این حال فرانسه همچنان وجود چنین مشکلی را انکار میکند. شما چی فکر میکنید؟
پاسخ: زمینه تجربه و تخصص من در مورد رفتار تبعیض آمیز است که اعضای جامعه مسلمان، از نظر من، در فرانسه با آن مواجه هستند. من در واقع، مانند همه ناظران به روشنی مشاهده کردهام که طی چندین سال، این بخش از ملت فرانسه (مسلمانان) مورد انواع مختلفی از انگها و برچسبها قرار گرفته اند. برای جمع بندی اوضاع و شرایط کنونی و نتیجه گیری از شورشهای اخیر، من در شبکههای اجتماعی و پیام رسانهای اینترنتی اعلام کردم در کشور ما دو دسته اموال عمومی را آتش میزدند. یک دسته همین شرکت کنندگان در اعتراضات اخیر هستند که اتوبوسها و مدارس را به آتش کشیدند. دسته دیگر کسانی هستند با رفتارهای تبعیض آمیز و ناعادلانه برای دههها به دارایی و اموال عمومی مردم و دولت آسیب میزنند. هر دو گروه کاملا محکوم هستند. اما من بر این باورم که گروه دوم خطرناکتر هستند.
در مورد منشأ این تنش در فرانسه، همه طیفهای سیاسی در کنار هم، حتی بیشتر از آن چیزی که در چندین کشور اروپایی دیگر وجود دارد، به ضرر مسلمانان، عمل میکنند. من به این نتیجه رسیدهام که این اختلاف ربطی به رقابت بین عقاید اسلامی و مسیحی ندارد. حتی هیچ ربطی نیز به سرسختی مسلمانان در پذیرش قوانین و مقررات لاییسته ندارد. از دیدگاه من، مسلمانان در فرانسه عمدتا به دلیل تعلق داشتن به نسل «اخلاف استعمار شدگان»، مورد بدرفتاری قرار میگیرند که «اولاد استعمار کنندگان» نمیتوانند مانند شهروند درجه یک به آنها نگاه کنند. نسل چهارم استعمارگران فرانسوی هنوز چشم دیدن استعمار شدگان را ندارند. گواه این ادعا نیز آن است که فرانسویهای غیر مسلمانی که از نسل استعمار زدگان آفریقایی هستند آنها نیز از رنج و بدرفتاری در فرانسه رنج میبرند. از همین رو هر کسی از حقوق اقلیتها دفاع میکند اگر مسلمان باشد به اسلامگرا بودن و اگر غیر مسلمان باشد به نژادگرا بودن متهم میشود. از طرفی در فرانسه قوانین و مقررات سرکوب نیز همچنان سختتر میشود.
پرسش: فرانسه برای پایان دادن به شورشها و رسیدگی به مشکل خشونت پلیس چه باید بکند؟
پاسخ: البته اقداماتی برای کوتاه آمدن در کوتاه مدت وجود دارد. یکی از اقداماتی که دولت فرانسه در نظر دارد به اجرا گذارد اعاده آبروی از دست رفته پلیس در این ماجرا است. این احتمالا مستلزم متوقف کردن اقدامات تحریک آمیز اتحادیههای صنفی و نمایندگان بخشهای پلیسی کشور است و یا احیای پلیس محلی است که ایده آن قبلا توسط رئیس جمهور سارکوزی رد شده است. اما در اصل، کار بسیار مهمتر است فرانسه دارای تنوع مذهبی و قومی و نژادی باخره حضور دیگر اقلیتها و رنگها را در خود بپذیرد. راه کار این است که جمهوری فرانسه در باز نگه داشتن درهای خود به روی دیگر طیفهای قومی و مذهبی مصمم باشد.