علم امامت با مناظره‌های امام کاظم(ع) علنی شد

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 18 تیر 1402 - 13:15
کارشناس مذهبی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه کسانی می‌خواستند امام کاظم(ع) را در شرایط سخت تحت الشعاع مسائل علمی قرار دهند و تبلیغ منفی علیه ایشان انجام دهند، گفت: مناظرات امام(ع) باعث شد علم امامت علنی شود و مناظره‌هایی هم که خلفای جور و ستم ترتیب می‌دادند تا حیثیت امام را زیر سوال ببرند همیشه ناکام می‌ماند.

حجت‌الاسلام سعید علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امام کاظم(ع) مانند امامان دیگر در شرایطی زندگی می‌کرد که به خاطر حاکمیت جور و ستم، علم بی‌ بدیل ایشان پنهان مانده بود، گفت: حضرت همیشه دچار مظلومیت علمی قرار می‌گرفت لذا امامان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مناظره‌هایی ترتیب می‌دادند تا علمشان را به مردم ثابت کنند.

وی افزود: حضرت به پرسش‌های علمای یهودی و مسیحی پاسخ می‌دادند و آنها نیز قانع شده و به دین اسلام روی می‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه با مناظره‌های حضرت اسرار علم امامت آشکار می‌شد، گفت: امام علاوه بر اینکه با مناظره، علم خود را ثابت می‌کرد بلکه یکسری اسرار را که در علم امامت بود آشکار می‌کرد؛ به عنوان مثال مهدی عباسی از خلفای عباسی، حدود فدک را از حضرت سوال کرد به امید اینکه ایشان نمی‌تواند جواب دهد اما جواب حضرت باعث شد وی به اهل بیت علیهم السلام روی بیاورد.

حجت‌الاسلام علیزاده بیان کرد: امام کاظم در سال ۱۴۸ قمری پس از شهادت پدر بزرگوار خود امام صادق در ۲۰سالگی به امامت نائل آمدند، دوران امامت حضرت با خلافت چهار تن از خلفای عباسی همزمان بود، ۱۰سال خلافت منصور، ۱۱سال خلافت مهدی عباسی، یکسال در خلافت هادی عباسی و ۱۳سال در خلافت هارون سپری شد و مدت امامت حضرت ۳۵ سال بود؛ شهادت ایشان در سال ۱۸۳ قمری اتفاق افتاد و بعد ایشان امامت به فرزندش امام رضا(ع) تعلق گرفت.

وی با اشاره به اینکه دوران امامت امام کاظم دوره‌ای بود که شیعیان منشعب می‌شدند، افزود: زمینه این انشعاب در دوران امام صادق(ع) نیز وجود داشت اما اتفاق نیفتاده بود، این انشعابات باعث شدند دوران امامت امام کاظم به نوعی خاص باشد، امام با کسانی که دین را شعبه کرده و از آن منحرف شده بودند مواجه می‌شدند و به شعبات آنان پاسخ می‌دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز ادامه داد: امام در دوران امامت خود برای اینکه خلفای عباسی اصل دین را با کشتن ایشان از بین نبرند مجبور بودند راز داری انجام دهند؛ در رابطه با رازداری، امام کاظم "تقیه مداراتی" انجام می‌دادند که یکی از روش‌های مبارزه ائمه اطهار، علیه حکومت در زمان بنی امیه و بنی عباس بود.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) که فرمودند" تقیه از برنامه‌های دین من و پدران من است و کسی که به وظیفه تقیه عمل نکند ایمان ندارد"، افزود: تقیه موجب شده بود که به ظاهر امام در خیلی از مسائل ورود نکنند و خود را سازگار با حاکم وقت نشان دهند تا شیعیانش در جای جای سرزمین‌های اسلامی تحت فشار نباشند؛ این امر باعث سازماندهی نیروها شده و امام به یاران خود دستور می‌دادند که به وظیفه تقیه عمل کنند.

علیزاده با اشاره به گروه واقفیه و قطعیه خاطرنشان کرد: مذهب واقفیه معتقد بودند بعد از امام کاظم، امام دیگری نیامده و ایشان را مهدی موعود می‌دانستند که زنده ولی از نظرها غایب است، قطعیه کسانی بودند که امام کاظم را آخرین امام می‌دانستند که رحلت کرده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.